بالا رفتن هزینه سوداگری و احتکار مسکن با تکمیل سامانه املاک و اسکان

تهران- ایرنا- نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از بین بردن بستر احتکار مسکن راه‌حل‌هایی دارد، گفت: راهکارها با تکیه بر سامانه املاک و اسکان به نتیجه خواهد رسید و با تکمیل شدن این سامانه به عنوان مهم ترین پایگاه اطلاعاتی بخش مسکن می‌توانیم جلوی احتکار مسکن و بروز سوداگری را در این حوزه بگیریم.

به گزارش ایرنا، حوزه مسکن طی سال‌های اخیر دچار تلاطماتی شده است، البته این نابسامانی‌ها هرازگاهی در این بخش بروز و با اقدامات مقطعی فروکش می‌کند. کارشناسان تأکید می‌کنند که اگر می‌خواهیم سیاست‌گذاری‌های صحیح در حوزه مسکن داشته باشیم، باید سامانه املاک و اسکان تکمیل شود؛ در غیر این صورت، سیاست‌گذاری در این حوزه امکان‌پذیر نیست و شرایط نابسامان فعلی ادامه می‌یابد.

با این حال در حالی که خانوارها برای دسترسی به مسکن مناسب با دشواری‌های جدی مواجه هستند و باید بخش زیادی از درآمدشان را به این امر اختصاص دهند، برخی سودجویان با احتکار مسکن و سوداگری در پی کسب سود بیشتر هستند و بر مشکلات حوزه مسکن در کشور دامن می‌زنند.

مجلس شورای اسلامی بستر قانونی برای ایجاد سامانه املاک و اسکان را به عنوان محلی برای جمع‌آوری اطلاعات خانوارها به لحاظ سکونت و مالکیت فراهم کرده است. تکمیل این سامانه می‌تواند تا حد زیادی در ارتباط با شناسایی خانه‌های خالی و اعمال سیاست‌های صحیح در این حوزه موثر باشد. به زعم بسیاری از کارشناسان، مقابله با احتکار و سوداگری در حوزه مسکن در گروی داشتن اطلاعات دقیق از مالکیت و سکونت افراد و سیاست‌گذاری‌ بر اساس این اطلاعات است.

شناسایی خانه‌های خالی با سامانه املاک و اسکان

وحید احمدی، نماینده کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی در خصوص احتکار مسکن در کشور و لزوم مقابله با این مسئله اظهار کرد: از بین بردن بستر احتکار مسکن راه‌حل‌هایی دارد و باید به اندازه‌ای هزینه این کار را بالا ببریم که افراد ترجیح بدهند سرمایه خود را در حوزه‌های مولد به کار بگیرند و از احتکار مسکن بپرهیزند.

وی افزود: این راهکار با تکیه بر سامانه املاک و اسکان به نتیجه خواهد رسید و با تکمیل شدن این سامانه حیاتی به عنوان مهم‌ترین پایگاه اطلاعاتی بخش مسکن می‌توانیم جلوی احتکار مسکن و بروز سوداگری را در این حوزه بگیریم. شناسایی خانه‌های خالی می‌تواند تا حد زیادی به حل و فصل مشکلات حوزه مسکن کمک کند.

نماینده مجلس خاطرنشان کرد: سامانه املاک و اسکان می‌تواند به عنوان بستری برای جمع‌آوری اطلاعات دقیق عمل کند و در خدمت کشور به لحاظ سیاست‌گذاری صحیح در حوزه مسکن باشد. در ادامه می‌توانیم با استفاده از اطلاعات این سامانه به شناسایی خانه‌های خالی بپردازیم و با اعمال سیاست‌های درست به سمت حل و فصل مشکل احتکار و سوداگری در حوزه مسکن برویم.

متعادل‌سازی قیمت‌ها در حوزه مسکن

احمدی ادامه داد: متعادل‌سازی قیمت‌ها در حوزه مسکن در گروی سیاست‌گذاری‌های صحیح و استفاده از اطلاعات سامانه املاک و اسکان است. وقتی اطلاعات و آمار دقیقی در دسترس داشته باشیم و میزان نیاز کشور مشخص باشد، می‌توانیم بهتر امور را پیش ببریم.

وی گفت: درست است که اصل مالکیت اهمیت دارد، اما نباید فراموش کنیم که افراد با استفاده از امکانات کشور توانسته‌اند درآمد و سودی برای خودشان ایجاد کنند، لازم است این ثروت در راستای درستی به کار بیفتد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: افراد در انجام فعالیت اقتصادی آزادی دارند، اما در زمینه کسب ثروت و نگه‌داری آن قوانین سختی در دنیا وجود دارد. بخش زیادی از نیاز کشورها از طریق ایجاد قوانین جدی در خصوص ثروتی که در جامعه وجود دارد، برطرف می‌شود.

احمدی خاطرنشان کرد: حرکت به سمت مقابله با سوداگری در حوزه مسکن اهمیت زیادی دارد. در کشورهای مختلف از ابزار مالیات در این زمینه بهره می‌برند. به نحوی که دلالی و واسطه‌گری برای افراد صرفه اقتصادی ندارد. با استفاده از اطلاعاتی که سامانه املاک و اسکان به دست می‌دهد، می‌توانیم به سیاست‌گذاری‌های صحیح در این حوزه اقدام کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha