احمدی: آیین میترایی ایرانی تأثیر زیادی بر زندگی اجتماعی اروپایی‌ها داشته است

تهران-ایرنا- رایزن فرهنگی ایران در بلغارستان در پانزدهمین اجلاس بین المللی تراکیای تاریخی گفت: فرهنگ ایرانی در طول هزاره‌های قبل و بعد از میلاد مسیح از شرق تا غرب نفوذ فرهنگی و تفوق تمدنی داشته و این نفوذ مثبت فرهنگی را در اشکال مختلف نشان داده است.

به گزارش سیاست خارجی ایرنا، پانزدهمین اجلاس بین المللی تراکیای تاریخی با محوریت روابط تمدنی و تأثیرپذیری تمدنی بلغارستان از ایران در ادامه اجلاس بین المللی ایران‌شناسی در صوفیه و به پیشنهاد رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در صوفیا و پس از برگزاری نشست‌های کارشناسی برای همکاری‌های علمی میان دو طرف، به همت شهرداری کازانلاک برگزار شد.

در این کنفرانس پنلی به اشتراکات تاریخی ایران و بلغارستان تخصیص داده شد و «مسعود احمدی» رایزن فرهنگی ایران در بلغارستان و «روح‌الله یوسفی زشک» استاد دانشگاه، به ارائه مقاله علمی خود در این خصوص پرداختند.

رایزن فرهنگی ایران در بلغارستان درباره نقش باورهای دینی و اعتقادی ایران باستان در بالکان و اروپا با محوریت میتراییسم ایرانی و تأثیر آن بر مدنیت فرهنگی و دینی اروپایی، اظهار داشت: دین ایرانی میترایی توانسته است تأثیرات باستان‌شناسی و نیز فرهنگی و فکری زیادی بر فکر و فرهنگ غرب به‌جا بگذارد؛ این دین تأثیر خود را بدون شک بر مناسک مسیحی و فرهنگ بالکان و همچنین غرب اروپا گذاشته است.

وی تصریح کرد: فرهنگ ایرانی در طول هزاره‌های قبل و بعد از میلاد مسیح از شرق تا غرب نفوذ فرهنگی و تفوق تمدنی داشته و این نفوذ مثبت فرهنگی را در اشکال مختلف نشان داده است؛ طبق داده‌های باستان‌شناسی، نفوذ دین قدیم میترایی ایرانی یکی از نمونه‌های این تأثیرگذاری است.

به گفته رایزن فرهنگی ایران در بلغارستان، آیین میترایی ایرانی بر سراسر زندگی اجتماعی اروپای قدیم تا دوران روم باستان تأثیر مستقیم داشته و پس از آن هم تا به امروز تأثیر غیرمستقیم و اثرات به‌جای مانده از آن را می‌توان به روشنی در ابعاد زندگی امروزی مردم در بالکان و اروپا دید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha