افزایش سوانح جاده ای درکهگیلویه و بویراحمد و ضرورت چاره اندیشی

یاسوج - ایرنا - شمار سوانح رانندگی این روزها در جاده های کهگیلویه و بویراحمد به طور چشمگیری افزایش یافته با توجه به اینکه آمار بالای تصادف خودروها قطعا تلفات جانی و مالی زیادی به دنبال دارد چرایی این مساله و چاره جویی برای آن نیازی ضروری محسوب می شود.

به گزارش ایرنا،آن طور که فوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گزارش داده در روزهای پایانی هفته گذشته حدود ۱۰۰ تصادف در جاده های استان ثبت شده که این حوادث ۱۴۸ مصدوم و یک کشته در صحنه حادثه داشته است.

ثبت شمار زیادی تصادف با مصدومان بالا در جاده های کهگیلویه وبویراحمد که در نخستین هفته شهریور ماه امسال گزارش شد می تواند زنگ خطری برای افزایش تلفات جانی در محورهای ارتباطی مهم استان باشد.

کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی کهگیلویه وبویراحمد سنگینی بار تردد از چند جاده ارتباطی مهم را متهم نخست شمار زیاد سوانح جاده ای در استان می دانند مساله ای که افزایش ۲۵ درصدی میزان تردد خودروها آن را تایید می کند.

صاحب نظران راهنمایی و رانندگی در کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه تابستان امسال چندین مورد تصادف زنجیره ای با شمار ۲ رقمی مصدومان در جاده های ارتباطی استان گزارش شده تاکید می کنند این حوادث مشتی نمونه خروار از این مساله مهم است که محورهای ارتباطی ظرفیت ترددهای موجود را ندارد و باید برای بهسازی این زیرساخت ها چاره اندیشی شود.

کهگیلویه وبویراحمد ۶ هزار و ۱۳۹کیلومتر جاده اصلی، فرعی و چهارخطه دارد اما طول جاده های چهارخطه در این استان به ۲۰۰ کیلومتر هم نمی رسد.

پس از افتتاح آزادراه شیراز به اصفهان و جاده پاتاوه به دهدشت کاربران جاده ای شاهد افزایش تردد خودروها و حوادث جاده ای در کهگیلویه وبویراحمد هستند که این امر ضرورت تقویت زیرساخت ها را نمایان تر کرده است.

کارشناسان از عوامل آمار بالای حوادث جاده ای می گویند

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارد که پس از ساخت و افتتاح ۲ محور ارتباطی آزادراه شیراز به اصفهان و پاتاوه به دهدشت تردد در جاده های استان به شدت افزایش یافته است.

افزایش سوانح جاده ای درکهگیلویه و بویراحمد؛ ۹۶ تصادف در ۴۸ ساعت

سرهنگ حسن دانایار در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره افزایش تصادف های جاده روستایی کاکان در شهرستان بویراحمد افزود:ایجاد اتوبان شیراز به اصفهان باعث شده که بسیاری از مسافران به علت کوتاه شدن مسیر این جاده ارتباطی را برای تردد انتخاب کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به عرض کم جاده دهستان کاکان به شهر یاسوج ظرفیت این حجم از بار خودرو در این مسیر وجود ندارد و همین مساله منجر به وقوع چندین سانحه رانندگی با شمار مصدومان بالا در تابستان امسال شده است.

دانایار تاکید کرد: چهارخطه شدن مسیر جاده ارتباطی کاکان تا شهر یاسوج به کاهش سوانح جاده ای در این مسیر کمک می کند.

پروژه آزادراه شیراز - اصفهان در ۶ قطعه به طول ۲۱۲ کیلومتر در مسیر شاهراه شمال-جنوب مرداد ماه پارسال بهره برداری شد،بازگشایی این مسیر باعث شده مسافرانی که از استان های مرکزی راهی مناطق جنوبی کشور می شوند کهگیلویه وبویراحمد را برای مسافرت انتخاب کنند که همین امر منجر به افزایش شمار حوادث جاده ای شده است .

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار ایرنا درباره حوادث ترافیکی جاده پاتاوه به دهدشت تصریح کرد: افزوده شدن کاربران جاده ای استان های جنوبی کشور به مسافران بومی حجم تردد خودروها در این مسیر را افزایش چشمگیر داده و این مساله منجر به بروز تصادف های زیادی می شود.

افزایش سوانح جاده ای درکهگیلویه و بویراحمد؛ ۹۶ تصادف در ۴۸ ساعت

وی تاکید کرد: جاده پاتاوه دهدشت که پارسال افتتاح شده دارای نقاط حادثه خیزی است که با سنگین شدن بار ترافیک در مرداد ماه امسال خود را نشان داد.

دانایار عنوان کرد: محور ارتباطی پاتاوه به دهدشت نیازمند تقویت زیرساخت های روشنایی تونل ها، رفع نقاط حادثه خیز و همچنین تعریض است.

جاده پاتاوه - دهدشت با عبور از چشم اندازهای زیبای طبیعی در شهرستان های دنا و بویراحمد و سپس کهگیلویه به بهبهان در استان خوزستان می رسد که یکی از مزیت های مهم آن در حمل و نقل کالا ، مسافر و گردشگری است.

جاده ترانزیتی ملی پاتاوه به دهدشت به طور ۱۰۰ درصد در محدوده ای کوهستانی است و این مسیر حدود ۲۰۰ کیلومتر نسبت به راه های همجوار کوتاه تر است و بیش از ۲ ساعت زمان رسیدن جنوب به شمال را کوتاه می کند.

کوتاه‌تر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور و بهره‌مندی ساکنان بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب از جمله مزیت های این جاده ملی بشمار می رود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص جاده ارتباطی مهم بابامیدان به یاسوج عنوان کرد: تخلفات خودروهای شوتی و کم بودن عرض کم جاده منجر به سوانح جاده ای زیادی در این مسیر شده است.

دانایار تصریح کرد: با وجود نظارت های شبانه روزی پلیس راه بر محورهای ارتباطی کهگیلویه وبویراحمد و برخورد با رانندگان متخلف اما شمار حوادث به علت کمبود زیرساخت های جاده ای همچنان زیاد است.

وقوع ۹۶ تصادف در ۴۸ ساعت

سخنگوی اورژانس ۱۱۵ کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وقوع ۹۶ تصادف طی ۴۸ ساعت (روزهای پنجشنبه و جمعه) در جاده های استان گفت: این حوادث ۱۴۸ مصدوم و یک کشته داشته است.

هادی یوسفی اظهار کرد: برخورد خودروی ۴۰۵ و سوناتا در جاده کاکان محدوده پیست اسکی با پنج مصدوم بود که وضعیت ۲نفر از مصدومان وخیم اعلام شد.

سخنگوی اورژانس کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در حادثه ای دیگر روز جمعه دهم شهریورماه برخورد خودروی پراید و پژو پارس در محور پاتاوه دهدشت، پل قلعه دختر با ۹ مصدوم گزارش شده است.

وی عنوان کرد: با دریافت گزارش این حادثه کارشناسان اورژانس ۱۱۵ بلافاصله به محل حادثه اعزام شده و پس از انجام اقدام های اولیه، مصدومان را به بیمارستان امام خمینی(ره)دهدشت منتقل کردند.

یوسفی در خصوص دیگر سوانح جاده ای امروز نیز بیان کرد: در حادثه واژگونی خودروی تیبا که در دهدشت، دوراهی تمبی رخ داد نیز هفت نفر مصدوم شدند.

وی اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد از ماموریت های مدت زمان یاد شده مربوط به شهرستان های بویراحمد و دنا بوده است.

افزایش ۲۵ درصدی تردد خودروها در محورهای ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه وبویراحمد گفت: در مرداد امسال یک میلیون و ۷۴۸ هزار و ۹۷۹ تردد بین استانی وسایل نقلیه در استان به ثبت رسید.

افزایش سوانح جاده ای درکهگیلویه و بویراحمد؛ ۹۶ تصادف در ۴۸ ساعت

حمیدرضا پیمانجو افزود: این تعداد تردد نسبت تیرماه هفت درصد و نسبت به مرداد ماه سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: میانگین تردد بین استانی روزانه در مرداد امسال ۵۶ هزار و ۴۱۹ وسیله ‌نقلیه در روز بوده که بیشینه مجموع تردد ورود و خروج به استان در روز ۲۶ مرداد ماه معادل ۶۲ هزار ۲۳۳ وسیله نقلیه ثبت شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه وبویراحمد اضافه کرد: بیشترین تردد در مرداد امسال در محورهای بابامیدان- گچساران و یاسوج به بابامیدان گزارش شده است.

ضرورت بهسازی جاده های پرتردد کهگیلویه وبویراحمد

بهسازی جاده پاتاوه به دهدشت و روستای کاکان و راه ارتباطی بابامیدان به یاسوج نیازی اساسی برای کاهش تلفات جانی و مالی در جاده های استان کهگیلویه وبویراحمد است.

با توجه به شوق مسافران به علت کاهش طول جاده برای گذر از محورهای ارتباطی کهگیلویه وبویراحمد در صورت تقویت زیرساخت های جاده ای افزون بر تلفات جاده ای فرصتی برای افزایش درآمدزایی از طریق گردشگری ایجاد می شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی ۷۲۶هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

کهگیلویه وبویراحمد با بیش از ۱۶ کیلومتر مربع یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha