چگونه از آتش‌سوزی در ساختمان‌های نیمه کاره جلوگیری کرد+ فیلم

تهران بزرگ - ایرنا - چندین حادثه آتش‌سوزی در هفته‌های اخیر در ساختمان‌های نیمه‌کاره و در حال ساخت در تهران رخ داد که علت اصلی آنها رعایت نکردن اقدامات پیشگیرانه بود.

به گزارش ایرنا، در خصوص موضوع آتش‌سوزی در ساختمان‌های در حال ساخت در هفته‌های اخیر در تهران و سایر شهرهای کشور به نظر می‌رسد که در محیط‌های کارگاهی مالکان و مسوولان ساختمانی غافل از مسائل ایمنی هستند.

وقوع آتش‌سوزی در خوابگاه دخترانه، ساختمان‌های ناایمن و نیمه‌کاره از جمله موارد سالیان اخیر در پایتخت است البته ناگفته نماند که تهران روزی نیست که حادثه یا مواردی از آتش‌سوزی نداشته باشد.

بزرگترین مورد آتش‌سوزی مربوط به ساختمان پلاسکو با ۱۶ شهید آتش‌نشان که هیچگاه از خاطر تهرانی‌ها نخواهد رفت اما حتی کوچکترین مورد حریق در این کلانشهر باعث فعالیت آتش‌نشانان برای مهار آن خواهد شد.

بنابراین ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن و نیمه‌کاره شاید دلیلی باشد برای کاهش میزان آتش‌سوزی در پایتخت تا هم مردم و هم آتش‌نشانان بتوانند در چنین موقعیتی با آسایش بیشتری به فعالیت خود ادامه داده و از خسارت احتمالی و از مرگ یا مصدومیت افراد نیز جلوگیری شود.

محوطه کارگاهی انبار نیست

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: برای اینگونه حوادث باید مالکان و مدیران پروژه‌های ساختمانی بدانند که محوطه کارگاه ساختمانی انبار نیست و به اندازه کافی باید مصالح ساختمانی داشته و از نگهداشتن مصالح در حجم زیاد در کارگاه‌ها خودداری کنند.

سیدجلال ملکی درباره علت اینگونه حوادث و راهکارهای کاهش آن نیز اظهار کرد: در حوادث آتش‌سوزی اخیر بدلیل نگهداری حجم زیاد مصالح ساختمانی از لوله‌های پولیکایی گرفته تا قیر، گونی و سایر لوازم، زمانی حادثه بحرانی می‌شود که در طبقات زیرزمین روی دهد چون حجم عملیات و وسعت کار دوچندان می‌شود.

چگونه از آتش‌سوزی در ساختمان‌های نیمه کاره جلوگیری شود+ فیلم

وی ادامه داد: کارگران ساختمانی به هنگام کار در ساعات شامگاهی باید به نور کافی محوطه کارگاهی مجهز باشند و در چنین شرایطی حتما وسایل اضافی را دور کنند و تا می‌توانند از اینگونه وسایل در اطراف خود استفاده نکنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران یادآور شد: همچنین محوطه‌های کارگاهی برای تامین سوخت از منبع پلاستیکی استفاده نکرده و حتما از منبع فلزی استفاده کنند. همچنین اتاق محل استراحت کارگران را نیز با وسایل غیرقابل اشتعال احداث کنند و راههای خروجی مناسب برای کارگران ایجاد کنند.

وی همچنین توصیه کرد: محوطه‌های کارگاهی از وسایل اطفای حریق از جمله چند رشته لوله آب مجهز شود تا در زمان آتش‌سوزی جزیی کارگران بتوانند آتش‌سوزی را مهار و از سرایت آن به اطراف جلوگیری شود.

به گزارش ایرنا، آتش سوزی در ساختمان‌های نیمه‌کاره بدلیل عدم رعایت نکات ایمنی شکل می‌گیرد و ضروری است که مالکان و مدیران پروژه‌های ساختمانی در زمینه ایمن‌سازی محوطه‌های کارگاهی اقدامات لازم را انجام دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha