۱۴ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۱۷
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85584945
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

۱۷۸ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان برداشت شد

۱۴ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۱۷
کد خبر: 85584945
۱۷۸ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان برداشت شد

رشت - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه تاکنون برداشت برنج از سطح ۱۷۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان معادل ۷۵ سطح زیرکشت استان برداشت شده است، از شالیکاران استان خواست تا نسبت به برداشت و جمع‌آوری باقیمانده اراضی شالیزاری سریعتر و قبل از شروع بارش‌ها اقدام کنند.

صالح محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به استقرار جوی غالبا پایدار در گیلان طی روزهای آتی ضروریست تا شالیکاران از این فرصت برای برداشت و جمع‌آوری خوشه‌های طلایی برنج اقدام کنند تا دچار بارندگی‌ و خسارت ناشی از آن نشوند.

بیشتر بخوانید:

هوای گرم گیلان تقویت می‌شود

وی بیان کرد: از سطح ۱۷۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری برداشت شده، ۱۴۲ هزار هکتار به روش ماشینی انجام شده‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در ادامه از شالیکاران خواست تا بعد از برداشت محصول از سوزاندن کاه و کلش باقیمانده در شالیزارها خودداری کنند.

وی با تشریح مضرات اقدام گفت: کاهش حاصلخیزی خاک و عملکرد محصول، فشرده شدن سطح زمین کاهش تهویه اراضی، افزایش فرسایش آب و خاکی و نیز کاهش میزان ماده آلی شالیزار از جمله مضرات سوزاندن کاه باقیمانده در زمین‌های کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان کرد: کاه و کلش برنج می‌تواند به عنوان علوفه مورد نیاز دام استفاده شود ضمن اینکه جمع‌آوری، بسته‌بندی و فروش آن راهی برای درآمدزایی برنجکاران است که این موضوع باید ضمن فرهنگ‌سازی مورد توجه کشاورزان قرار گیرد.

بر اساس آخرین آمارها، گیلان دارای ۳۱۴ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است و ۳۱۷ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیتند؛ برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی استان به شمار می‌رود.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج به خود اختصاص داده‌است، شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

۲۳ هزار و ۳۵۲ نفر از شالیکاران گیلان در سال زراعی جاری اراضی زیر کشت خود را بیمه کردند؛ این تعداد از برنجکاران با خرید بیمه‌نامه از صندوق بیمه محصولات کشاورزی ۱۹ هزار و ۳۸۴ هکتار از زمین‌های شالیزاری خود را زیر پوشش بیمه قرار دادند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha