ذخایر راهبردی بیش از چهار هزار تُن انواع کود کشاورزی در قم

قم - ایرنا - مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم گفت: بیش از چهار هزار تُن انواع کودهای شیمیایی یارانه‌ای اوره، فسفاته و پتاسه در انبارهای تحت پوشش این شرکت در استان برای مصرف محصولات اساسی مانند گندم، جو، کلزا و سایر محصولات پاییزه ذخیره راهبردی شده‌است.

حسین زند روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته دولت، در خصوص وضعیت تامین و تدارک کودهای یارانه‌ای در قم، بیان داشت: برنامه ابلاغی کودهای شیمیایی یارانه‌ای برای استان قم در سالجاری حدود ۱۸ هزار تُن می‌باشد که از این میزان تاکنون حدود هفت هزار تن تامین و تدارک شده‌است.

وی افزود: با توجه به ذخایر راهبردی کودهای اصلی برای کشت پاییزه که مقدار مطمئن و قابل اعتمادی است در استان قم به‌استقبال کشت پاییزه خواهیم رفت.

وی ادامه داد: براساس به قراردادهای منعقد شده با تولید کنندگان داخلی و خارجی و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته درطول دوره کشت پاییزه، سهمیه تخصیصی استان تدارک و حمل شده و از طریق شبکه رسمی توزیع شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای مصرف در بخش کشاورزی در دسترس کشاورزان عزیز قرار خواهد گرفت.

گفتنی است بخش کشاورزی قم در زمینه‌های مختلف در سطح کشور دارای جایگاه مطلوبی است که از جمله آن می‌توان به رتبه ششم در تولید گوشت ماهیان خاویاری، رتبه هفتم تولید خاویار پرورشی، رتبه دهم ماهیان زینتی، رتبه سوم در تولید مرغ تخم‌گذار و تخم مرغ، رتبه سوم تولید توت و رتبه‌های ملی دیگر در تولید سایر محصولات کشاورزی اشاره کرد.

بخش کشاورزی ۶ درصد از ارزش‌افزوده استان قم را به خود اختصاص داده است، همچنین ۵۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش‌های مختلف حوزه کشاورزی قم مشغول فعالیت هستند.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۰۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha