۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۵۸
کد خبر: 85581318
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طالبان به دنبال روابط تجاری با مالزی هستند

تهران- ایرنا- سرپرست حکومت سرپرست افغانستان در تلاش است تا با گسترش روابط تجاری و سرمایه‌گذاری با مالزی، اقتصاد ورشکسته کشور خود را احیا کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از نشریه صبح جنوب چین، سهیل شاهین سخنگوی حکومت سرپرست افغانستان در همین رابطه اظهار داشت: مقام‌ها، نهادهای غیردولتی و بازرگانان مالزیایی به افغانستان سفر کرده‌اند تا راه‌هایی برای برقراری روابط با ذی‌نفعان مختلف پیدا کنند.

وی افزود: ما تمایل داریم با مالزی روابط خوب و مثبتی داشته باشیم و در زمینه‌های مختلف همکاری سازنده‌ای ایجاد کنیم. ما مالزی را به عنوان یک شریک تجاری و سرمایه‌گذاری بالقوه می‌بینیم. به‌ویژه می‌توانند به افغانستان در حوزه آموزش عالی کمک کنند.

شاهین اضافه کرد: ما از سفر نخست‌وزیر انور ابراهیم به افغانستان استقبال می‌کنیم، اما زمان آن به تصمیم خود او بستگی دارد.

تحلیلگران در همین راستا، معتقدند که طالبان به دنبال تعامل اقتصادی با کشورهایی مانند مالزی هستند تا از بحران مالی ناشی از بازپس‌گیری قدرت در افغانستان جلوگیری کنند.

بنا به گفته بانک جهانی، رشد اقتصادی افغانستان بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ بیش از ۲۶ درصد کاهش یافته است. تهدید رکود اقتصادی تا حداقل سال آینده باقی خواهد ماند و احتمالا فقر و بیکاری را تشدید خواهد کرد و انتظار می‌رود ناامنی غذایی افزایش یابد.

عبدالرزاق احمد، رئیس اندیشکده بیت‌الامانه کوالالامپور در مورد سفر مدیران نهادهای غیر دولتی و بازرگان مالزیابی به افغانستان، اظهار داشت: نباید انتظار سفرهای رسمی مقام‌های ارشد مالزی به کابل را داشت، زیرا کوالالامپور هنوز طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد.

وی با بیان اینکه «به نظر من، مسئله زمان است که مالزی مجبور شود این موضوع (به رسمیت شناختن حکومت طالبان) را جدی بگیرد»، افزود: این موضوع بستگی به این دارد که سایر کشورها چه زمانی خلافت اسلامی را به رسمیت بشناسند.

تاکنون هیچ کشوری به‌طور رسمی طالبان افغانستان را به رسمیت نشناخته است.

طالبان به دنبال روابط تجاری با مالزی هستند

سازمان ملل متحد هشدار داده است که ممنوعیت آموزش دختران توسط طالبان، بزرگترین مانع برای به رسمیت شناخته شدن این گروه به عنوان حاکمان مشروع افغانستان است. اما طالبان به رسمیت شناختن دیپلماتیک بین‌المللی را فقط یک «مزیت» می‌داند و آن را «ضرورت» نمی‌خواند.

این تحلیلگر مالزیایی تاکید داشت: «در حالی که مالزی ممکن است با طالبان در برخی موارد مخالف باشد، اما نمی‌توان منافع ۴۰ میلیون مردم افغانستان را نادیده گرفت و این به معنای نادیده گرفتن وظیفه اسلامی کوالالامپور نسبت به یک امت اسلامی است.»

این درحالی است که شاهین تاکید دارد که مالزی به دنبال کشف ظرفیت‌های بخش معدن در افغانستان است.

افغانستان به داشتن یک تریلیون دلار ارزش مواد معدنی بهره‌برداری نشده، از جمله لیتیوم که یک ماده کلیدی در باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی است، شناخته می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha