۱۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۰۳
کد خبرنگار: 1007
کد خبر: 85585094
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

میگوی گاماروس به تالاب نئور بازگشت

۱۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۰۳
کد خبر: 85585094
میگوی گاماروس به تالاب نئور بازگشت

اردبیل - ایرنا - حیات مجدد و مشاهده میگوی گاماروس به عنوان گونه بومی، شاخص و منحصر به فرد در تالاب حفاظت شده نئور نشان دهنده موفقیت‌آمیز بودن عملیات پاکسازی این تالاب طی سال‌های اخیر است.

رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به حیات مجددگونه ارزشمند میگوی گاماروس در تالاب حفاظت شده نئور اظهار کرد: میگوی گاماروس در گذشته در این تالاب وجود داشت اما با حضور ماهی مهاجم کاراس و تشدید آلایندگی و بالا رفتن بار آلی این تالاب طی یکی دو دهه اخیر تنها در چشمه‌های اطراف تالاب گاماروس دیده می‌شد.

حاتم فرضی‌زاده با بیان اینکه گاماروس به عنوان گونه شاخص جانوری تالاب نئور در آبهای آلوده امکان ادامه حیات ندارد و در آب‌های تمیز دیده می شود، یادآور شد: حیات مجدد و مشاهده گاماروس در تالاب نئور نشان دهنده موفقیت‌آمیز بودن عملیات پاکسازی این تالاب طی سال‌های اخیر است.

وی گفت: از دهه ۹۰ آثاری از گاماروس در نمونه‌برداری‌های کارشناسان محیط زیست دیده نمی شد اما در سال های اخیر و با مبارزه مداوم با گونه مهاجم کاراس شرایط برای ادامه حیات گاماروس در تالاب نئور فراهم شد.

رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: با تداوم عملیات پاکسازی تالاب نئور شاهد رشد تصاعدی گاماروس در این تالاب خواهیم بود.

فرضی‌زاده در خصوص اقدامات حفاظتی انجام شده در تالاب نئور اضافه کرد: طی سه سال اخیر با رهاسازی اردک ماهی که به پیشنهاد مراکز علمی و تحقیقاتی انجام شد و تور ریزی گسترده در مقاطع زمانی مشخص تالاب پاکسازی و شرایط آن به میزان قابل توجهی بهبود یافت.

میگوی گاماروس به تالاب نئور بازگشت

وی ادامه داد: از سال ۱۴۰۱ هر ساله بلافاصله بعد از عبور از فصل یخبندان دریاچه و قبل از تخم‌ریزی کاراس( اردیبهشت ماه) و همچنین در شهریورماه عملیات تور ریزی در این تالاب اجرا و این گونه مهاجم از تالاب جمع‌آوری شده است.

رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل تصریح کرد: در مجموع طی سه سال اخیر ۱۵۴ هزار و ۲۵۰ متر طولی تور ریزی با هدف جمع‌آوری تالاب از گونه مهاجم کاراس توسط محیط بانان اداره کل حفاظت محیط زیست اردبیل و با کمک و همکاری جوامع محلی اجرا شده است.

به گزارش ایرنا ، منطقه حفاظت شده تالاب نئور در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل در ارتفاع ۲ هزار و ۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است ، این منطقه به عنوان بزرگترین پناهگاه جانوران آب شیرین منطقه شامل ۲ دریاچه بزرگ و کوچک در مجموع به مساحت ۲.۲ کیلومترمربع است و متوسط عمق ۲ دریاچه که در فصل‌های پرآب بهم پیوسته و دریاچه واحدی را شکل می‌دهند، حدود پنج متر است.

تالاب نئور که بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین و یکی از نقاط گردشگری استان اردبیل محسوب می‌شود، بخشی از منطقه حفاظت شده لیسار در استان گیلان و جزو مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha