سفارت ایران در لندن: «رئیسعلی دلواری» نماد حس مقاومت ایرانیان در مقابل استعمارگری است

لندن – ایرنا – سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن با انتشار پیامی به‌مناسبت سالگرد شهادت «رئیسعلی دلواری» نوشت که او نماد حس مقاومت ایرانیان در مقابل استعمارگری است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، در این پیام که یک نسخه آن در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) منتشر شد آمده است: امروز روز گرامیداشت شهادت رییسعلی دلواری در ایران است؛ قهرمان ملی مبارزه با استعمار انگلیس و کسی که نماد وطن دوستی و حس مقاومت ایرانیان در مقابل استعمارگری است.

سفارت کشورمان در ادامه با کنایه نوشت: چه بسا اگر اکنون رئیسعلی دلواری زنده بود برخی مقام های بریتانیا می خواستند به جرم مقاومت در مقابل اشغال گری شان، او را در فهرست گروه ها و اشخاص تروریستی قرار دهند.

به گزارش ایرنا، ۱۲ شهریور سالروز شهادت بزرگ مردی از تبار تنگستان بوشهر است که به روز مبارزه با استعمار نامگذاری شده است. دلواری در جریان جنگ جهانی اول هدایت قیام جنوب در تنگستان علیه نیروهای تجاوزگر انگلیس را برعهده داشت.

این مبارز مشروطه‌خواه در کنار یارانش مقاومت جانانه‌ای در مقابل پیشروی نیروهای متجاوز انگلیسی از خود نشان داد و نهایتاً در ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ برابر با ۳ سپتامبر ۱۹۱۵ جان خود را در این راه نثار کرد و به نماد مبارزه با استعمار پیر انگلیس تبدیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha