۱۴ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۴۹
کد خبر: 85587041
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

استان مرکزی در سوگ امام هشتم غرق در ماتم است

۱۴ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۴۹
کد خبر: 85587041
استان مرکزی در سوگ امام هشتم غرق در ماتم است

اراک - ایرنا - مردم استان مرکزی با برپایی آیین عزاداری در مساجد، تکایا، خیابانها و منازل و برافراشتن بیرق‌های سیاه عزا در غم شهادت ثامن الحجج حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) امام مهربانی‌ها به سوگ نشستند.

به گزارش ایرنا، مردم مومن استان مرکزی همانند سایر نقاط ایران اسلامی، امروز عشق به اهل بیت عصمت و طهارت و اوج اردت خود را به هشتمین دردانه زهرا (س) بار دیگر به گونه‌ای زیبا و وصف ناشدنی به نمایش گذاشتند.

مساجد، تکایا و حسینیه‌های نقاط مختلف شهر اراک از شب گذشته و امروز شاهد حضور عزاداران آن امام رضا(ع) هستند.

از ساعات اولیه امروز مردم اراک در حسینیه‌ها و میادین محلات تجمع کردند و با تشکیل دسته‌های سینه زنی و زنجیر زنی به سمت امامزاده عبدلله و آمنه خاتون(س) این شهر به راه افتادند.

در این آیین که قشرهای مختلف مردم حضور دارند شرکت کنندگان با نوحه خوانی و مداحی در سوگ شهادت امام رضا(ع) اشک ماتم می‌ریزند.

مداحان و سخنرانان نیز در این مراسم‌ ضمن بیان فضائل و مناقب امام هشتم شیعیان در رثای اهل بیت عصمت و طهارت(ع) مرثیه سرایی کردند و حاضران اشک ماتم ریختند.

نظیر این مراسم در شهرهای خمین، محلات، دلیجان، آشتیان، تفرش، فراهان، خنداب، کمیجان، ساوه، زرندیه و شازند استان مرکزی برگزار شد

امام علی ‌بن موسی‌الرضا (ع) هشتمین امام شیعیان در یازدهم ذیقعده سال ۱۴۸ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود.

نام مبارک ایشان علی و کنیه آن حضرت ابوالحسن و مشهورترین لقب ایشان «رضا» به معنای «خشنود» می‌باشد. یکی از القاب مشهور حضرت، «عالم آل محمد» است. این لقب نشانگر ظهور علم و دانش ایشان است.
پدر بزرگوار امام رضا (ع)، امام موسی کاظم (ع) پیشوای هفتم شیعیان بود که در سال ۱۸۳ ﻫ.ق، به دست هارون عباسی به شهادت رسید و مادر گرامیشان نجمه نام داشت.

امام رضا (ع) در مدینه، پس از شهادت پدر، امامت بر مردم را بر عهده گرفت و به رسیدگی امور پرداخت، شاگردان پدر را به دور خویش جمع کرد و به تدریس و تکمیل حوزه علمیه جدش امام صادق (ع) مشغول شد و در این راستا گام های بزرگ و استواری برداشت.

مدت امامت حضرت رضا(ع)، حدود ۲۰ سال طول کشید که ۱۷ سال آن در مدینه و سه سال آخر آن در خراسان گذشت.

امام رضا (ع) پس از ۱۷ سال سکونت در مدینه و تبلیغ دین و ارشاد مردم، با نقشه و حیله مامون عباسی، راه خراسان را در پیش گرفت. آن حضرت پس از قبول اجباری ولایت عهدی مامون و گذشت سه سال، در ۵۵ سالگی به دست این خلیفه عباسی به شهادت رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha