آیین گرامیداشت سالروز قیام خونین ۱۷ شهریور در بهشت زهرا(س) برگزار شد+فیلم

شهرری- ایرنا- آیین گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفدهم شهریور ۱۳۵۷ در فرهنگسرای رضوان بهشت زهرا(س) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چهل و ششمین سالگرد یوم الله ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ روز شنبه با حضور سردار قربان‌ محمد ولی‌زاده فرمانده سپاه حضرت سیدالشهداء (ع) استان تهران، حجت الاسلام سیدمحسن محمودی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران حاج اصحاب کریمی مدیرکل بنیاد شهید و امورایثارگران تهران بزرگ و مسئولین کشوری و لشکری و اغشار مختلف مردم در فرهنگسرای رضوان بهشت زهرا(س) برگزار شد.

فرمانده سپاه حضرت سیدالشهداء (ع) استان تهران با اشاره به تاثیر قیام ۱۷ شهریور در پیروزی انقلاب اسلامی گفت: قیام ۱۷ شهریور یکی از بهترین پایگاه‌ها و منزل‌گاه‌هایی است که پیروزی انقلاب اسلامی را تسریع و شور و اشتیاق شهادت را در مردم مضاعف کرد.

آیین گرامیداشت سالروز قیام خونین ۱۷ شهریور در بهشت زهرا(س) برگزار شد+فیلم

سردار ولی زاده افزود: رژیم پهلوی برای کشتار مردم در جمعه خونین به طور مستقیم از آمریکا و نظام سلطه دستور گرفته بود و فکر می‌کردند، با کشتن آنها می‌توانند، آتش انقلاب را مهار کنند، در حالیکه انقلاب تازه شعله گرفته بود، طولی نکشید تا بهمن ۵۷ با رهبری امام خمینی انقلاب پیروز شد.

قیام خونین ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ خیزش ملت مبارز ایران بود

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران اظهار داشت: قیام خونین ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ خیزش ملت مبارز ایران بود که کمر رژیم پهلوی را شکست‌. کشتار مردم بیگناه در این جمعه سیاه موجب روسیاهی رژیم ناتوان پهلوی و شتاب بخشیدن به نهضت امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد.

حجت الاسلام سیدمحسن محمودی افزود: ما وظیفه داریم از مقام شامخ شهدا بویژه شهدای ۱۷ شهریور تجلیل کنیم و یاد و خاطره آن‌ها را گرامی بداریم و این کمترین کاری است که ما می توانیم بکنیم ما باید تلاش کنیم این روزهای به یاد ماندنی فراموش نشود تا نسل جدید بدانند برای پیروزی انقلاب اسلامی چه زحماتی کشیده شده است.

رویداد ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ شناخته شده به «جمعه ی سیاه» که در برخی منابع از آن با عنوان «کشتار ۱۷ شهریور» نیز یاد می‌شود، رویدادی در جریان خیزش انقلابی مردم ایران بود که در نهایت به وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ انجامید؛ در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ ، تظاهرات مخالفان رژیم شاهنشاهی در محلات جنوبی، خیابان ژاله (خیابان مجاهدین اسلام ) و میدان ژاله (میدان شهدا ) در تهران، منجر به سرکوب خونین تظاهرکنندگان انقلابی توسط نیروهای نظامی ارتش ستمشاهی ایران شد.

۱۷ شهریور ۱۳۵۷ اغلب به عنوان آغاز روند نابودی و پایان کار دودمان پهلوی در ایران در نظر گرفته می‌شود که هر گونه امید به مصالحه میان انقلابیون و سلطنت‌طلبان را از میان برد؛ رویدادهای این روز عملاً امکان به ثمر رسیدن انقلاب را پایه گذاری کرد.

سال‌ها بعد در پژوهشی تعداد شهدای ۱۷ شهریور ۸۸ نفر عنوان شد که ۶۴ نفر آن‌ها در میدان شهدا کشته شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha