۹ شهریور ۱۴۰۳، ۲۰:۵۰
کد خبر: 85583320
T T
۹ نفر

برچسب‌ها

کاشت بذر حرا در اسکله گردشگری روستای سهیلی قشم آغاز شد
عکس تزئینی است

 قشم - ایرنا - رییس شورای اسلامی بخش حرا جزیره قشم از برگزاری رویداد چی چکا(کاشت بذر درخت حرا) با هدف حافظت از محیط زیست و لزوم رسیدگی به ژئوسایت جنگل دریایی حرا در اسکله روستای نمونه گردشگری سهیلی در غرب جزیره قشم خبر داد.

عبدالمجید صلغی سهیلی جمعه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هدف از برگزاری این رویداد حفاظت از محیط زیست، مدیریت کاهش اثرات بازدید بیش از حد گردشگران، افزایش سرمایه اجتماعی ترمیم درختان و ضرورت رسیدگی به چالش های ژئو سایت جنگل های دریایی حرا در این روستای نمونه گردشگری است.

کاشت بذر حرا در اسکله گردشگری روستای سهیلی قشم آغاز شد

وی ادامه داد: هر سال در مرداد یا شهریور ماه بذر حرا توسط کودکان، بانوان و جامعه محلی این روستا از جنگل های اطراف این جزیره جمع آوری و در حاشیه اسکله گردشگری آن با ظرافت و دقت بی نظیری کاشته می شود.

رییس شورای اسلامی بخش حرا جزیره قشم توضیح داد: بعد از حداقل سه ماه نگهداری از این بذرها، عملیات انتقال آنها به سواحل قابل کاشت صورت می گیرد.

کاشت بذر حرا در اسکله گردشگری روستای سهیلی قشم آغاز شد

صلغی سهیلی اضافه کرد: این امر در راستای تقویت طرح کمربند سبز جزیره قشم انجام می شود که سراسر سواحل این جزیره را در بر می گیرد.

وی گفت: عصر امروز این بذرها از سوی کودکان دانش آموز برای کاشت ۳۰۰ اصله نهال حرا در نهالستان های اطراف اسکله گردشگری روستای سهیلی جمع آوری و کاشت شد.

کاشت بذر حرا در اسکله گردشگری روستای سهیلی قشم آغاز شد

در این رویداد معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، مدیر ژئوپارک جهانی قشم، مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم و اعضای شورای اسلامی روستای سهیلی، دانش آموزان و جامعه محلی این روستای نمونه گردشگری جزیره قشم که نوروز امسال مقام اول در اقامت مردم را داشته است حضور داشتند.

جنگل های حرا (مانگرو) را می توان در خورها و مصب رودخانه های فصلی و دایمی هرمزگان به طور مجتمع و یا پراکنده مشاهده کرد و رویشگاه های توده های طبیعی این نوع جنگل در شهرستان قشم شامل خورهای شمال غربی جزیره واقع در خورخوران، جزایر ماسه ای مقابل روستاهای طبل، سهیلی، لافت تا گوران اعلام شده است.

زمان بذردهی درختان حرا خرداد است و بذردهی این گونه از شرق به غرب هرمزگان با تاخیر زمانی آغاز می شود به طوریکه در شرق استان و در شهرستان جاسک در نیمه دوم تیرماه و در قشم مرداد و شهریور ماه بذر این درخت آماده کشت و تولید نهال می شود.

زیبایی خیره کننده، دلنواز و چشم نواز جنگل های حرا در غرب جزیره قشم موجب شده تا همه ساله هزاران نفر از گردشگران داخل و خارجی بازدید از آنها را در برنامه سفر خود لحاظ کنند.

گردشگرانی که برای نخستین بار و در هنگام مد کامل دریا از این مناطق بازدید می کنند با جنگل های سرسبزی مواجه می شوند که گویی روی آب های خلیج فارس شناور هستند؛ در حالیکه هنگام پایین رفتن آب (جزر) تپه هایی را با درختان کوچک، متوسط و حتی تنومند که ریشه های انبوه آنها از خاک بیرون آمده، مشاهده می کنند.

بومی های ساکن حاشیه این جنگل ها از سرشاخه های حرا به عنوان علوفه و خوراک دام های خود استفاده می کنند و در هنگام گلدهی نیز زنبور داران محلی کندوهای خود را به مناطق ساحلی می آورند زیرا عسل حرا در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خریداران زیادی دارد.

وجود ده ها گونه پرنده مهاجر و بومی منطقه و همچنین انواع آبزیانی که تعدادی از آنها برای زادآوری وارد این حوزه شده اند به زیبایی های بی شمار جنگل های حرا در مناطق ساحلی جزیره قشم افزوده است.

روستای سهیلی قشم با دارا بودن نزدیک به ۲ هزار و ۳۰۰ نفر جمعیت همگام با توسعه گردشگری توانسته سهم بسزایی در توسعه ابعاد مختلف گردشگری پایدار در جزیره قشم را پایه‌گذاری کند.

حفظ و حراست از میراث ناملموس برگزاری کلاس های آموزشی بوم گردی، نگهداری ترویج و توسعه جنگل های حرا (مانگرو) و نظایر آن تنها بخشی از فعالیت‌های این روستا در جهت توسعه پایدار گردشگری مسوولانه در سال‌های اخیر در جزیره قشم نگین خلیج فارس است.

شناخت جاذبه های طبیعی مانند کوه سموران(بام سهیلی)، جنگل های حرا(مانگرو)، موقعیت توپوگرافی روستا از عواملی هستند که در ایجاد مشاغل جدید نظیر اقامتگاه‌های بوم‌گردی پخت و سرو غذاهای بومی (میراث ناملموس)، گسترش و تولید صنایع‌دستی نظیر گلابتون دوزی، کیف، روبان دوزی، صنایع دستی دریایی و نظایر آن نقش داشته است و باعث پیشرفت اقتصاد سالم در بین مردم این روستا شده است.

این روستا دارای یک اسکله چند منظوره که تعداد ۹۰ شناور کوچک صیادی با ۲۷۰ نفر شاغل و ۱۳۰ فروند شناور قایق، آلاچیق در ۲ مدل دارای سوئیت و بدون سوئیت همچنین یک فروند لنج گردشگری ویژه گردشگران که تعداد ۳۹۰ نفر اشتغال دارند.

تعداد ۳۰ غرفه فعال در اسکله با تعداد ۹۰ نفر فعالیت خدماتی، همچنین روستا دارای ۱۸ واحد بوم گردی و اقامتگاه و رستوران محلی است که سال گذشته میزبان تقریبی ۴۰۰ هزار گردشگر بوده است.

با توجه به ایجاد اشتغال در این روستا حرکت جمعیتی معکوس بوده و از حالت مهاجرت از روستا تبدیل به روستای مهاجر پذیر شده است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha