۱۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۱۸
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85584754
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۶۰ درصد برنامه‌های جنگل‌کاری در ایلام به طرح زراعت چوب اختصاص دارد

ایلام - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: ۶۰ درصد طرح‌های اجرایی این استان در زمینه کاشت و پرورش نهال به زراعت چوب اختصاص یافته است.

"یاسم خانمحمدیان" روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از سال ۱۴۰۱ تاکنون سطح زیر کشت طرح زراعت چوب در استان یک هزار و ۷۵ هکتار برآورد شده است.

وی افزود: سال گذشته نزدیک ۲ هزار و ۵۰۰ تن چوب درختان اُکالیپتوس و باغی به خارج از استان از جمله خوزستان و گلستان صادر شده است.

خانمحمدیان یادآور شد: با توجه به سطح زیر کشت قابل قبول طرح زراعت چوب در استان و تمایل مردم به اجرا و مشارکت در این طرح، میزان اشتغالزایی در مناطق مورد کاشت افزایش چشمگیری داشته است.

وی اضافه کرد: بهره‌برداران متقاضی با توجه به زمان اجرای کاشت و مشارکت در طرح از طریق سازمان جهاد کشاورزی به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات معرفی می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام ادامه داد: سرعت رشد بالای نهال، تأمین نیاز کشور به چوب صنعتی و صنایع چوب‌بُری و استفاده در کارخانه‌ها از مزایای این طرح است.

۶۰ درصد برنامه های جنگل‌کاری ایلام به طرح زراعت چوب اختصاص دارد

وی بیان کرد: گونه‌های مورد کاشت این طرح شامل اُکالیپتوس در مناطق گرمسیری و صنوبر در مناطق شمالی استان است که نیاز آبی این طرح از رودخانه‌های طبیعی و چاه در مناطق مورد کشت تأمین می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام افزود: اُکالپتوس و صنوبر در صنایع کاغذسازی، تخته سه لایه، صنایع mdf و کابینت مورد استفاده دارند.

وی هدف از اجرای این طرح را افزایش سطح تولید و افزایش بهره‌برداری از چوب‌های صنعتی به منظور استراحت و زادآوری جنگل‌های طبیعی کشور به خصوص در حوزه شمال کشور ذکر کرد.

خانمحمدیان یادآور شد: با اجرای طرح زراعت چوب نیاز کشور از این طریق مرتفع و به جنگل‌های طبیعی واقع در شمال کشور نیز فرصت زادآوری و احیا داده می‌شود و با توجه به گونه‌های دارای رشد سریع استفاده شده در این طرح، نیاز صنایع چوبی در کشور تأمین می‌شود که موجب جلوگیری از خروج چوب از جنگل و قاچاق آن می‌شود.

به گزارش ایرنا، از گسترده ۲ میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را اراضی طبیعی تشکیل داده است.

۶۴۰ هزار هکتار از اراضی استان ایلام را جنگل تشکیل می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha