چغندرکاران از برداشت زودهنگام محصول خودداری کنند

مهاباد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: تاریخ اقتصادی برداشت محصول چغندرقند اول مهر ماه تعیین شده است و چغندرکاران جهت جلوگیری از اُفت عیار قند محصول خود از برداشت چغندرقند زودتر از تاریخ اعلام شده‌ خودداری کنند.

رضا مقدم روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال چهار هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی زراعی میاندوآب به کشت محصول چغندرقند اختصاص یافته است و پیش بینی می شود بیش از ۲۶۱ هزار تن چغندرقند از اراضی زیر کشت این محصول برداشت شود.

وی افزود: در راستای اجرای سیاست های ستاد احیاء دریاچه ارومیه و بمنظور ارتقاء بهره وری آب، ۵۷۰ هکتار از مزارع چغندرقند با آرایش ۴۰ در ۶۰ کشت شده و ۵۸ هکتار نیز به سیستم نوین آبیاری نوار تی تیپ مجهز شده است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: امسال قیمت خرید تضمینی محصول چغندرقند به ازای هر کیلوگرم با عیار ۱۶ درصد ۳۹ هزار و ۳۰۰ ریال اعلام شده‌ است که در قبال تحویل هر تن چغندرقند به کارخانه قند، ۲ کیلوگرم قند و ۲۰ کیلوگرم تفاله نیز به عنوان جایزه به چغندرقندکاران پرداخت می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به شرایط دمایی موجود و نتایج نمونه برداری ها، عیارسنجی و تحلیل های انجام گرفته توسط مرکز تحقیقات کشاورزی استان آذربایجانغربی، تاریخ برداشت چغندرقند در سال جاری حداقل اول مهر ماه تعیین شده است و برداشت و تحویل محصول چغندرقند، زودتر از این تاریخ موجب پایین بودن عیار قند این محصول و متضرر شدن چغندرقندکاران می شود.

وی یادآور شد: سال گذشته چهار هزار و ۱۸۴ هکتار از اراضی زراعی شهرستان میاندوآب به کشت محصول چغندرقند اختصاص یافت و بیش از ۲۵۱ هزار تن چغندرقند از اراضی زیر کشت این محصول برداشت شد.

به گزارش ایرنا چغندرقند یکی از محصولات اساسی و ماده اولیه صنایع قند و شکر استان بوده و از لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و آذربایجان غربی نقش عمده‌ای را در تولید شکر و خودکفایی کشور در تامین این محصول و جلوگیری از خروج ارز از کشور را دارد.

آذربایجان‌غربی به علت برخورداری از آب و خاک مناسب و دارا بودن پنج کارخانه قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده همواره در تولید چغندرقند و شکر در کشور در جایگاه برتری قرار داشته و یکی از قطب‌های مهم تولید چغندرقند در کشور است.

کارخانه قند میاندوآب در سال ۱۳۱۵ با ظرفیت جذب ۳۵۰ تُن چغندر در روز تاسیس شد و در سال ۱۳۹۴ ظرفیت آن به یک هزار و ۸۰۰ تُن ارتقا پیدا کرد اما این کارخانه اکنون با ظرفیت جذب سه هزار و ۲۰۰ تُن در روز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین کارخانه‌های قند آذربایجان‌غربی و کشور فعالیت دارد.

دشت حاصلخیز میاندوآب با ۴۵ هزار هکتار اراضی قابل کشت، شامل ۳۷ هزار هکتار اراضی زراعی، هشت هزار هکتار باغ و تولید سالانه بیش از ۹۰۲ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی، یکی از قطب های مهم کشاورزی آذربایجان‌غربی است.

میاندوآب در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha