دستفروشان پایتخت؛ سردرگم فعالیت یا جمع‌آوری

تهران بزرگ - ایرنا - بدو بدو، مامور اومد، بساط رو جمع کن، ‌ اینا همهه‌ای است که در میان دستفروشان میدان تجریش تهران آن هم ساعت هشت شب به راه افتاد، هر کسی با بساط خود به سوی یکی از مغازه‌های اطراف می‌دوید، چشم‌شان به ماموران شهرداری بود و از طرفی دیگر مسیر را نگاه می‌کردند که به کجا فرار کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صدای بلند دستفروشان میدان تجریش پایتخت هنوز توی گوشم است چنان فریاد می‌زدند خانم آقا تو رو خدا کنار برید الان وسایل‌مون رو می‌برند، همین صدا که گاهی گوش را آزار می‌داد اما باعث می‌شد مردم کنار بروند، انگار آژیر آمبولانس را می‌شنیدند، همه به گوشه‌ای می‌رفتند که دستفروشان بساط خود را جمع کرده و از محل بگریزنند.

در چند دقیقه همه بساط دستفروشان جمع شد خیابانی که مملو از جمعیت دستفروش و مردم بود به یکباره همه به گوشه‌ای فرار می‌کردند، همه می‌دانستند که اگر کالاها، اجناس یا البسه آنها که در کنار خیابان به فروش می‌رسانند به دست ماموران بیفتد دیگر آنها را نخواهند دید، به قول یکی از دستفروشان دیگر همه چیز را از دست خواهند داد.

دستفروشان پایتخت؛ سردرگم فعالیت یا جمع‌آوری

روزگار ما با همه متفاوت است

روزهایی که درآمد حاصل از دستفروشی در کنار خیابان را به خانه می‌بریم و خانواده از آن خوشحال هستند آن روز برای‌مان خوش یُمن است اما برخی روزها که اجازه کار نداریم همه چیز زندگی به هم ریخته است

هنوز خودشان هم نمی‌دانند که دستفروشان شاغل هستند یا بیکار، چند روزی در خیابان بساط می‌کنند و روزگار بر وفق مراد آنهاست و امرار معاش خود را از این طریق تامین کرده و چند صباحی هم باید منتظر بمانند که متصدیان امر بدون نگاه به این قشر اجازه دستفروشی و کسب درآمد به این افراد بدهند.

لحظاتی که متولیان امر برای جمع‌آوری بساط دستفروشان وارد میادین و خیابان‌های اصلی پایتخت می‌شوند برای همه دستفروشان پر از هیاهو و ترس است، گاهی وسایل آنها در خیابان می‌ریزد و از طرفی به دنبال جمع‌آوری آن هستند و از طرفی دیگر چشم به خیابان دوختهاند که ماموران و متصدیان نیایند و بساط آنها را با خود نبرند.

چه باید کرد که ما هم باید به قول قدیمی‌ها نان در بیاوریم، این جمله‌ای است که یکی از دستفروشان هنگام جمع کردن بساط خود در شب شلوغ پایتخت با خود زمزمه می‌کند و می‌گوید: روزگاریی که ما داریم با همه متفاوت است، روزهایی که درآمد حاصل از دستفروشی در کنار خیابان را به خانه می‌بریم و خانواده از آن خوشحال هستند، آن روز برای‌مان خوش یُمن است اما برخی روزها که اجازه کار نداریم همه چیز زندگی به هم می‌ریزد.

دستفروشان پایتخت؛ سردرگم فعالیت یا جمع‌آوری

ساماندهی دستفروشان در دستور کار مدیریت شهری

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران درباره فعالیت دستفروشان گفت: با تاکید شهردار پایتخت درصدد هستیم دستفروشان سطح شهر را ساماندهی کنیم، طبق برنامه‌ریزی انجام شده، پیگیر هستیم تا مراکزی برای دستفروشان ایجاد شود تا آنان بتوانند در آن محل‌ها به کسب درآمد خود بپردازند و از این طریق (ساماندهی) معیشت آنان دست نخورد.

محمدامین توکلی‌زاده پیش‌تر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی و فصلی برای کسب دستفروشان در چند نقطه تهران یکی از این برنامه‌ها است اما اکنون بازارچه‌های خوبی برای ساماندهی کسب دستفروشان در برخی مناطق تهران منظور شده است تا آنان بتوانند برای معیشت خود تلاش کنند.

ادامه خبر معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران را می‌توانید اینجا بخوانید.

دستفروشان پایتخت؛ سردرگم فعالیت یا جمع‌آوری

دستفروش حق بساط در خیابان را ندارد

اینها لحظات کوتاهی از زندگی برخی از مردان یا زنانی است که امرار و معاش زندگی خود را با دستفروشی تامین می‌کنند، در خیابان چهارراه ولیعصر که همیشه روزهای پایانی هفته در پایتخت پر از دستفروشان و مملو از مردمی بود که اغلب خرید خود را از دستفروشان می‌کردند، این بار دیگر خبری از آن همه شلوغی نیست.

یکی از متصدیان امر که گوشه‌ای از خیابان ایستاده بود در پاسخ این سوال من که دستفروشان چرا نیستند، گفت: خیابان جای دستفروش نیست همه آنها را جمع کرده‌ایم و باید در مسیری که برای آنها تعیین شده کار خود را ادامه دهند، اما به سراغ آن مسیری که گفت رفتم و دریغ از حتی یک نفر دستفروش. همه خیابان خلوت بود و خالی از دستفروشانی که همیشه سرو صدای آنها توجه مردم را به خود جلب می‌کرد.

با یکی از ماموران که از صبح تا شب منتظر بودند که دستفروشان دیگر در این مسیر بساط نکنند چند کلمه‌ای صحبت کردم که چرا آنها را جمع کرده‌اید این افراد هم خانه و زندگی دارند و باید امرار معاش کنند، اگر بساط آنها جمع شده باید در مکانی مناسب و در شأن آنها بار دیگر به تامین معیشت و امرار معاش خود ادامه دهند اما ظاهرا هیچ جایی برای آنها لحاظ نشده است.

وی در پاسخ گفت: دستفروشان حق بساط در خیابان را ندارند و اکثر مردم معترض به این موضوع هستند که حق‌شان تضییع شده است در حالیکه زمانی حق آنها تضییع می‌شود که به واسطه بساط دستفروشان، سد معبرهایی در خیابان‌های اصلی ایجاد می‌شود که نتوانند به راحتی از مسیر عبور کنند.

در عین حال یکی از دستفروشان معتقد است که بسیاری از بساط‌گستران همان مغازه‌داران و کاسبان همان محل هستند که با یک شاگرد روبروی مغازه خود به این کار اقدام می‌کنند، اما ما نه مغازه‌ای داریم و نه پولی برای اجاره کردن آن، همانطوری که در سال‌های گذشته اجازه فعالیت به ما می‌دادند اکنون هم انتظار داریم با ما همکاری کنند تا مشکل بیکاری و تامین معیشت ما هم حل شود.

دستفروشان پایتخت؛ سردرگم فعالیت یا جمع‌آوری

تلاش برای ایجاد بازار ویژه دستفروشان

برای ساماندهی دستفروشان در تهران حداقل به ۲۰ تا ۳۰ هزار غرفه سه در سه متر نیاز است که در این زمینه وزارت راه و شهرسازی با در اختیار گذاشتن زمین مناسب می‌تواند بسیار کمک کند

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران نیز در این باره با اشاره به اینکه ما با دستفروشی مشکلی نداریم، مشکل ما با سد معبر است، گفت: برای ساماندهی دستفروشان در تهران حداقل به ۲۰ تا ۳۰ هزار غرفه سه در سه متر نیاز است که در این زمینه وزارت راه و شهرسازی با در اختیار گذاشتن زمین مناسب می‌تواند بسیار کمک کند.

سعید بیگی اظهار کرد: در تلاش برای تهیه زمین مناسب و تبدیل آن به بازار برای دستفروشان هستیم. با حمایت مناطق مختلف در تهران نقاط دارای مشکل شناسایی شده تا تبدیل به بازار فعالیت دستفروش‌ها شود.

وی افزود: با توجه به ضرورت ساماندهی دستفروشان موضوع در دستور کار است و در اماکنی که محل تجمع دستفروشان است ورود کرده‌ایم، به عنوان نمونه در مناطقی مانند تجریش، چهارراه ولیعصر، میدان هفت تیر و مواردی از این دست کار شروع شده است تا با اختصاص زمین مناسب برای برپایی غرفه دستفروشان، این مکان‌ها را نظام‌مند کنیم.

بیگی درباره روند صدور مجوز برای دستفروشان ادامه داد: در مرحله اول اکنون پنج هزار دستفروش در بازارهای محلی شناسایی و کدهای ملی و اطلاعات آنان ثبت و ضبط شده است.

با توجه به فعالیت تعداد زیادی از جوانان به دستفروشی این انتظار از سوی آنان وجود دارد که برای ساماندهی وضعیت این افراد نیز اقداماتی از سوی مدیریت شهری پایتخت انجام شود زیرا بسیاری از این افراد با همین شغل امکان کسب درآمد و تامین هزینه‌های زندگی خود را دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha