کانون‌های مساجد نقش مهمی در احیای کارکردهای مسجد دارد

تهران- ایرنا- نویسنده کتاب «مسجد، کانون نشاط خانواده» معتقد است احیای کارکردهای مسجد توسط کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نقش بسزایی در تقویت باورها و ارزش‌های نمازگزاران و خانواده‌های آنان دارد.  

حجت‌الاسلام علیرضا فیض‌آبادی به مناسبت انتشار کتاب «مسجد، کانون نشاط خانواده» در گفت‌وگو با خبرنگار معارف ایرنا اظهار داشت: احیای کارکردهای مسجد به ویژه کارکردهای اجتماعی آن توسط کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نقش بسزایی در تحکیم خانواده و تقویت باورها، ارزش‌ها و رفتارهای اعضای خانواده‌های مسجدی مرتبط با کانون‌های فرهنگی هنری دارد.

وی افزود: حضور اعضای خانواده در فضای معنوی مسجد و تاثیرهای حاصل از آن، موجب تقویت هنجارهای اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی، احساس هویت و تلاش جمعی برای ساختن محیط زندگی بهتر، تقویت بنیه اعتقادی، اخلاقی و رفتاری و همچنین بسیج سرمایه‌های اجتماعی خواهد شد.

مدیر شبکه‌سازی و ارتباطات ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اضافه کرد: با توجه به ضرورت توجه به نهضت بازگشت به مساجد در جهت تحقق آرمان حکمرانی مسجد در تمدن نوین اسلامی، در کتاب «مسجد، کانون نشاط خانواده» تلاش شده به اثبات ضرورت احیای کارکردهای مسجد و نقش آفرینی کانون فرهنگی هنری در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه خانواده پرداخته شود.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به نقش ارکان حکومتی در تقویت کانون‌های فرهنگی هنری به دلیل نفوذ مطلوب و اثرگذار در محلات به منظور بسیج سرمایه‌های اجتماعی محلی برای حل مسائل اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و معیشتی خانواده‌ها پرداخته شده است. البته تقویت بنیه اعتقادی، اخلاقی و رفتاری خانواده‌های تحت پوشش کانون‌های فرهنگی هنری نقش مهمی در تحکیم بنیان خانواده دارد.

این پژوهشگر مذهبی افزود: توجه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی به منظور تقویت و استفاده بهینه از این زمینه های مردمی در راستای بسیج سرمایه‌های اجتماعی و حل مسائل اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و معیشتی بسیار اثربخش خواهد بود.

کانون‌های مساجد نقش مهمی در احیای کارکردهای مسجد دارد
حجت الاسلام علیرضا فیض آبادی، کارشناس مذهبی

اثرگذاری مطلوب کانون‌های مساجد در محلات

فیض‌آبادی اضافه کرد: ضرورت احیای کارکردهای مسجد و نقش‌آفرینی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در تعالی خانواده، لزوم توجه فعالان و مسئولان فرهنگی را برای تقویت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به دلیل مردمی بودن و نفوذ مطلوب و اثرگذار این کانون‌ها در محلات بیش از پیش مورد توجه قرار می دهد.

این پژوهشگر مذهبی از اثبات ضرورت احیای کارکردهای مسجد و نقش‌آفرینی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در پیشبرد اهداف نظام در حوزه خانواده، لزوم توجه ارکان حکومتی برای تقویت این کانون‌ها، احساس هویت و تلاش جمعی برای ساختن محیط زندگی بهتر، تقویت بنیه اعتقادی، اخلاقی و رفتاری خانواده‌های تحت پوشش و همچنین بسیج سرمایه‌های اجتماعی محلی و ظرفیت‌های مردمی برای کمک به حل مسائل اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و معیشتی منطقه را از اهداف نوشتن کتاب خود دانست.

وی افزود: فصل اول کتاب به بیان کلیات و مفاهیم اختصاص دارد؛ در فصل دوم، اهمیت همگرایی مسجد و خانواده در اسلام مورد توجه قرار گرفته و در فصل‌های سوم تا پنجم به نقش اعتقادی، اخلاقی و رفتاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در تحکیم بنیان خانواده پرداخته شده است.

کتاب «مسجد، کانون نشاط خانواده» به همت انتشارات ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و به قلم علیرضا فیض‌آبادی فراهانی منتشر شده است.‌

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha