دره گرگ مراغه چرا ارزش فراملی دارد؟

مراغه- ایرنا- منطقه فسیلی مراغه با عنوان «بهشت دیرینه‌شناسان جهان» شناخته می‌شود و دره گرگ که یک محدوده ثبت ملی در داخل این منطقه محسوب می‌شود، به دلایل متعددی دارای ارزش و اهمیت فراملی است.

به گزارش ایرنا دره گرگ در حقیقت مهمترین بخش از این بهشت فسیلی به شمار می‌رود تا جایی که نخستین کاوش‌های دیرینه‌شناسی این سازند توسط روسی‌ها هم برای اولین‌بار حدود ۱۷۰ سال قبل در همین دره انجام شد.

این دره که به رودخانه «مردق‌چای» متصل می‌شود و بین روستاهای مردق و کرج‌آباد قرار دارد، تمام لایه‌های فسیلی(سنگواره‌ای) سازند مراغه را در دل خود جای داده است و رسوبات سنگواره‌ها یا فسیل‌های پرتراکم این سازند در همین دره دلنوازی می‌کند.

به گفته یک دیرینه‌شناس با نام «غلامرضا زارع»، چهار لایه پرفسیل در این دره وجود دارد و این لایه‌ها در صورت سرمایه‌گذاری می‌تواند به بزرگترین موزه صحرایی فسیل(سنگواره) در منطقه تبدیل شود.

دره گرگ مراغه چرا ارزش فراملی دارد؟
تاکنون سنگواره‌هایی از نخستینیان، فیل‌ها، گاوسانان، اسب‌ها، زرافه‌ها، کردگدن‌ها، خوشتخواران
از جمله ببردندان شمشیری و انواع آنتی‌لوپ‌ها در دره گرگ شناسایی و استخراج شده است

وی در مورد اهمیت دره گرگ نیز می‌گوید: طی ۱۷۰ سال گذشته تمام دیرینه‌شناسان خارجی از جمله دیرینه‌شناسان آمریکایی، اتریشی، ژاپنی و غیره این دره را برای مطالعات سازند مراغه انتخاب کرده‌اند.

وی اضافه کرد: سازمان محیط زیست هم با ثبت ملی محدوده هزار و ۲۶ هکتاری دره گرگ به عنوان اولین اثر طبیعی، ملی و فسیلی کشورمان، ایجاد دهکده فسیل‌های(سنگواره‌های) مهره‌دار ایران را در این دره هدفگذاری کرد.

به گفته این دیرینه‌شناس، سنگواره‌ها یا فسیل‌های جوان‌تر منطقه فسیلی مراغه در محدوده دره گرگ قرار دارد و سنگواره‌های قدیمی در محدود روستای آهق واقع است؛ ضمن توجه به اینکه قدمت سنگواره‌های سازند مراغه بین ۷.۲ تا ۱۲.۵ میلیون سال تخمین زده می‌شود.

«زارع» با بیان اینکه روند تکاملی حیوانات آن روزگار سهند در سازند مراغه مشخص است، بیان کرد: اولین نخستینان سازند مراغه از دره گرگ به دست آمده است.

ظرفیت دره گرگ تنها به فسیل‌های مهره‌دار محدود نیست

لایه‌های پرتراکم فسیل‌های(سنگواره‌های) مهره‌دار دره گرگ در اراضی ملی قرار دارد و می‌توان از آنها برای کاربری‌های گردشگری بهره گرفت ضمن توجه به اینکه ارزش فراملی این دره تنها در مباحث زمین‌شناسی و دیرینه‌شناسی خلاصه نمی‌شود.

دره گرگ مراغه مناظر طبیعی بی‌نظیری دارد تا جایی که در بلندای این دره، کوه سهند به عنوان عروس کوه‌های ایران به صورت کامل نمایان است.

حتی زیبایی‌های «مردق چای» و باغ‌های درهم تنیده سیب صادراتی این منطقه هم از بالای دره گرگ قابل رویت است و غنای فرهنگی ساکنان منطقه نیز زمینه را برای رونق گردشگری این منطقه فراهم کرده است.

دره گرگ مراغه چرا ارزش فراملی دارد؟
مهرماه فصل برداشت سیب صادراتی از باغات محدوده دره گرگ و مردق‌چای مراغه است

«منصوره نیک‌نهاد» از دیگر دیرینه‌شناسی آشنا با منطقه فسیلی مراغه و دره گرگ نیز می‌گوید: فرهنگ غنی مردم منطقه قابل تامل است و آنان بسیار میهمان‌نواز و اهل تعامل هستند.

به گفته وی اهالی در بیشتر موارد وضعیت مالی خوبی دارند و امنیت و غنای فرهنگی منطقه، فرصت توسعه گردشگری در دره گرگ را فراهم کرده است.

وی همچنین در خصوص راهکارهای معرفی روزافزون دره گرگ در سطح بین‌المللی نیز می‌گوید: می‌توان سیب صادراتی «مردق‌چای» را با نام تجاری «دره گرگ» به جای‌جای جهان صادر کرد یا با برگزاری همایش‌های دیرینه‌شناسی و توسعه‌ بوم‌گردی، گردشگران داخلی و خارجی را بیش از پیش با ظرفیت‌های این دره آشنا ساخت.

«نیک نهاد» با بیان اینکه دره گرگ می‌تواند یکی از مقاصد طبیعت‌گردی در جنوب آذربایجان‌شرقی باشد، پیشنهاد می‌دهد که راهنمایان گردشگری برای هدایت طبیعت‌گردان در دره گرگ تربیت شوند.

وی این را هم بیان کرد: شناسایی یک مسیر مشخص برای طبیعت‌گردی، احداث محل اتراق و آماده‌سازی بسته‌های سرمایه‌گذاری در تنها دهکده فسیلی ایران(دره گرگ) نیز می‌تواند زمینه را برای توسعه روزافزون این دره سرسبز و رویایی فراهم کند و گردشگران خارجی را به این منطقه بکشاند.

روزگاری تنها دهکده فسیلی ایران در دره گرگ بنا خواهد شد

به گزارش ایرنا «منطقه فسیلی مراغه» به اذعان کارشناسان جزو پنج منطقه پراهمیت دارای فسیل مهره‌داران جهان به شمار می‌رود و از نظر ذخیرگاه دیرینه‌شناسی و مطالعه جغرافیای دیرینه صفحه «اوراسیا» دارای اهمیت ویژه‌ای است.

به گفته دیرینه‌شناسان، سنگواره (فسیل) حیواناتی که از منطقه فسیلی مراغه استخراج شده است به اجداد حیوانات امروزی در آفریقا تعلق دارد و همین موضوع مطالعات دیرینه‌شناسی در این کهن‌شهر جذاب‌تر می‌کند و به همین دلیل هم مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور مراغه و در فاصله چند کیلومتری از دره گرگ استقرار دارد.

تراکم بالای قطعات فسیلی در واحد حجم لنزهای فسیلی، پراکنش وسیع لنزهای فسیل مهره‌دار در مساحت حدود ۴۰ هزار هکتار، تنوع بالای گونه‌های جانوری موجود در لنزهای حفاری شده و دسترسی به نسبت آسان به لنزهای فسیل مهره‌دار و حفظ شدگی مناسب قطعات فسیلی در سازند مراغه نسبت به سایر سایت‌های فسیل مهره‌داران جهان نیز موجب شده است تا بر اهمیت آن افزوده شود.

نکته اینجاست که دره گرگ همچون نگینی بر روی حلقه فسیلی مراغه، جلفا و ورزقان در آذربایجان‌شرقی می‌درخشد و با وجود ظرفیت‌های بی‌بدیل، چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha