قیام امام حسین(ع) نهضت تربیتی عمیق است/ ١٤٨ پژوهش به همایش رسید

تهران- ایرنا- رئیس مرکز پژوهش‌های کربلا گفت: نهضت کربلا نه تنها انقلابی علیه بی‌عدالتی بود، بلکه یک «نهضت تربیتی عمیق» نیز به شمار می‌رود.  

به گزارش ایرنا، عبدالامیر عزیز القریشی در هشتمین همایش علمی و بین‌المللی اربعین که در سالن خاتم الانبیاء(ص) واقع در حرم مطهر امام حسین(ع) برگزار شد، به ابعاد مختلف واقعه عاشوراء پرداخت و گفت: نهضت کربلا نه تنها انقلابی علیه بی‌عدالتی بود، بلکه یک «نهضت تربیتی عمیق» نیز به شمار می‌رود؛ این نهضت دارای ارزش‌های تربیتی، آموزشی و اخلاقی فراوانی است که امام حسین (ع) با فداکاری‌ها و پایداری‌ خود آنها را تثبیت کرد.

رئیس مرکز مطالعات کربلا، قیام سیدالشهداء(ع) را بی‌نظیر دانست و توضیح داد: انقلاب امام حسین(ع) در بین مسلمانان بی‌سابقه بود و یک تاریخ جدید ایجاد کرد؛ زیرا برای اولین بار، قیامی برپا شد که به دنبال قدرت و ثروت نبود، بلکه با هدف «عزت و کرامت» و «محافظت از جامعه» به وقوع پیوست.

وی با بیان اینکه « نهضت امام حسین(ع) مظهر والاترین ارزش‌های انسانی است» تاکید کرد: این قیام از منافع شخصی و انگیزه‌های استبدادی عبور کرد و برای دفاع از اصول انسانی و عدالت ایجاد شد؛ و همچنان نمونه بارز مبارزه برای کرامت انسانی است.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا درباره تعداد مقالات شرکت‌کننده در هشتمین همایش اظهار کرد: ١٤٨ پژوهش به دبیرخانه کنفرانس واصل شد که پس از بررسی‌های علمی، ١٠٠ عنوان از آنها پذیرفته شد.

«هشتمین همایش علمی و بین‌المللی زیارت اربعین» با موضوع و عنوان «زیارت اربعین؛ به سوی رویکردهای جهانی به انسان و تمدن (عنوان اصلی به عربی: زیارة الأربعین ... نحو مقاربات عالمیة للإنسان والحضارة)» به همت مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا (اسم اصلی به عربی: مرکز کربلاء للدراسات والبحوث) چهارشنبه و پنجشنبه ۷ و ۸ شهریور ۱۴۰۳ (۲۸ و ۲۹ آگست ۲۰۲۴ م.) برگزار می‌شود و اندیشمندانی از ۳۶ کشور جهان در آن به ارائه مقالات و سخنرانی‌های خود می‌پردازند.

«همایش علمی و بین‌المللی زیارت اربعین (نام در زبان اصلی: المؤتمر العلمی الدولی لزیارة الأربعین)» هر ساله با موضوعات مختلف از سوی مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا (بازوی پژوهشی آستان مقدس امام حسین علیه السلام) و با مشارکت دانشگاه‌های عراق و مجامع علمی خارج از این کشور فراخوان شده و در ایام اربعین در کربلای معلی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha