استفاده از زئولیت در مقابله با کم‌آبی بخش کشاورزی مراغه موثر است

مراغه- ایرنا- دبیر علمی نهمین کنفرانس زئولیت انجمن شیمی ایران گفت: زئولیت‌ها مواد متخلخل و حفره‌داری هستند که کاربردهای بسیار زیادی در صنعت و کشاورزی دارند و با استفاده از این مواد می‌توان تا حدودی با کمبود آب در بخش کشاورزی مراغه مقابله کرد. 

«مریم موسوی‌فر» روز یکشنبه در حاشیه برگزاری کنفرانس بین‌المللی زئولیت در دانشگاه مراغه به خبرنگار ایرنا افزود: مواد زئولیتی، آب را در خودش نگه می‌دارد و آن را به مرور پس بدهد؛ بر همین اساس استفاده از آنها در بخش کشاورزی مشکل کم‌آبی را تا حدودی برطرف می‌کند.

وی با بیان اینکه می‌توان از این مواد به عنوان کود هم استفاده کرد، اضافه کرد: زئولیت‌ها به عنوان جاذب مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توانند برخی از یدها را جذب کرده و آنها در مواقع ضروری آزاد کنند.

«موسوی فر» با بیان اینکه یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه مراغه مراحل تکمیلی استفاده از زئولیت در بخش کشاورزی این شهرستان را پشت سر می‌گذارد، افزود: با ترکیب برخی دیگر از مواد با زئولیت‌ها، می‌توان آفت‌کش‌های باقیمانده در خاک را از محیط حذف کرد و بر همین اساس زئولیت‌ها از لحاظ زیست محیطی نیز کاربرد قالب توجه دارد.

وی ادامه داد: کاربردهای دیگری هم برای زئولیت‌ها و هر مواد متخلخل دیگر وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به حذف آلاینده‌های رنگی از جمله آلاینده‌های استخرها اشاره کرد.

دبیر علمی نهمین کنفرانس زئولیت انجمن شیمی ایران این را هم بیان کرد: همچنین می‌توان در مزارع پرورش ماهی مراغه هم از زئولیت استفاده کرد و علاوه بر آن زئولیت ماده اصلی صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌هاست.

به گزارش ایرنا نهمین کنفرانس بین‌المللی زئولیت انجمن شیمی ایران همراه با نمایشگاه و کارگاه‌های جنبی آن روز گذشته در دانشگاه مراغه آغاز به کار کرد.

گفتنی است کشورمان به سبب داشتن منابع معدنی طبیعی و معادن نفت و گاز از کشورهای ثروتمند محسوب می‌شود و شناخت و فرآوری این منابع خدادادی به خودکفایی و صادرات دانش فنی و محصولات فرآوری‌شده کمک می‌کند.

زئولیت‌ها و مواد پروس هم جزو همین دسته از مواد محسوب می‌شود و شناخت این مواد که هم به صورت طبیعی و هم به صورت سنتزی در دسترس هستند، می‌تواند در حوزه‌های مختلف صنعتی نظیر پتروشیمی، کشاورزی، آب، خاک و غیره مورد استفاده قرار گیرد و انقلابی در صنعت مواد میکروپور و مزوپور به وجود آورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha