۱۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۳۸
کد خبر: 85587710
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاد پیشکسوت چاقوسازی در راین کرمان درگذشت

۱۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۳۸
کد خبر: 85587710
استاد پیشکسوت چاقوسازی در راین کرمان درگذشت

کرمان - ایرنا - مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی راین از درگذشت پیشکسوت صنایع‌دستی استاد پیشکسوت حرفه چاقو سازی این شهر خبر داد.

به گزاش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان، سید وحید طاهری روز پنجشنبه گفت: استاد ماشاالله کامبخش از پیشکسوتان صنایع‌دستی و چاقوسازی راین در ۹۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.

وی با اینکه کامبخش استاد پیشکسوت چاقو سازی راین تا آخرین روزهای حیاتش در کارگاه خود حضور می‌یافت اظهار داشت: این استاد چاقوساز در ساخت صنایع‌دستی فلزی از جمله چاقو، قندچین، کارد و سایر وسایل سال‌ها عمر شریف خود را صرف کرده و فعالیت و کار موثر داشته است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: استاد ماشاالله کامبخش بیش از هشت دهه در کار تولید صنایع‌دستی فلزی بود و شاگردان بسیاری را در این حوزه تربیت کرده است.

طاهری خاطرنشان کرد: درگذشت این استادکار، صنعتگر و هنرمند فقید را به خانواده ایشان و جامعه هنرمندان صنایع‌دستی تسلیت گفته، از خداوند متعال صبر برای بازماندگان آرزومندم.

راین از گذشته تاکنون مرکز اصلی چاقوسازی و چلنگری در استان کرمان بوده است. این شهر در گذشته محل ییلاق بسیاری از عشایر چادرنشین استان بوده و به همین دلیل، در تابستان کسب‌وکار رونق بیشتری داشته و برخی از دست‌ساخته‌های آنان راهی بازار شهرهای اطراف می‌شده است.

اکنون نیز صنایع دستی مانند سفالگری، سنگ‌تراشی، آهنگری، گلیم‌بافی، پته‌دوزی، قالی‌بافی، پارچه‌بافی و چاقو سازی و انواع مصنوعات فلزی در این شهر تولید می شود که در این میان چاقو سازی مهمترین و مشهورترین صنایع دستی منطقه محسوب می شود و شهر راین در رشته چاقو سازی شهر ملی صنایع دستی انتخاب شده است.

راین در فاصله ۱۰۰ کیلومتری جنوب غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha