۱۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۱۷
کد خبرنگار: 1101
کد خبر: 85584142
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طراحی و اعطای پژوهانه حمایتی  ۱۰ گانه در دانشگاه علم و صنعت ایران

تهران- ایرنا- دانشگاه علم و صنعت برای تقویت، جهش فعالیت‌های پژوهشی و فناوری در رفع نیازها و مشکلات کشور و ارتقای جایگاه دانشگاه در سطح ملی و بین‌المللی، اعتبار پژوهشی در قالب پژوهانه ده‌گانه به اعضای هیأت‌علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی اختصاص داد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از تارنمای دانشگاه علم و صنعت، داود یونسیان در معرفی پژوهانه ده گانه دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: بیشتر این پژوهانه برای نخستین بار در کشور و در دانشگاه علم و صنعت ایران تعریف شده که مبین عزم جدی دانشگاه برای نیل به قله‌های بلند شایستگی و اقتدار علمی است.


رئیس دانشگاه علم و صنعت نخستین پژوهانه را مرجعیت علمی عنوان کرد و گفت: این پژوهانه به استادانی تعلق می‌گیرد که در هر سال، مقاله آنها در یکی از چهار رسته در مجلات معتبر یک درصد برتر هر حوزه موضوعی در جهان، مقاله پر ارجاع، مقاله داغ و مقاله در جبهه تحقیق منتشر شده باشد که این پژوهانه اولین بار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ با کمک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، به حدود ۴۰ نفر از اعضای هیأت علمی اهدا شد که صرف خرید تجهیزات و ملزومات پژوهشی می‌شود.

خرید تجهیزات دانشکده‌ای دومین پژوهانه ای که یونسیان به آن اشاره کرد و گفت: این نوع پژوهانه طی فرایندی چابک و بر اساس تعداد اعضای هیأت علمی، تعداد آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و نوع فعالیت دانشکده (بر اساس تجربی یا نظری بودن)، به دانشکده‌ها تعلق می‌گیرد تا در ۲ رسته خرید و تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی، استفاده شود. اعتبار گام اول این پژوهانه، خردادماه ۱۴۰۳به دانشکده های ۱۵گانه ابلاغ و اعتبار گام دوم آن نیز در نیمه دوم سال، ابلاغ خواهد شد.


پژوهانه خرید تجهیزات توسط کل اعضای هیأت علمی سومین موردی که رئیس دانشگاه علم و صنعت به آن اشاره کرد و افزود: برای خرید تجهیزات و ملزومات پژوهشی و آزمایشگاهی در ۲رسته دانشکده‌های عملی و دانشکده‌های نظری، به همه اعضای هیأت علمی تعلق می‌گیرد و در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، به کلیه اعضای هیأت علمی دانشکده ها و گروه‌های آموزشی دانشگاه، ابلاغ و در جهت خرید تجهیزات پژوهشی تخصیص داده شد.

طراحی و اعطای پژوهانه حمایتی  ۱۰ گانه در دانشگاه علم و صنعت ایران



یونسیان به معرفی خرید تجهیزات آزمایشگاه مرجع مرکزی هم پرداخت و گفت: برای خرید تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه مرجع دانشگاه، کارگروهی متشکل از ۱۰ عضو هیأت علمی دانشگاه، تشکیل و دستگاه‌های گران قیمت مورد نیاز دانشگاه که جنبه استفاده تحقیقاتی عام داشت به ترتیب اولویت، فهرست شدند که در گام اول ثبت سفارش و خرید بیش از ۱۰ دستگاه انجام پذیرفته که پیش‌بینی می‌شود ظرف ۲ماه آینده به دانشگاه وارد شود. همچنین در گام دوم و در نیمه دوم سال جاری در فرایندی مشابه، تامین و تجهیزات ملزوم آزمایشگاه مرجع، تکمیل می‌شود. این تجهیزات جنبه استفاده عام دارند تا دانشکده‌های متعدد بتوانند از آنها استفاده کنند.


وی ادامه داد: در کنار این تجهیزات، برای دانشکده‌هایی که در هوش مصنوعی فعالیت دارند (شامل دانشکده‌های ریاضی و علوم کامپیوتر، مهندسی صنایع و مهندسی کامپیوتر)، خرید تجهیزات سخت‌افزاری پردازش محاسبات سریع در دستور کار است که در بخش اول، تعداد قابل توجهی CPU و GPU تجهیزات خریداری شده و در حال راه اندازی است و در فاز دوم نیز تامین تجهیزات تکمیلی برای نیمه دوم سال، در دستور کار قرار دارد.

جذب محقق پسا دکتری برای سرآمدان پژوهش و فناوری دانشگاه پنجمین پژوهانه ای که یونسیان به آن اشاره کرد و توضیح داد: امتیاز این پژوهانه به پنج درصد افرادی که بالاترین امتیاز پژوهشی و فناوری در دانشگاه را کسب کرده‌اند، اعطا می‌شود تا با حمایت دانشگاه بتوانند در سال جاری، یک محقق پسا دکتری به انتخاب خود جذب کند که با حمایت دانشگاه هزینه این محقق را به مدت یک سال، بر اساس ۸۰ درصد حقوق استادیار پایه یک، می پردازد. همچنین پژوهانه جذب سرباز نخبه برای سرآمدان پژوهش و فناوری دانشگاه و افرادی که جزو ۵ تا ۱۵ درصد بالای فهرست امتیازات پژوهش و فناوری دانشگاه هستند، این امتیاز را قائل شده که با هزینه دانشگاه، یک تا دو سرباز نخبه را بعنوان دستیار پژوهشی خود بکار گیرد.


رئیس دانشگاه علم و صنعت به پژوهانه استادیاران تازه استخدام شده گریزی زد و گفت: این با هدف حمایت از استادان جوانی که به تازگی به دانشگاه می‌پیوندند و به منظور خرید تجهیزات اولیه و ملزومات پژوهشی، مبلغ ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان (بر اساس عملی یا نظری بودن رشته تخصصی)، به استادیاران جدید تخصیص داده شد که این پژوهانه، اردیبهشت‌ماه سال جاری پرداخت شده است.

همچنین پژوهانه دانشجویان تحصیلات تکمیلی هم برای اولین بار در کشور طراحی شده که در دانشگاه علم و صنعت ایران از مهر اجرایی می‌شود و بر اساس آن، به دانشجویان دکتری و کارشناسی‌ارشد که پروژه‌ها و پایان‌نامه‌های خود را در حوزه کارهای عملی، میدانی، آزمایشگاهی و ساخت نمونه محصول تعریف می‌کنند طی یک فرایند ساده، به ترتیب مبالغ ۱۰ و ۵ میلیون تومان با ارائه اسناد مثبته تعلق می‌گیرد. فرم‌ها و فرایند اعطای این پژوهانه، توسط معاونت آموزشی دانشگاه طراحی شده و به زودی، اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

وی درباره پژوهانه محققان پراستناد گفت: با توجه به گزارشی که پایگاه‌های نمایه‌سازی در هر سال منتشر می‌کنند، به محققان پر استناد ۱ و ۲ درصد برتر جهان در دانشگاه و برای تامین تجهیزات پژوهشی و مواد مصرفی، اختصاص داده می‌شود. در عین حال پژوهانه اعتبار پژوهشی سالیانه به شکل قابل توجهی افزایش یافته و پژوهانه فعالیتهای پژوهشی سال ۱۴۰۳ در قالب برنامه جدید ابلاغی وزارت علوم با عنوان پژوهانه جامع در حال برنامه ریزی و اجرای فرایند است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha