۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۲۰
کد خبر: 85581339
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دانش بنیان کردن و افزایش بهره‌وری راهبردهای مهم سازمان تات است

خمین - ایرنا - معاون پژوهش و فناوری سازمان تات‌ گفت: دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی همراه با افزایش بهره‌وری از راهبردهای مهم این سازمان است.

«حسین جعفری » روز چهارشنبه در کارگاه ملی«انتقال یافته‌های تحقیقاتی لوبیا» در پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین در جمعه خبرنگاران، افزود: خلق و تولید دانش در مراکز تحقیقاتی، انتقال دانش به بهره‌برداران و خلق ثروت توسط شرکت پ‌ها زنجیره دانش بنیان کردن بخش کشاورزی است.

وی ادامه داد: کارگاه ملی «انتقال یافته‌های تحقیقاتی لوبیا» در پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین نیز با هدف انتقال دانش و افزایش بهره‌وری برگزار شد.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تات‌ ادامه داد: ایستگاه تحقیقات لوبیای خمین مرکز اصلی فعالیت‌های به‌نژادی و به زراعی در تولید لوبیا در کشور است و توانسته ارقام جدیدی از این محصول را معرفی کند.

جعفری با اشاره به اهمیت لوبیا در تغذیه ادامه داد: این محصول به دلیل برخورداری از ارزش تغذیه و مواد معدنی، آنتی اکسیدان و میزان پروتئین جایگزینی خوبی برای پروتئین‌های حیوانی است.

وی گفت: آب، تنش‌های محیطی ، تغییرات اقلیمی و مکانیزاسیون از جمله موانع تولید محصول لوبیا است که نیازمند ارائه راهکارهای جدید برای رفع این موانع است.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تات‌ توضیح داد: برخلاف اقدامات انجام شده و استفاده از روش‌های جدید توسط محققان ، لوبیا هنوز یک محصول پر آب بر است.

جعفری افزود: استان‌هایی مانند مرکزی و لرستان ظرفیت تولید لوبیا تا میزان سه تن در هر هکتار را دارند در حالی‌که در دیگر مناطق کشور تولید این محصول یک تن در هر هکتار است و باید به تغییرات اقلیمی به ویژه افزایش دما توجه کرد و از روش‌های به نژادی و به زراعی در تولید این محصول استفاده شود.

وی تاکید کرد: با توجه به هزینه‌های برداشت محصول لوبیا باید به مکانیزاسیون در برداشت این محصول توجه شود.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی نیز گفت: حدود ۱۵۰ نفر از کارشناسان و کشاورزان پیشرو استانهای مرکزی، فارس، زنجان، لرستان و چهارمحال و بختیاری در کارگاه ملی انتقال یافته شرکت کردند.

«غلامرضا گودرزی» هدف برگزاری این کارگاه را ارائه آخرین یافته‌های تحقیقاتی در زمینه مسائل و مشکلات محصول لوبیا از جمله حاصلخیزی و تغذیه، به زراعی، به نژادی و گیاهپزشکی بیان کرد.

وی بیان کرد: آشنایی با آخرین رقم‌های معرفی شده لوبیا در پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین از دیگر اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی ادامه داد: فعالیت‌های آموزشی در بخش کشاورزی با هدف توسعه و توانمندسازی دانشی و مهارتی سرمایه‌های انسانی بخش کشاورزی، تسهیل فرآیند انتقال دانش و فناوری‌های نوین به مخاطبان و فراگیران و توسعه و ارتقای مهارت‌های شغلی مخاطبان و فراگیران تعریف شده است.

گودرزی یادآور شد: چهار رقم لوبیا در پردیس تحقیقات لوبیای خمین تا پایان امسال به بهره‌برداران معرفی می‌شود.

وی گفت: این ارقام دارای عملکرد بالا با فرم بوته ایستاده است و نسبت به تنش‌های محیطی مقاوم هستند.

ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای ایران در خمین از معتبرترین کانون های تحقیقی تولید لوبیا بود که در سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را آغاز کرد و خرداد امسال به پردیس تحقیقات وآموزش لوبیای کشور ارتقا یافت.

۱۴۳ طرح تحقیقی محصول لوبیا توسط محققان و کارشناسان مرکز تحقیقات لوبیا خمین اجرا شده است.

شهرستان خمین از توابع استان مرکزی قطب تولید بذر اصلاح شده لوبیای کشور و دومین تولید کنند لوبیای استان مرکزی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha