پیش‌بینی صفروف درباره سرانجام نبرد کورسک + فیلم

مسکو- ایرنا- صاحب نظر روس با بیان اینکه تهاجم نیروهای اوکراین به منطقه کورسک با برنامه‌ریزی و مدیریت غرب و ناتو صورت گرفته است، گفت: روسیه با توجه به حضور شهروندان روس و نیز با هدف جلوگیری از تخریب زیرساخت‌ها، از حمله گسترده برای آزادسازی منطقه خودداری کرده است اما سرانجام نیروهای اوکراین را اخراج خواهد کرد.

رجب صفروف در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مسکو افزود: ورود نیروهای اوکراین به خاک روسیه، موضوعی دردناک برای ما است و می‌توان گفت که به نوعی، ضربه‌ای به وجهه، امکانات و جایگاه روسیه بود.
این صاحب‌نظر روس تصریح کرد: تاکنون برای ما روشن نشده است که چرا روسیه اجازه داد که اوکراین، قسمتی از استان کورسک را تصرف کند.

بهره‌برداری سران غربی از حضور نیروهای اوکراین در خاک روسیه
صفروف با اشاره به سخنان ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین درباره برنامه این کشور برای تداوم حضور در مناطق تصرف شده از خاک روسیه گفت: آنگونه که در سخنان ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز اشاره شد، آنها از این اقدام تحریک‌آمیز بزرگ، چند هدف را دنبال می‌کردند.
وی ادامه داد: یکی از اهداف تهاجم به کورسک،‌ ایجاد یک امید و یک دلیل برای رهبران غرب به سردمداری آمریکا بود که به مردم کشورهای خود عنوان کنند که کمک‌های ما به اوکراین هدر نرفته و به ضربه به روسیه منجر شده است، آنها به دنبال القای این امر هستند که دوران جدیدی آغاز شده است و این اوکراین است که به خاک روسیه حمله می‌کند.
مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه گفت: آنها از تصرف مناطقی در کورسک به دنبال این هستند که بگویند که کمک‌ها و هزینه‌های غرب در مسیر حمایت از اوکراین در مقابله با روسیه در حال ثمردهی است و از این رو،‌ نمایشی برای سفارش‌دهندگان اقدامات خصمانه علیه مسکو بود.

عملیات اوکراین از نظر نظامی و استراتژی، بی‌معنا بود
این صاحب‌نظر روس در ادامه گفت:‌ از لحاظ منطق نظامی و استراتژی، عملیات اوکراین در تصرف مناطقی از کورسک، معنا ندارد.
وی افزود: غرب به دنبال ترویج این ادعا است که تصرف مناطقی از کورسک،‌ نقطه ضعف بزرگ روسیه بود، در حالی که اینگونه نیست و در مقطع کنونی،‌ روسیه در شرق اوکراین هر روز بیش از روز قبل در حال پیشروی است و اوکراین نمی‌تواند مقابله کند.
صفروف اظهار داشت:‌ هر روز گزارش‌های وزارت دفاع روسیه حاکی از موفقیت نیروهای این کشور در همه جهت‌ها و مسیرها در اوکراین است ولی آنها یک نقطه ضعف را در افکار عمومی برجسته می‌کنند و از محلی که ما انتظار آن را نداشتیم و ارتش روسیه مستقر نبود و در استراتژی نظامی نیز بی‌معنا است، وارد سرزمین روسیه شدند.

کورسک آزاد خواهد شد
مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه در ادامه گفت:‌ کورسک باید حتما آزاد شود و آزاد هم خواهد شد.
وی افزود: زمانی که کورسک آزاد شد، عقب‌نشینی اوکراین به صورت موج گسترده خواهد بود.

کورسک به قبرستان نیروهای اوکراین تبدیل شده است
صفروف با بیان اینکه اوکراین اکنون همه امکانات نظامی مورد نیاز را در منطقه کورسک مستقر کرده است، گفت:‌ تاکنون آنها حدود ۱۰ هزار نفر از نیروهای خود را از دست داده‌اند و این منطقه به قبرستان بزرگی برای آنها تبدیل شده است.

چرا روسیه تاکنون نیروهای اوکراین را از کورسک اخراج نکرده است؟
این صاحب‌نظر روس در ادامه با طرح این پرسش که "چرا تاکنون روسیه، نیروهای اوکراین را از خاک خود اخراج نکرده است؟"، گفت: نخست آنکه اوکراینی‌ها در مکان‌هایی مستقر شده‌اند که جمعیت روس در آنجا مستقر بوده‌اند و از این رو، نمی‌توان از لحاظ نظامی، هواپیمای جنگی و تانک برای مقابله با آنها استفاده کرد، چرا که در آنجا مردم روسیه حضور دارند.
وی ادامه داد: دلیل دوم تأخیر در اخراج نیروهای اوکراین از کورسک نیز این است که رهبران نظامی روسیه نخواسته‌اند که زیرساخت‌های اصلی و تمام امکانات زیست مردم خود در این منطقه را از بین ببرند.

مبارزه نقطه به نقطه در دستورکار روسیه؛ نیازمند زمان است
صفروف با بیان اینکه مبارزه نقطه به نقطه با نیروهای اوکراینی در کورسک، در دستور کار روسیه قرار دارد،‌ گفت: دستیابی به نتیجه با این رویکرد، نیازمند گذشت زمان است.
وی افزود:‌ من معتقد هستم و تمام کارشناسان ارشد روسیه معتقد هستند که تهاجم اوکراین به کورسک، مصداق صحنه‌سازی است و روسیه حتماً خاک خود را آزاد خواهد کرد و تمام قلمروی کورسک به کشور اصلی خود بازخواهد گشت.
این تحلیلگر مسائل بین‌المللی گفت: نیروهای اوکراین،‌ دیگر دیگر توان پیشروی ندارند و با وجود همه حمایت‌های آمریکا در زمین و فضا،‌ حدود ۱۰۰ تانک خود را از دست داده‌اند.

عملیات کورسک با مدیریت غرب و ناتو بود
صفروف همچنین معتقد است که مدیریت و برنانمه‌ریزی مراحل انجام شده در تهاجم به منطقه کورسک، با هدایت و رهبری ناتو صورت گرفته است.
وی اظهار داشت:‌ بررسی پیشینه افرادی که به اسارت گرفته شده‌اند گویای آن است که آنها در ناتو پرورش یافته‌اند، در جنگ‌های متعددی در اروپا حضور داشته‌آند و به نوعی، کارشناس و کاردان (در امور نظامی) محسوب می‌شوند. بنابراین عملیات کورسک تنها محدود به اوکراین نبود، بلکه عملیات غرب با سروری سازمان ناتو بود که در اینجا انجام شد.


به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.
سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، ولادیمیر پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

حدود ۳۰ ماه پس از آغاز این عملیات، نیروهای اوکراینی روز سه‌شنبه ۶ اوت (۱۶ مرداد ۱۴۰۳) با عبور از مرز روسیه وارد خاک این کشور شدند و منطقه «کورسک» روسیه را هدف حمله گسترده قرار دادند.
رئیس جمهور روسیه روز ۱۷ مرداد حمله اوکراین به زیرساخت‌های غیرنظامی در کورسک را محکوم کرد و آن را اقدام تحریک‌آمیز بزرگ خواند.
ولادیمیر پوتین ۱۳ شهریورماه ۱۴۰۳ نیز با بیان اینکه کی‌یف در تحقق هدف اصلی خود از تهاجم به منطقه کورسک ناکام ماند، خاطرنشان کرد: آنها می‌خواستند با این اقدام پیشروی ارتش روسیه در دونباس را متوقف کنند اما نتیجه این شد که پیشروی نیروهای ما در دونباس نه تنها متوقف نشد بلکه سرعت آن هم افزایش پیدا کرد و مدت زیادی بود که در این منطقه با چنین سرعتی پیشروی نکرده بودیم.
وی با تأکید بر اینکه اقدام اوکراین علیه منطقه کورسک با شکست کی یف پایان خواهد یافت، اظهار داشت: ما قطعاً باید اراذل و اوباشی را که به خاک روسیه در منطقه کورسک نفوذ کرده‌اند از بین ببریم و به تلاش‌های اوکراین برای ایجاد بی‌ثباتی در مناطق مرزی خود یک بار برای همیشه رسیدگی کنیم.

ولودمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین نیز ۱۴ شهریورماه در یک گفت‌وگوی خبری اعلام کرد که کشورش مناطق تصرف شده از خاک روسیه را حفظ خواهد کرد و آن را بخشی از طرح پیروزی خود برای پایان جنگ دانست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha