۲۲ سال انتظار برای بهره برداری از مصلی شهر دوگنبدان

گچساران- ایرنا- مصلی شهرستان گچساران  یکی از طرح های برجای مانده از دولت های گذشته است که به دلیل کمبود اعتبار و برخی مشکلات عمرانی  تاکنون بطور کامل تکمیل نشده  شهروندان گچسارانی ۲۲ سال است که چشم انتظار بهره برداری از مصلی دوگنبدان در این شهر هستند.

به گزارش ایرنا، مصلی نماز جمعه گچساران که عملیات اجرایی آن در سال ۸۱ آغاز شده و و تا به امروز ادامه دارد، این طرح فرهنگی در سال های گذشته و حال مورد بازدید بسیاری از مسئولان کشوری و استانی قرارگرفته و هیچ گونه اقدامی برای تکمیل این طرح فرهنگی انجام نشده است.

عملیات اجرایی طرح احداث مصلی شهر دوگنبدان در زمینی به مساحت هفت هزار و ۲۰۰ متر مربع با زیربنای چهار هزار و ۶۰۰ متر مربع آغاز شده و مردم شهرستان گچساران ۲۲ سال است که چشم انتظار بهره برداری از مصلی امام خمینی (ره) شهر دوگنبدان هستند.

هم اکنون باوجود تأکیدات امام‌جمعه گچساران و دغدغه‌های نمازگزاران بام نفتی ایران مبنی بر اتمام هرچه سریع‌تر این طرح فرهنگی با حفظ استانداردهای لازم و همچنین مطالبه عمومی مردم، هنوز به‌طور شفاف معلوم نیست که پروژه مصلی این شهر چه زمانی به پایان برسد.

در حالی که در جلسه کمیته برنامه ریزی که هفته گذشته در گچساران برگزار شد متولیان امر خواستار تغییر دستگاه اجرایی برای ادامه کار شدند و مسئولان اداره راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد مدعی شدند طرح مصلی دوگنبدان به اتمام رسیده و فقط مشکل گنبد آن مانده ، که بهره بردار می خواهد خودش آن را انجام دهد.

بهره برداری از مصلای شهر دوگنبدان نیازمند شتاب بخشی

مردم ولایتمدار شهر دوگنبدان مرکز شهرستان نفتخیز گچساران چشم انتظار بهره برداری از مصلی این شهر یکصدهزار نفری هستند.

نمازگزاران شهر دوگنبدان با اشاره به اهداف فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: به نظر می رسد که مسوولان باید برای تکمیل این مرکز فرهنگی مهم چاره اندیشی کنند.

آنها می گویند عملیات ساخت مصلی شهر یکصدهزار نفری گچساران برای برگزاری مراسمات عبادی، سیاسی، اجتماعی و انجام فعالیت‌های متنوع فرهنگی و آموزشی و به دلیل مشکلاتی که برگزاری نماز جمعه در مسجد صاحب‌الزمان (عج) این شهر با آن مواجه بود، شروع شد و حالا بعد از گذشت ۲ دهه همچنان در پیچ‌وخم وعده‌های مسئولین جا خشک کرده است.

مردم گچساران انتظار دارند که در شهری که لقب پنجمین ابر مخزن نفت جهان را یدک می کشد وزارت نفت به میدان بیاید تا بیش از این شاهد چنین محرومیت هایی در این شهرستان نباشند.

امام جمعه گچساران خواستار تغییر دستگاه اجرایی طرح احداث مصلی دوگنبدان شد

۲۲ سال انتظار برای بهره برداری از مصلی شهر دوگنبدان

امام جمعه گچساران اظهار کرد: ما هنوز مصلی را از راه و شهرسازی استان تحویل نگرفته ایم، پس چگونه این دستگاه اجرایی می گویند به اتمام رسیده است.

حجت‌الاسلام سید عنایت هاشمی منش بیان کرد: بیش از ۲ دهه سال از کلنگ زنی مصلی این شهرستان می‌گذرد و به دلایل مختلف هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده است.

وی افزود: با توجه به تخصیص اعتبارات جدید اعتقاد ما بر این است اعتباری برای روند اجرایی این طرح فرهنگی به راه و شهرسازی اختصاص داده نشود، زیرا امکان دارد بخاطر بدهکاری به این دستگاه به پیمانکاران دیگر اعتبارات مصلی همانند سال های گذشته برداشت شود.

هاشمی منش عنوان کرد: بعد از گذشت این مدت طولانی حق مردم گچساران است که یک مصلی با استانداردهای مناسب و به دور از خطر برای برپایی نماز جمعه و برگزاری مراسمات فرهنگی و مناسبت ها داشته باشند.

مشکلات مصلی دوگنبدان

هاشمی منش ادامه داد: آنچه امروز می‌توان به‌عنوان اولویت کار، مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد بحث گنبد مصلی می باشد که در شورای سیاست‌گذاری این مهم تعریف‌ شده و امروز هم با حمایت‌های مجموعه نفت این اتفاق هم افتاده است.

وی ادامه داد: گنبد دوم مصلی گچساران برگرفته از گنبد حرم امامین عسکریین (ع) است که درجای خودش طراحی شیک و زیبایی است و عملیات اجرایی این گنبد هم‌اکنون در دست اجراست.

۲۲ سال انتظار برای بهره برداری از مصلی شهر دوگنبدان

هاشمی منش با بیان اینکه گنبد اصلی مصلی دوگنبدان نیازمند پوسته می باشد درحالی‌که این سازه بزرگ نیز تقویت ‌شده است افزود: هم اکنون سقف کاذب داخل مصلی دچار آسیب شده وبه گفته کارشناسان سقف‌های کاذب باید جمع شود و به ‌صورت سفیدکاری انجام شود که این اقدام هم نیازمند اعتبار است.

وی ادامه داد: سیستم برق، تجهیزات سرمایشی مصلی و ایزوگام سقف مصلی از دیگر مشکلات این طرح فرهنگی است.

هاشمی منش اظهار کرد: سرویس‌های بهداشتی مصلی دوگنبدان وضعیت چندان مناسبی ندارد، عدم بندکشی دیوارهای مصلی موجب شده خیلی از قسمت‌های دیوار این طرح فرهنگی زیزش داشته باشد.

وی ابراز کرد: به دلیل تخصیص کم اعتبارات استانی و شهرستانی این طرح فرهنگی بعد از ۲۲ سال بلاتکلیف نگه‌داشته است.

امام‌ جمعه گچساران گفت: هم اکنون مکان مناسبی برای نماز جمعه نداریم و از سالن کانون جوانان بسیج برای برگزاری نماز جمعه استفاده می شود که مشکلات خاص خود را دارد.

هاشمی منش اظهار کرد: با وجود ذخایر و ظرفیت‌ها نفت و گاز در گچساران زیبنده نیست که هر روز بخواهیم این شرایط را تذکر بدهیم و انتظار از مسئولان وزارت نفت، نماینده گچساران و باشت در مجلس و دیگر مسئولان می‌رود که مشکلات مصلی گچساران هر چه زودتر مرتفع شوند.

اختصاص ۵۶ میلیارد ریال اعتبار به مصلی دوگنبدان در سالجاری

کارشناس عمرانی فرمانداری گچساران گفت: بیش از ۲۲ میلیارد ریال اعتبار سال گذشته برای مصلی دوگنبدان اختصاص یافت که متأسفانه بخش از این میزان اعتبار برای بدهی اداره کل راه و شهرسازی استان در دولت قبل(سیزدهم) کسر شد.

۲۲ سال انتظار برای بهره برداری از مصلی شهر دوگنبدان

فرج الله استلاحی با بیان اینکه مصلی دوگنبدان ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اظهار کرد: در سال جاری بیش از ۵۶ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این طرح فرهنگی در نظر گرفته شد.

تاجگردون، ضعف دستگاه‌ اجرایی علت تاخیر در اجرای طرح مصلی دوگنبدان بود

نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی نخستین علت تاخیر در اجرای طرح عمرانی مصلی دوگنبدان ضعف دستگاه‌های اجرایی در انجام وظایف عنوان کرد گفت: کار تکمیل سقف مصلی گچساران باید تا زمستان به اتمام برسد هر چند معتقدم رفع مشکلات مصلی باید در اولویت کاری مسئولان اجرایی شهرستان گچساران باشد.

غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورتی که دستگاه های اجرایی که پروژه در اختیار دارند و مانند راه و شهرسازی عمل کردند، از اعتبارات ۱۴۰۳ چیزی در اختیار آنها قرار ندهید و پروژه را جابه جا کنید.

وی بیان کرد: دستگاه اجرایی که توان اجرای این طرح فرهنگی را دارد کار را به آن دستگاه تحویل دهید.افزود: جای نگرانی است اعتبار اختصاص یافته به این طرح به جای بدهی اداره کل راه و شهرسازی استان برداشت شود.

شهرستان ۱۵۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha