تاریکی هفت ساله کنارگذر جنوبی بابل

۱۷ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۵۱
کد خبر: 85588601
تاریکی هفت ساله کنارگذر جنوبی بابل

ساری - ایرنا - کمربندی جنوبی بابل که یکی از راههای ارتباطی بین شرق و غرب مازندران محسوب می شود، بعد از گذشت هفت سال از افتتاح به عنوان یکی از مهم ترین طرح جاده‌ای استان، همچنان فاقد روشنایی است که این امر زمینه ساز بسیاری از تصادف های هولناک منجر به فوت شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کمربندی جنوبی بابل طرحی که در سال ۱۳۸۵ به مساحت ۱۶.۵ کیلومتر مربع عملیات اجرایی آن آغاز شده بود، پس از سالیان سال سردرگمی مردم استان و ماندن مسافران در ترافیک سنگین شهرستان بابل، در نهایت در فروردین ۱۳۹۶ به بهره برداری رسید تا بارترافیک را کاهش دهد و مردمی که قصد دارند از بابل به قائمشهر و ساری و دیگر مناطق کشور بروند دیگر با حجم قابل توجهی از ترافیک شهر بابل مواجه نشوند و از راه جایگزین کمربندی که به طور تقریبی در کنار شهر وجود دارد، عبور کنند.

هزینه ساخت این کمربندی افزون بر یک هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال اعلام شده بود و تکمیل آن در این سال‌ها از مهمترین دغدغه‌های مردم منطقه به حساب می‌آمد. برای این کمربندی ۶ زیرگذر و سه رو گذر به طول ۱۰۰ متر ساخته شده است.

تاریکی هفت ساله کنارگذر جنوبی بابل

اگرچه تا قبل از بهره‌برداری کمربندی جنوبی بابل، وضعیت ترافیکی این شهر بسیار نامناسب بود و تردد خودروهای سنگین و سواری‌هایی که قصد عبور از بابل به سمت شرق یا غرب مازندران را داشتند، ترافیک‌ سنگینی را به این شهر تحمیل می‌کرد، اما با بهره‌برداری از کمربندی جنوبی بابل که بیش از ۱۳ سال ساخت آن طول کشید، از بار ترافیکی بابل کاسته شده است؛ با این همه، این کمربندی که اکنون محل تردد خودروهای سنگین و سبک است، هنوز مشکلات متعددی دارد که رفع نشده‌ است. در واقع بهره‌برداری زودهنگام و از سر ناچاری کمربندی سبب شده که ضعف‌های آن برطرف نشود.

طوری که رانندگان عبوری گلایه‌های زیادی از ضعف‌های زیرساختی کمربندی ۱۶.۵ کیلومتری به خصوص روشنایی این کنار گذر دارند.

در هشت سال گذشته یکی از جدی ترین مطالبه رانندگان و کشاورزان در مسیر این کمربندی اجرای طرح روشنایی برای این کنار گذر بود هر چند برخی از زیر ساخت های آن فراهم شد اما تا کنون این امر محقق نشد.

در هفت سال گذشته جلسه های متعددی برای گره گشایی این مشکل شکل گرفت ولی هنوز روشنایی به این کنار گذر نرسید و این کمربندی همچنان در تاریکی به سر می برد.

تاریکی هفت ساله کنارگذر جنوبی بابل

تصادف های مرگبار

یکی از شالیکاران مسیر کمربندی جنوبی بابل در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تاریکی مطلق در مسیر کمربندی جنوبی بابل تا کنون زمینه ساز بسیاری از تصادف های مرگبار در این جاده شد.

شهرام علیزاده گفت: این جاده نه تنها برای مسافران و گردشگرانی که از این مسیر عبور می کنند خطر آفرین شد بلکه کشاورزان مسیر این جاده هم در معرض خطر قرار دارند.

وی با بیان این مطلب که مسیر کمربندی فاقد روشنایی و ادوات کشاورزی برخی از شالیکاران هم از روشنایی مناسبی برخوردار نیستند، اظهار کرد: همه این عوامل سبب شد که درصد قابل توجهی از تصادفهای شهرستان مربوط به کنار گذر جنوبی بابل باشد.

علیزاده ادامه داد: تا کنون مکاتبه ها و مراجعه های زیادی اهالی منطقه با مسوولان و نمایندگان مردم بابل در ادوار مختلف مجلس داشتند که طرح روشنایی این کنار گذر زودتر تکمیل و افتتاح شود.

این کشاورز بابلی با اشاره به این مطلب که بسیاری از کشاورزان و شالیکاران این مسیر در همه فصل ها در زمین شالیزاری حضور دارند، ادامه داد: بعد از فصل برداشت برنج کاشت سبزی و علوفه در این اراضی انجام می شود و کشاورزان در همه فصل در این جاده تردد دارند.

علیزاده تصریح کرد: برخی از زیر ساخت های روشنایی همانند تیرهای برق در کنارگذر جنوبی بابل کاشته شد که امیدواریم هر چه زودتر طلسم روشنایی این جاده شکسته شود.

تاریکی هفت ساله کنارگذر جنوبی بابل

تصمیم آخر

در این پیوند فرماندار بابل در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: جلسه ای که پنجشنبه هفته گذشته برای گره گشایی مشکل روشنایی کمربندی جنوبی بابل در فرمانداری تشکیل شد تصمیم های خوبی در این خصوص گرفته شد.

علی پیرفلک گفت: از امروز ۱۷ شهریور ماه تا پایان همین ماه دستگاه های مرتبط مکلف شدند فرایند ارائه طرح، برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار برای روشنایی کنارگذر جنوبی بابل را تا پایان شهریور ماه به پایان برسانند.

وی با بیان این مطلب که تا پایان مهرماه روشنایی کنارگذر جنوبی بابل به صورت ۱۰۰ درصدتکمیل و افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: برخی از زیر ساخت های اجرای این طرح در مسیر کمربندی جنوبی بابل ایجاد شد.

فرماندار بابل ادامه داد: نصب چند ترانس برق و کنتورهای دیجیتال از جمله طرح های زیر ساختی برای روشنایی کنارگذر جنوبی بابل است که بزودی در این جاده نصب می شود.

پیر فلک با اشاره به این که روشنایی در این کنار گذر یکی از مطالبه های جدی رانندگان و اهالی منطقه و شالیکاران مسیر هست، ادامه داد: همه تلاش ها آن است تا این طرح بدون تعلل در پایان مهرماه افتتاح شود.

این مقام مسوول تصریح کرد: کنارگذر جنوبی بابل یکی از راههای ارتباطی شرق و غرب مازندران است که نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی شهر بابل دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha