۱۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۵۱
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85588966
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

عرض اندام پهلوانان خراسان‌شمالی در رقابت‌های کشتی

۱۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۵۱
کد خبر: 85588966
عرض اندام پهلوانان خراسان‌شمالی در رقابت‌های کشتی

بجنورد- ایرنا- پهلوانان خراسان‌شمالی روز گذشته با کسب سه نشان طلا و برنز در رقابت‌های کشوری گام امیدبخشی را برای ورزش کشتی پهلوانی استان برداشتند و ثابت کردند که استان مسیر حرفه‌ای این ورزش را می پیماید.

به گزارش ایرنا، پهلوانان خراسان شمالی برای شرکت در مسابقات قهرمانی کشور روز گذشته مهمان همدانی ها بودند، رقابت هایی که ماحصل آن برای کشتی گیران استان کسب سه نشان طلا و برنز بود.

ورزشکاران با اخلاق خراسان شمالی با اقتدار بر روی تشک حاضر شدند و پرونده رقابت های کشوری را با ایجاد امید و انگیزه در بین هواداران بستند.

آنها با کسب این نشان های ارزشمند ثابت کردند که می توان شاهد درخشش کشتی گیران پهلوانی در میادین بین المللی و آسیایی بود و آنها نیز سهمی در سربلندی ایران عزیز داشته باشند.

گرچه تک چهره هایی همچون امیر محمدی از این خطه در کشتی پهلوانی صاحب عنوان های جهانی شده اند اما پهلوانان خراسان شمالی روز گذشته نشان دادند که این راه تداوم خواهد داشت و در آینده ای نه چندان دور شاهد چهره های شاخص متعددی در کشتی پهلوانی از این استان خواهیم بود.

این پهلوانان خوشنام با این گام های بزرگ امیدها را برای پر بار کردن کارنامه ورزشی خراسان شمالی دوچندان و مسوولیت خود را سنگین تر کردند.

عرض اندام پهلوانان خراسان‌شمالی در رقابت‌های کشتی

کسب سه نشان طلا و برنز

سرپرست تیم کشتی پهلوانی خراسان شمالی در این باره می گوید: مسابقات کشتی پهلوانی رده سنی جوانان کشور انتخابی تیم ملی از ۱۵ شهریورماه به مدت ۲ روز در همدان برگزار شد.

قاسم توکلی‌زاده می افزاید: در این رقابت های ورزشی ۲۳۸ کشتی‌گیر از ۲۳ استان حضور داشتند.

وی ادامه می دهد: در پایان این مسابقات مهدی علیپور از خراسان شمالی در وزن ۸۰ کیلوگرم موفق به کسب نشان طلا شد.

توکلی زاده می گوید: امیرحسین علیزاده در وزن ۶۰ کیلوگرم و علیرضا حکیمی در وزن ۱۲۰ کیلوگرم نیز نشان برنز این رقابت ها را از آن خود کردند.

وی می گوید: هدایت تیم کشتی پهلوانی خراسان شمالی در این دوره از رقابت مجید یگانه بر عهده داشت.

عرض اندام پهلوانان خراسان‌شمالی در رقابت‌های کشتی

آشنایی با کشتی پهلوانی

کشتی پهلوانی از روش‌های کشتی گرفتن است که ریشه آن به ایران باستان برمی گردد و این کشتی توسط پهلوانان اسطوره ای ایران انجام می‌شد.

کشتی گیران در در این ورزش، شلوار مخصوصی به پا می‌کنند که از کمر تا زانو را می‌پوشاند و چیزی شبیه کمربند نیز دارد.

در کشتی پهلوانی به قسمت کمر شلوار از جلو، «پیش قبض» به قسمت کمر شلوار از پشت، «پس قبض»، به قسمت جلوی زانوی شلوار، «پیش کاسه» و به قسمت پشت زانوی شلوار، «پس کاسه» می‌گویند.

کشتی گیران حق دارند شلوار یا کمربند حریف را برای اجرای فن در اختیار بگیرند و فنون مخصوص کشتی پهلوانی را اجرا کنند، همچنین اجرای آن دسته از فن‌های کشتی آزاد و کشتی فرنگی، که در آن مهاجم ابتدا به پل نمی‌رود، در کشتی پهلوانی مجاز است.

یونسکو، کشتی پهلوانی را به عنوان یکی از ورزش های قدیمی جهان به رسمیت شناخته شده‌است.

به گزارش ایرنا، حدود ۶۰۰ ورزشکار زیر نظر هیات ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی خراسان شمالی فعالیت می کنند.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی دارای ۵۰ هیات ورزشی فعال است و ۲۲۱ فضای ورزشی برای ورزشکاران در این استان شمال شرق کشور وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha