انتشار دستگاه‌های موسیقی ایران به آهنگسازی حسین علیزاده

تهران- ایرنا- مجموعه «دستگاه‌های موسیقی ایران» به آهنگسازی و تالیف حسین علیزاده منتشر و رونمایی می‌شود.

به گزارش ایرنا، مجموعه «دستگاه‌های موسیقی ایران» به آهنگسازی و تالیف حسین علیزاده شامل ۱۳ دستگاه و آواز موسیقی ایرانی است که در قالب ۱۷ لوح فشرده و ۱۳ کتاب نُت ارائه خواهد شد.

این مجموعه به نوعی نتیجه‌ تلاش سالیان این آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار پیشکسوت در زمینه‌ موسیقی ردیف دستگاهی و آموزش آن است و تلاشی است برای بقا و گسترش نغماتی که در طی تاریخ شکل گرفته و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده‌اند.

علیزاده آهنگساز، مولف و نوازنده‌ تار و سه‌تار، در این اثر ضمن حفظ اصالت‌ها با رویکردی خلاق و پویا، الگوها و نغمه‌های موسیقی دستگاهی ایران را به گونه‌ای ساخته و پرداخته است که می‌تواند برای همه‌ علاقه‌مندان به موسیقی ایران اثرگذار باشد.

این آهنگساز در مقدمه‌ کتاب «دستگاه‌های موسیقی ایران» ضمن اشاره به این ویژگی آورده است: «‌در این مجموعه تلاش بر این است که نه تنها اهل فن، بلکه مردم علاقه‌مند نیز همه با این نغمه‌ها و آهنگ‌ها مانوس باشند و آنها را به عنوان میراث تاریخی و فرهنگی در ذهنِ خود محفوظ بدارند.»

آهنگسازی و تألیف این اثر که توسط «خانه کار و دیدار کارمان» منتشر شده است از ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۹ و در بحبوحه‌ شیوع ویروس کرونا آغاز شد و تا امروز ۴۳ نوازنده و خواننده در اجرای دستگاه‌ها و آوازهای مختلف آن نقش داشته‌اند. اشعار این مجموعه نیز توسط سیروس جمالی برای سهولت در یادگیری و به خاطر سپردن گوشه‌ها، به طور خاص به گونه‌ای سروده شده‌اند که نام هر گوشه در شعر آن جای گرفته است.

مجموعه «دستگاه‌های موسیقی ایران» ۳۱ شهریورماه رونمایی می‌شود.

حسین علیزاده موسیقیدان، ردیف‌دان، آهنگساز، پژوهشگر و نوازنده پیشکسوت تار و سه‌تار متولد یکم شهریور ۱۳۳۰ است، آلبوم‌های نی‌نوا، نوروز، ترکمن، راز و نیاز، آوای مهر، فریاد، بی تو به سر نمی‌شود، به تماشای آب‌های سپید، ساز خاموش، سرود گل، ماه و مه و عشقیم گل از آثار علیزاده است، او تاکنون سه بار برای آلبوم‌های فریاد، بی تو به سر نمی‌شود و به تماشای آب‌های سپید نامزد جایزه گرمی در بخش «بهترین آلبوم سنتی جهان» شده‌ است.

علیزاده یکی از چهره‌های تحسین‌ شده موسیقی فیلم در ایران به‌ شمار می‌آید و موسیقی فیلم‌هایی همچون دلشدگان، گبه، زشت و زیبا، آواز گنجشک‌ها، ملکه، آسمان زرد کم عمق و آتابای و مجموعه‌های تلویزیونی زیر تیغ و در چشم باد از ساخته‌های اوست. علیزاده با کسب چهار سیمرغ بلورین برای فیلم‌های گبه، زشت و زیبا، آواز گنجشک‌ها و ملکه، مشترکاً به همراه مجید انتظامی و محمدرضا علیقلی برنده بیشترین سیمرغ بلورین در بخش بهترین موسیقی متن از جشنواره فیلم فجر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha