۱۹ شهریور ۱۴۰۳، ۱۸:۴۳
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85588687
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دولت بایدن: گزارش جمهوریخواهان درباره خروج از افغانستان ناامید کننده است

نیویورک – ایرنا-  دولت جو بایدن رئیس جمهور دموکرات کنونی آمریکا گزارش جمهوریخواهان مجلس نمایندگان این کشور همزمان با سومین سالگرد خروج آمریکا از افغانستان و انتقاد از عملکرد دولت «جو بایدن» را به دلیل تخلیه شتاب زده، عمیقا ناامید کننده و مایوس کننده دانست و گفت: پایان دادن به طولانی ترین جنگ آمریکا هرگز آسان نبود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی درباره گزارش جمهوریخواهان گفت: «این که جمهوری خواهان در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان از این روند برای سیاسی کردن خروج از افغانستان به جای کار بر روی راه حل های قانونی برای تقویت کشورمان استفاده کردند، عمیقاً مایوس کننده است.»

میلر گفت: «آنها با تکیه بر اطلاعات نادرست و ارائه روایات نادرست که هدفشان آسیب رساندن به دولت است، به جای اینکه به دنبال اطلاع رسانی واقعی به آمریکایی ها در مورد چگونگی پایان طولانی ترین جنگ ما باشند، اقدام بدی انجام داده اند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: « وزارت امور خارجه آمریکا همچنان به کار خود افتخار می کند که در روزهای آخر حضور ما در افغانستان برای خروج آمریکایی ها و افغان های شجاعی که بیش از دو دهه در کنار یکدیگر ایستاده بودند، تلاش کرد.»

این مقام ارشد وزارت خارجه دولت بایدن گفت: وزارت خارجه آمریکا تقریباً ۲۰ هزار صفحه اسناد را در اختیار کنگره قرار داده است، ۹ جلسه توجیهی در سطح بالا برای کمیته ها و اعضای مجلس نمایندگان و سنا انجام داده و به  ۱۵ مقام ارشد مصاحبه ها ارائه کرده است.

میلر تاکید کرد: پایان دادن به طولانی ترین جنگ آمریکا هرگز آسان نبود.  اما  بایدن متعهد شد که این کار را انجام دهد و ظرف چند ماه پس از  آغاز به کار تصمیم دشوار اما ضروری را برای پایان دادن به جنگ ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان گرفت.  او وارث توافقی بود که  دولت قبلی با طالبان برای خروج تمام نیروهای باقیمانده  آمریکا  از افغانستان تا ۱ می ۲۰۲۱ امضا کرده  بود. به عنوان بخشی از این توافق، دولت قبلی دولت افغانستان را مجبور کرد که ۵ هزار زندانی طالبان از جمله چندین فرمانده ارشد را آزاد کند.  طالبان به قوی ترین موقعیت خود در ۲۰ سال اخیر دست یافت.  در همین حال، این توافق، تعداد نیروهای ما را به  ۲ هزار و ۵۰۰  نفر کاهش داد.

شارون یانگ، یک سخنگوی کاخ سفید نیز از تصمیمات دولت بایدن در خروج از افغانستان دفاع کرد و دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و  توافق دوحه را که در دوره ریاست جمهوری او امضا شد، مقصر دانست و گفت بایدن "موضع غیرقابل دفاعی را به ارث برد."

این سخنگوی کاخ سفید به سی‌ان‌ان گفت: همانطور که بارها گفته‌ایم، پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ ما کار درستی بود و در نتیجه امروز کشور ما قوی‌تر شده است. «بازگرداندن نیروهایمان به خانه پس از ۲۰ سال ما را در موقعیت قوی‌تری قرار داد و به ما اجازه داد منابع خود را برای مقابله با تهدیدات صلح و ثبات بین‌المللی، مانند جنگ روسیه در اوکراین، بحران جاری در خاورمیانه، اقدامات تهاجمی فزاینده چین، و تهدیدات تروریستی که در سرتاسر جهان وجود دارد هدایت کنیم.»

جمهوری‌خواهان کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در گزارشی که در سومین سالگرد خروج آمریکا از افغانستان منتشر شده، از بایدن به دلیل تلاش‌های شتاب‌زده و بی توجهی به مشاوره‌ متحدان که منجر به مرگ‌ومیرهای غیرضروری شد، انتقاد کردند و گفتند: تصمیم بایدن برای خروج تمام نیروهای آمریکایی مطابق توافق دوحه یا توصیه مشاوران ارشد امنیت ملی وی یا متحدان نبوده و با اشاره به توافق دولت دونالد ترامپ مبنی بر خروج از این کشور، بیان می‌کند که خروج از افغانستان بر اساس باور دیرینه و غیرقابل تغییر وی مبنی بر اینکه ایالات متحده دیگر نباید در افغانستان حضور داشته باشد، صورت گرفته است.

این گزارش، دولت بایدن را متهم می‌کند که نشانه‌های هشداردهنده سقوط سریع کابل به دست طالبان را نادیده گرفته و در نتیجه برنامه‌ریزی و درخواست فوری برای خروج را به تاخیر انداخته است.

انتشار این گزارش از سوی جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان پیش از نخستین مناظره کاما هریس نامزد حزب دموکرات با ترامپ منتشر می‌شود که به دنبال استفاده از موضوع خروج از افغانستان علیه دموکرات ها است.  جمهوری خواهان به طور کلی به دنبال حمایت از استدلال‌های ترامپ علیه هریس و بایدن در مورد افغانستان هستند، زیرا خروج ۱۷ روزه از این کشور را یکی از نقاط ضعف دولت بایدن می دانند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری هیل متعلق به کنگره آمریکا، تنها چند روز پس از خروج آمریکا از افغانستان بود که طالبان کابل را بسیار سریعتر از آنچه که واشنگتن پیش بینی کرده بود، تصرف کردند. همزمان در فرودگاه کابل جمعیت بسیاری برای فرار از وضعیت موجود هجوم آورده بودند و تصاویر بسیاری از آویزان شدن افراد از هواپیما برای خروج از کشور منتشر شد.

براساس آمار موجود، ۱۰۰ هزار نفر از شرکای آمریکا در افغانستان در این خروج به جا ماندند. در نهایت هم یک بمب‌گذاری انتحاری در نزدیکی فرودگاه کابل در تاریخ ۲۶ اوت ۲۰۲۱ (۳ شهریور ۱۴۰۰) باعث کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی و ۱۷۰ افغان شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha