ادعای مقام آمریکایی: بر روی ۱۴ بند طرح پیشنهادی کاخ سفید برای برقراری آتش بس توافق شده است

تهران- ایرنا- یک مقام ارشد آمریکایی بامداد پنجشنبه درباره طرح پیشنهادی اخیر کاخ سفید برای برقراری آتش بس در غزه مدعی شد که از ۱۸ بند این طرح بر روی ۱۴ بند توافق شده است.

به گزارش ایرنا، شبکه خبری الجزیره گزارش داد که یک مقام ارشد آمریکایی که نامش ذکر نشده از جزئیات تازه‌ای از طرح پیشنهادی اخیر کاخ سفید برای آتش‌بس و مبادله اسرا در غزه خبر داده است.

بنا بر اعلام این مقام آمریکایی، مذاکرات پیچیده است و درباره مسائل انسانی و توقف جنگ در غزه تمرکز یافته است.

این گزارش می‌افزاید: مقام‌های آمریکایی به همراه میانجیگران عرب بر روی ۹۰ درصد طرح پیشنهادی قبلی آمریکا توافق کرده‌اند.

این مقام ارشد آمریکایی تاکید کرده است که بدون توافق بر سر مبادله اسرا، توافق بر سر آتش‌بس ممکن نیست.

به گفته این مقام آمریکایی در نخستین مرحله توافق نظامیان رژیم صهیونیستی باید از مناطق پرجمعیت غزه خارج شوند و به طور کامل غزه را ترک نخواهند کرد.

این مقام آمریکایی همچنین گفته است: سخنان وزرای اسرائیلی درباره اینکه این توافق امنیت (رژیم) اسرائیل را قربانی می‌کند، کاملاً نادرست است.

در ادامه این گزارش آمده است: عملیات ورود روزانه ۶۰۰ کامیون از جمله ۵۰ کامیون سوخت جزء بندهای واضح توافق و آماده اجرایی شدن است و طرح پیشنهادی دارای سه مرحله است.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا پیش تر مدعی شده بود که رژیم صهیونیستی پذیرفته از کریدور فیلادلفیا و مناطق پر جمعیت اطراف آن برای تسهیل توافق آتش بس عقب نشینی کند.

این درحالی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته از تداوم حضور نیروهای نظامی اسرائیل در این کریدور خبر داده بود.

با وجود درخواست‌های جهانی برای ایجاد آتش بس در غزه و نیز تلاش میانجیگران از جمله مصر، آمریکا و قطر برای توقف خصومت‌ها و توافق تبادل اسرا، تل آویو همچنان به حملات مرگبار خود علیه غزه ادامه می‌دهد.

تاکنون مذاکرات میان حماس و اسرائیل با میانجیگری مصر و قطر و مشارکت آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه و تبادل اسرا میان دو طرف به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است که از ابتدای جنگ غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون شمار شهدای نوار غزه به ۴۰ هزار و ۴۷۶ نفر و شمار مجروحان نیز به ۹۳ هزار و ۶۴۷ نفر رسیده است که ۳۳ درصد این شهدا را کودکان، ۸.۶ درصد را سالخوردگان و ۱۸.۴ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha