۱۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۱۹
کد خبرنگار: 3049
کد خبر: 85586446
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کارگروه نظارت بر مرمت بناهای تاریخیِ حوزه علمیه اصفهان تشکیل می‌شود

اصفهان– ایرنا– سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: کارگروه مشترکی برای نظارت بر مرمت و نگهداری ۳۰ بنای تاریخیِ در اختیار حوزه علمیه اصفهان تشکیل خواهد شد.

شهرام امیری روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پیرو نشست هفته گذشته مدیرکل میراث فرهنگی با رئیس حوزه علمیه اصفهان مقرر شد با بررسی بناهای تاریخی تحت اختیار این نهاد مذهبی توسط یک کارگروه مشترک، ضمن تشدید نظارت‌ها، میراث فرهنگی در نگهداری این بناها همکاری کند و علاوه بر این اگر حوزه علمیه امکان یا تمایل به نگهداری از بنایی را ندارد، آن را برای واگذاری به بخش خصوصی، در اختیار اداره کل میراث فرهنگی اصفهان قرار دهد.

وی گفت: حدود ۳۰ بنا شامل مدرسه و خانه‌ تاریخی در اختیار حوزه علمیه اصفهان است و با توافق صورت گرفته قرار است نظارت میراث فرهنگی برای نگهداری بناهای شاخصی همچون مدارس چهارباغ، نیماورد، ملا عبدالله و غیره جدی‌تر شود و دفتر فنی حوزه با هماهنگی میراث فرهنگی مرمت این بناها را انجام دهد.

امیری افزود: وظیفه کارگروه مشترک بررسی این موضوع است که کدام بناها نیاز به حفاظت بیشتر دارد و کدام بناها با گرفتن معوض از سوی حوزه علمیه می‌تواند در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرد تا با قرارگرفتن در چرخه واگذاری به بخش خصوصی، بهتر حفاظت شود.

سخنگوی میراث فرهنگی اصفهان در باره خانه تاریخی امام جمعه که در اختیار حوزه علمیه اصفهان قرار دارد نیز گفت: حوزه علمیه در طول سه سال گذشته با بودجه‌ خود و اعتبار تامین شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی ۶۰ تا ۷۰ درصد این خانه را مرمت کرده است.

وی افزود: اکنون ستاد بازسازی عتبات و عالیات، خانه امام جمعه را در اختیار گرفته است و این نهاد هم در مرمت‌ها مشارکت می‌کند.

خانه امام جمعه اصفهان مربوط به دوره صفوی و قاجار است و در کوچه مسجد «جامع عتیق» اصفهان قرار دارد. این خانه در سال ۱۳۴۵ در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

کارگروه نظارت بر مرمت بناهای تاریخیِ حوزه علمیه اصفهان تشکیل می‌شود

امیری در باره خانه تاریخی «وثیق انصاری» که اخیرا مورد بازدید مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان قرار گرفته است، گفت: ۸۰ درصد این خانه که اکنون دفتر فنی حوزه علمیه در آن استقرار دارد، مرمت شده است اما شاه نشین آن نیاز به مرمت جدی دارد.

وی افزود: هزینه نگهداری این خانه زیبا با تزیینات زیاد، بالاست و اعلام کرده‌ایم که اگر حوزه تمایل به نگهداری آن ندارد، آماده‌ایم از طریق صندوق احیاء، آن را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

امیری اضافه کرد: این خانه نیاز به حفاظت ویژه دارد و بر اساس نظر کمیته یاد شده، میراث فرهنگی می‌تواند به حوزه علمیه معوض بدهد یا اینکه در مرمت آن کمک کند.

خانه سرهنگ وثیق انصاری واقع در خیابان «هارونیه» اصفهان مربوط به زمان قاجار است.

این خانه سال ۵۴ به ثبت ملی رسیده است و سقف و دیوارهای آن تزییناتی مانند مقرنس و طلا کاری دارد و تالار صلیب شکل با ارسی‌های ظریف و کاغذ دیواری، زیبایی های آن را کامل می کنند.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی(یک هزار و ۹۴۰ اثر ملی و ۱۵ اثر ثبت جهانی) و افزون بر ۶۰۰ خانه تاریخی و جاذبه‌های مختلف طبیعی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی در کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha