دوره آموزشی گیوه‌بافی در شهرستان صحنه برگزار شد

کنگاور- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صحنه از برپایی دوره آموزشی رایگان گیوه‌بافی با حضور هنرمندان این شهرستان خبر داد.

سعید بروشان روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا، گفت: گسترش برگزاری آموزش‌های متعدد صنایع‌دستی یکی از برنامه‌های این اداره برای توانمندسازی هنرمندان و صنعتگران شهرستان است.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان صحنه افزود: سعی ما بر این است که این دوره‌های آموزشی به شکل رایگان برای علاقمندان به هنر صنایع‌دستی شهرستان برگزار شود.

او تصریح کرد: در حال حاضر دوره آموزشی رایگان گیوه بافی در شهرستان صحنه در روستای کندوله با حضور بیش از ۲۵ هنرجو و به مدت ۸۰ ساعت در حال برگزاری است.

بروشان در ادامه گفت: گیوه‌بافی یکی از رشته های پرطرفدار در حوزه صنایع دستی استان است که بازار فروش بسیار مناسبی در داخل و خارج از کشور دارد.

وی افزود: برای افرادی که در این دوره شرکت می‌کنند، گواهی مهارت صادر شده و می‌توانند با دریافت کارت صنعتگران صنایع‌دستی در آینده از تسهیلات اشتغالزایی این حوزه بهره ببرند.

شهرستان صحنه بیش از ۲هزار هنرمند و صنعتگر فعال در حوزه صنایع‌دستی دارد.

این شهرستان در فاصله ۵۵ کیلومتری شرق کرمانشاه قرار دارد.

به گزارش ایرنا، گیوه نوعی پاپوش تابستانی، سبک، بادوام و مناسب برای راهپیمایی‌های طولانی و از جمله صنایع دستی کرمانشاه است که می توان آن را لنگه به لنگه پوشید.

مواد تشکیل دهنده گیوه شامل نخ قالی، نخ ابریشم و ضایعات چرم است و قسمت کف گیوه که به آن زیره می گویند از جنس پارچه، چرم یا لاستیک است.

یکی از انواع آن پارچه است که جنس پارچه باید از پنبه باشد و به غیر از پنبه، نمی توان آن را درست کرد، دومین نوع آن چرم است که کیفیت آن کمتر از پارچه است و سومین نوع هم لاستیک است که از کیفیت خیلی کمی برخوردار است ولی طول عمر آن از بقیه زیادتر است.

تولید گیوه در روستاهای منطقه بیشتر به نوع خاصی از گیوه مربوط می شود که تخت آن کهنه ای است و به نام گیوه 'زیره ای' یا 'کلاش' شهرت دارد، روستای هجیج و شهر نودشه در پاوه از مراکز قدیمی و مهم تولید این نوع گیوه به شمار می روند و افراد زیادی به این صنعت مشغولند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha