۱۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۱۹
کد خبر: 85589137
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دادگاه صلح دادگستری شهرستان شازند آغاز به کار کرد

۱۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۱۹
کد خبر: 85589137
دادگاه صلح دادگستری شهرستان شازند آغاز به کار کرد

اراک - ایرنا - دادگاه صلح دادگستری شهرستان شازند روز شنبه با حضور رئیس کل دادگستری استان مرکزی و جمعی از مسئولان محلی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام سعید جزائی در این آیین گفت: راه‌اندازی دادگاه‌های صلح در راستای اجرای برنامه‌های تحول و تعالی دادگستری استان‌ها با هدف تسریع در روند رسیدگی همراه با فراهم آمدن امکان صلح و سازش به منظور افزایش رضایتمندی مردم صورت می‌گیرد.

وی افزود: دادگاه صلح، دادگاهی در عرض دادگاه‌های کیفری ۲ و حقوقی است که با شرح وظایف مشخص می‌تواند فرایند رسیدگی را در دعاوی که امکان سازش در آن‌ها وجود دارد، تسریع کند و در واقع فلسفه وجودی دادگاه‌های صلح مواردی است که در شوراهای حل اختلاف مطرح می‌شود و نیاز به صدور حکم دارد.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: مطابق قانون، صلاحیت صدور حکم در محاکم صلح در پرونده‌های مالی تا سقف یک میلیارد ریال و برخی دیگر از موضوعات حقوقی و کیفری که از پیچیدگی کمتری برخوردار است، تعیین شده است.

حجت الاسلام جزایی افزود: همچنین در این دادگاه‌ها، قطعیت آرای صادره در پرونده‌هایی که خواسته آن زیر ۵۰۰ میلیون ریال بوده با هدف تسریع در روند رسیدگی صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: وقتی دعاوی در دادگاه‌های صلح بدون اطاله دادرسی با سازش مختومه شود، خروجی کار برای مردم و اصحاب دعوا مقبول‌تر و عوارض آن کمتر است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان مرکزی با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ صلح و سازش و فصل خصومت تصریح کرد: این محکمه، بنای خیری است که مردم باید با سعه صدر و همراهی در تشکیل و تثبیت آن سهیم شوند، مسئولین اجرایی حمایت کنند و مقام‌های قضایی نیز اهتمام ویژه به آن داشته باشند.

حجت الاسلام جزایی افزود: در کنار دادگاه‌های صلح به طور معمول یک شورای دایمی برای ایجاد صلح و سازش وجود دارد تا حتی‌الامکان پرونده‌ها را با جلب رضایت اصحاب دعوا به سرانجام برسانند.

در این آیین که با حضور برخی از مسئولین ارشد قضایی استان و دیگر مدیران قضایی و اجرایی شهرستان شازند برگزار شد، ۲ شعبه به عنوان شعب دادگاه صلح دادگستری شهرستان شازند، افتتاح شد.

۲۱۲شعبه دادسرا، دادگاه و دادگاه های عمومی، ۱۳۷ شعبه حل اختلاف و ۱۷۰ موسسه داوری به جمعیت یک میلیون ۴۱۴ هزار نفری استان مرکزی خدمات قضایی ارایه می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha