۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۱۱
کد خبر: 85581312
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاهش ۱۸ درصدی آلودگی هوای جنوب آسیا در سال ۲۰۲۲

۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۱۱
کد خبر: 85581312
کاهش ۱۸ درصدی آلودگی هوای جنوب آسیا در سال ۲۰۲۲

تهران- ایرنا- گزارش مراکز بررسی آلودگی هوا اعلام کردند که جنوب آسیا در سال ۲۰۲۲ شاهد کاهش ۱۸ درصدی آلودگی هوا بوده اما همچنان آلوده‌ترین منطقه در جهان است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، گزارشی که امروز چهارشنبه منتشر شده است نشان می‌دهد که بهبود غیرمنتظره کیفیت هوا در جنوب آسیا در سال ۲۰۲۲ منجر به کاهش آلودگی جهانی شده است اما مردمان این منطقه همچنان آلوده ترین هوای جهان را تنفس می کنند.

همچنین شاخص سالانه کیفیت هوای زندگی (AQLI) هشدار می‌دهد که ساکنان این منطقه به طور میانگین بیش از سه سال و ۶ ماه از امید به زندگی خود را از دست می دهند.

در سطح جهانی، بیشتر کشورها یا استانداردهای آلودگی ندارند یا در برآورده کردن آنچه تعیین کرده‌اند شکست می‌خورند و شهروندان خود را در معرض کیفیت پایین هوا قرار می‌دهند که باعث طیف وسیعی از مشکلات بهداشتی می‌شود.

برای ۲ دهه، آلودگی سالانه هوا در جنوب آسیا افزایش یافته است اما داده های ماهواره ای برای سال ۲۰۲۲ که جدیدترین گزارش موجود است، کاهش شگفت انگیز ۱۸ درصدی را نشان می دهد.

بر اساس این گزارش که توسط موسسه سیاست انرژی دانشگاه شیکاگو (EPIC) تهیه شده، این کاهش در همه کشورهای منطقه به غیر از سریلانکا ثبت شده است.

در این گزارش با اشاره به ذرات ریزی که می توانند به اعماق بدن حرکت کنند، آمده است: در حالی که تعیین قطعی میزان کاهش ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرون در سراسر آسیای جنوبی دشوار است، می توان حدس زد که شرایط جوی مطلوب ممکن است نقش زیادی در این بهبود داشته باشد.

بارندگی بالاتر از میانگین در سراسر منطقه در سال ۲۰۲۲ نیز از این نظریه حمایت می کند.

این گزارش با تاکید بر اینکه تنها زمان نشان می دهد که آیا سیاست‌گذاری تأثیری بر بهبود آب و هوا و کاهش آلودگی دارد یا خیر، هشدار داد که هوا برای مردم جنوب آسیا، هشت برابر بیش از آنچه سازمان بهداشت جهانی بی خطر می داند، آلوده است.

بر اساس این گزارش، کاهش آلودگی در جنوب آسیا منجر به کاهش ۹ درصدی آلودگی هوا در جهان شده است. این در حالی است که در برخی مناطق از جمله در خاورمیانه و شمال آفریقا، کیفیت هوا ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha