به گزارش خبرنگار ایرنا، سید میعاد صالحی شنبه در بازدید از روند احداث خط ریلی شلمچه - بصره در جمع خبرنگاران اظهار کرد: احداث این خط ریلی انتظار ۵۰ ساله ۲ کشور است که از دولت سیزدهم احداث این پروژه مهم و برون مرزی آغاز شد.
وی وجود مینهای بجا مانده از جنگ تحمیلی را از موانع این طرح عمرانی دانست و افزود: حدود چهار کیلومتر در عمق خاک عراق طی سال گذشته تا کنون مین روبی انجام شد.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی به کشف بیش از ۶ هزار انواع مینهای جنگی و خمپاره اشاره کرد و گفت: تا کنون در سه مرحله دپوهای کشف شده منهدم و به تدریج مابقی نیز کشف و منهدم میشوند.
صالحی بیان کرد: بیشتر این مینها در منطقه شلمچه و مربوط به عملیات کربلای پنج است بطوریکه پنج لایه مین روبی تا عمق ۶ متر به عرض ۵۰ متر و به طول حدود چهار کیلومتر داشتیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی از احداث پل برای این خط ریلی اشاره کرد و گفت: احداث پل بر روی اروند رود در شمال بصره در حال انجام است که ۱۷ پایه در خشکی و آب دارد و این طرح به لحاظ فنی بسیار پیچیده است.
وی تصریح کرد: عملیات اجرایی این بخش از پل هم اکنون در حال شمع کوبی است که این شمعها هر کدام یک و نیم متر قطر و ۴۵ متر عمق دارند.
صالحی اظهار کرد: این پل به صورت آسانسوری طراحی شدهاست تا در کنار بخشی از این سازه امکان کشتیرانی نیز فراهم شود.
صالحی افزود: امیدواریم با توجه به سرعت خوبی که روند اجرای این طرح دارد بتوانیم در آینده نزدیک با حرکت مستقیم قطار تهران - کربلا، شاهد وصل ۳۶ کیلومتر حلقه مفقودی بین ۲ کشور باشیم.
وی افزود: احداث خط ریلی شلمچه به بصره طی ۲ سال است و تلاش خواهیم کرد این پروژه طی مدت تعیین شده به بهرهبرداری برسد.
مدیر عامل راه آهن گفت: با اتصال خط ریلی شلمچه-بصره، مردم از مبدا مشهد، تهران و قم بهطور مستقیم تا کربلای معلی طی مسیر دارند؛ همچنین زائران عراقی نیز میتوانند بطور کاملا ریلی، از عراق به شهرهای تهران، قم و مشهد دسترسی پیدا کنند.
عملیات اجرایی احداث خط ریلی شلمچه - بصره شهریور ماه سال گذشته با حضور محمد مخبر معاون اول وقت رییسجمهور ایران و محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق آغاز شد.
احداث این خط ریلی که ۳۲ کیلومتر طول دارد این طرح با هدف سفر ریلی با رفاه بالا و ارزان برای زائران ایرانی به کربلا و زائران عراقی به مشهد مقدس احداث میشود.
نظر شما