۹ شهریور ۱۴۰۳، ۲۱:۰۳
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85583329
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گفت‌وگوهای بریکس درباره تغییرات اقلیمی در مسکو برگزار شد

مسکو-ایرنا- گفت‌وگوهای سطح عالی کشورهای عضو گروه بریکس در مورد تغییرات اقلیمی روز جمعه ۹ شهریور ۱۴۰۳ در مسکو برگزار شد.

ریاست این نشست را ماکسیم رشتنیکوف وزیر توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه برعهده داشت و وزرا و نمایندگانی از جمهوری اسلامی ایران، چین، برزیل، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی، مصر و هند در آن حضور داشتند.

گفت‌وگوهای بریکس درباره تغییرات اقلیمی در مسکو برگزار شد

در این نشست به تبیین تلاش‌ها در موضوع تغییرات اقلیمی و ارتقای توسعه پایدار و همچنین همکاری کشورهای بریکس در زمینه تغییرات اقلیمی پرداخته شد،

گفت‌وگوهای بریکس درباره تغییرات اقلیمی در مسکو برگزار شد


کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در سخنانی در این نشست با اشاره به تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه و آثار سوء آنها بر تخریب محیط زیست، عدم تأمین منابع مالی و انتقال فناوری اظهار داشت: با وجود چالش ها و تنگناهای بین المللی، اقدامات موثری برای کنترل آثار پدیده تغییر اقلیم در ایران انجام شده است که از آن جمله می‌توان به قوانین بالا دستی و اصلاح الگوی مصرف، تدوین سند راهبرد ملی و اقدامات در راستای کاهش پدیده انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش بهره برداری از انرژی‌های تجدید پذیر، اشاره کرد.
وی با اعلام استقبال جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با کارگروه‌های "محیط زیست و تغییرات اقلیم" کشورهای عضو گروه بریکس، بر اشتراک گذاری دانش، تجارب و انتقال فناوری‌های نوین برای مقابله با تغییرات اقلیمی و تشویق سرمایه گذاری در منابع انرژی تجدیدپذیر تاکید کرد.
در پایان این نشست، اعضای شرکت کننده بر بهترین شیوه ها و مطالعات موردی در خصوص اقدامات و سیاست های کاهش برای "توسعه کم کربن"، افزایش ظرفیت انطباق، تقویت تاب آوری و کاهش آسیب پذیری در برابر تغییرات آب و هوایی با هدف کمک به توسعه پایدار و نیز تامین مالی اقلیم به عنوان یک عامل حیاتی در اقدامات اقلیمی و شناخت نیازهای خاص و شرایط خاص کشورهای در حال توسعه، با تاکید بر حق توسعه و فضای سیاستی کشورهای در حال توسعه، تاکید کردند.

سنگ بنای گروه اقتصادهای نوظهور در سال ۲۰۰۶ میلادی، در حاشیه شصت و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک نهاده شد. در آن زمان، وزیران امور خارجه روسیه، برزیل و چین و وزیر دفاع هند در نشست ویژه جداگانه، توافق بر سر توسعه همکاری‌های متنوع در یک چارچوب چهارجانبه را بررسی کردند.
در سال ۲۰۰۹، نخستین اجلاس سران چهار کشور "بریک" (برزیل، روسیه، هند و چین) در یکاترینبورگ (روسیه) برگزار شد که آنها در بیانیه مشترک نهایی، توافق کردند که گفت‌وگوها و همکاری‌های منسجم، فعال، عمل‌گرا، باز و شفاف را نه تنها به نفع کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور، بلکه برای ایجاد نظم جهانی هماهنگ که صلح پایدار و مشترک را تضمین می‌کند، توسعه دهند.
با الحاق جمهوری آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱، حرف س - "S" – (ابتدای نام South Africa ) به "بریک" اضافه شد.
در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، سیریل رامافوزا رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این گروه (متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند. رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین پس از آن اعلام کرد که کشورش به این گروه نمی‌پیوندد. سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه که کشورش ریاست گروه بریکس را برعهده دارد، در پاسخ به پرسشی در این باره گفت: ما دعوت از آرژانتین را لغو نمی کنیم، این دعوت باقی می ماند. خواهیم دید که توسعه بیشتر بریکس چگونه پیش می رود و همکاران آرژانتینی ما درباره این موضوع چه نتیجه گیری خواهند کرد.
کشور روسیه به عنوان رئیس دوره ای گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۵۰ رویداد را در این چارچوب برنامه ریزی کرده است.
در میان اعضای جدید، مشارکت عربستان سعودی در رویدادهای بریکس کمرنگ بوده است. به گفته کنستانتین کاساچف نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه، ریاض همچنان در حال بررسی مشارکت در گروه بریکس است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha