۱۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۱۹
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85583567
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گندم ایلام؛ طلایی با عیاری بالاتر از ۲۴

۱۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۱۹
کد خبر: 85583567
زهرا موسوی
گندم ایلام؛ طلایی با عیاری بالاتر از ۲۴

ایلام - ایرنا - عیار طلایش چنان بالا است که توشه حیات و جزء اصلی و جدایی‌ناپذیر سفره‌های خانواده‌های ایرانی از گذشته‌های کهن تا به امروز به شمار می‌رود و با رنگ طلایی خوشه‌هایش، رنگین بخش مزرعه‌ها و شادی‌بخش پایان یک سال تلاش کشاورزان می‌شود.

به گزارش ایرنا، امسال نیز با پایان سال زراعی، حکایت کاشت و برداشت خوشه‌های زرین گندم در ایلام به سر رسید و این استان کوچک برای دومین سال متوالی پیشتاز بیشترین میزان برداشت در سطح(هکتار) و تولید گندم در کشور شد.

گندم مهم‌ترین و راهبردی‌ترین محصول تولیدی استان ایلام محسوب می‌شود که همواره نیمی از اراضی کشاورزی استان به کشت این محصول پر برکت اختصاص دارد.

عیار بالای گندم‌زارهای طلایی رنگ استان ایلام، وجود هر بیینده‌ای را ناخودآگاه، مجذوب جمال و زیبایی خیره کننده خود می‌کند و همین عیار بالا آن را در ردیف گندم‌هایی با بیشترین مرغوبیت و کیفیت در کشور قرار داده و از اقصی نقاط این سرزمین پهناور خواهان و متقاضی بی‌شمار دارد.

چه باشکوه و تماشایی است آنگاه که خوشه‌های طلایی رنگ گندم سخاوتمندانه خود را به دست نسیم صبا می‌سپارند و رقص کنان در برابر چشمان رهگذران طنازی می‌کنند.

گندم و جو از همان ابتدای زندگی بشر بر روی زمین تاکنون غذای اصلی انسان را تشکیل داده‌اند و حتی امروزه با وجود تنوع در ایجاد انواع خوراکی‌ها، اما این ۲ غله اصلی و مهم همچنان جایگاه اصلی خود در سبد غذایی مردم را حفظ کرده‌اند.

آرد، بلغور، جو نیم دانه و جو پَرَک از جمله فراورده‌های گندم و جو هستند که با آنها انواع غذا، آش، نان و نان شیرینی درست می‌شود.

از دیرباز تا به حال ایلام یک استان کشاورزی محور بوده و یکی از مهم‌ترین ارکان اقتصادی این دیار را کشت و تولید انواع محصولات کشاورزی تشکیل داده است و در این میان گندم جایگاه اول را در بین دیگر محصولات دارد.

هرچند استان ایلام در زمینه تولید دانه روغنی کلزا با وجود وسعت کم اراضی اما در زمره استان‌های برتر جدول قرار دارد و اما بیشترین سهم کشت و کار به گندم اختصاص دارد.

گندم ایلام، طلایی با عیاری بالاتر از ۲۴

ایلام باوجود اینکه نسبت به دیگر استان‌های کشور از سطح اراضی کمتری برای کشت گندم برخوردار است اما همواره یکی از قطب‌های اصلی کشور در تولید گندم باکیفیت محسوب می‌شود.

سرانه مصرف گندم استان ایلام در طول سال میانگین ۱۰۰ هزار تن است اما به طور متوسط بیش از ۳۰۰ هزار تن گندم در استان تولید و بین ۲۵۰ تا ۲۷۰ هزار تن گندم خرید تضمینی می‌شود که این رقم در سال‌های زراعی مختلف متفاوت و متغییر است.

در سال زراعی جاری ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ سطح زیرکشت گندم آبی و دیم استان ۱۶۰ هزار و ۸۰۰ هکتار شامل ۶۵ هزار هکتار گندم آبی وگندم دیم ۹۵ هزار و ۸۰۰ هکتار بوده است.

در همین سال سطح زیر کشت جو آبی و دیم استان ۵۳ هزار و ۲۰۵ هکتار شامل یک هزار و ۶۰۵ هکتار جو آبی و ۵۱ هزار و ۶۰۰ هکتار جو دیم بوده است.

تعداد کل بهره برداران زراعی استان در سال آبی جاری برای سه محصول مهم گندم، جو و کلزا ۸۵ هزار و ۸۴۴ نفر بوده و بیشترین میزان سطح زیر کشت گندم استان متعلق به دهلران و مهران و در جو نیز مربوط به ملکشاهی و آبدانان است.

در استان کشاورزی محور ایلام داستان خوشه‌های طلایی رنگ جو با گندم توفیر دارد و کشاورزان باتوجه به نرخ پایین قیمت خرید تضمینی و هزینه‌های تولید جو و واردات بی‌رویه این غله، نسبت به کشت آن رغبت چندانی ندارند.

امسال ۸۰ هزار تن جو توسط کشاورزان استان تولید و برداشت شد که باتوجه به بهای اندک تضمینی آن و نرخ کم در بازار آزاد، کشاورزان جو تولیدی را برای مصرف دام و طیور خود ذخیره کردند و در سال زراعی جاری این محصول از سوی کشاورزان فروخته نشد.

اما نرخ تضمینی گندم در مقایسه با جو بیشتر است و بر این اساس، کشاورزان در مقایسه با جو، تمایل بیشتری به کشت گندم دارند به طوری‌ که در سال زراعی جاری ۴۲۷ هزار تن گندم توسط کشاورزان در استان تولید شد.

در سال زراعی جاری ۳۵۲ هزار تن گندم معمولی و دوروم (۹ هزار تن دوروم و بقیه گندم نانی) و ۲۶ هزار تن گندم بذری و در مجموع ۳۷۸ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد.

گندم ایلام، طلایی با عیاری بالاتر از ۲۴

میزان خرید تضمینی گندم دوروم و معمولی در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ( ۳۲۴ هزار تن ) ۱۰ درصد افزایش در استان ایلام نشان می‌دهد.

میزان خرید گندم تضمینی امسال ۲۷ درصد از میزان سهم ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به استان بیشتر بود.

بارش نزولات جوی، پایش و رصد مزارع، استفاده از بذرهای اصلاح و گواهی شده، ضدعفونی و سم زدایی بذور قبل از کاشت، برگزاری کلاس‌های آموزشی ترویجی برای بهره‌برداران و مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌های برگی به ویژه زنگ زرد و آفات به ویژه سن گندم در تولید بی‌سابقه گندم در استان ایلام برای سال زراعی جاری موثر بوده است.

تعداد مراکز خرید تعاون روستایی استان در سال زراعی ۲۳ واحد و تعداد سیلوهای فعال نیز ۱۷ واحد بود و حدود ۸۰۰ کمباین و اداوات کشاورزی در فرایند برداشت محصول گندم استان به کارگیری شد.

به طور معمول بسته به شرایط جوی برداشت محصول گندم استان از اواسط اردیبهشت ماه تا اواخر مردادماه و در محصول جو اوایل اردیبهشت ماه تا اواخر تیرماه است.

استان ایلام باتوجه به حاصلخیزی و غنای بالای خاک، دارای مرغوبترین و باکیفیت‌ترین ارقام جو و گندم است که مازاد گندم به دیگر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

به گزارش ایرنا، استان ایلام دارای ۳۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی دیم و آبی است.

تقویم سال زراعی و سال آبی از اول مهر هر سال تا پایان شهریور سال بعد محاسبه می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha