مراکز اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر باید تجهیز شود

تهران - ایرنا - رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اورژانس اجتماعی در برنامه هفتم پیشرفت گفت: براساس بند «ت» ماده ۸۵ این برنامه، «دولت مکلف است تا پایان سال دوم برنامه نسبت به تأمین نیروی انسانی متخصص و تجهیز مراکز فوریت‌های(اورژانس) اجتماعی با اولویت خودرو در شهرهای بالای پنجاه هزار نفر اقدام کند.

سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به انتشار کتاب احکام اجتماعی برنامه هفتم پیشرفت (به نویسندگی خودش) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از ویژگی های کشورها برای پیشرفت وتوسعه، تدوین و تصویب قوانینی است که در یک بازه زمانی مشخص بتواند نقشه راه برنامه ریزان وکنشگران اجرایی قرار گیرد. در ایران هم قبل از انقلاب اسلامی، برنامه های عمرانی بودند و بعد از انقلاب برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده و هست.

وی اظهار داشت: در همین راستا هم خط مشی ها و سیاست های کلی هر برنامه نوشته، تصویب وابلاغ می شوند تا مبنای هر برنامه پنجساله قرار گیرد. برنامه چهارم تا هفتم به طور ویژه تر باید در راستای «سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق» ۱۴۰۴» نیز باشند. برنامه هفتم پیشرفت(توسعه) هم یکی از این برنامه ها مطابق با این سند است. اگرچه بیش از دو سال، تصویب آن به تاخیر افتاده که این فاصله بین ۲ برنامه در ایران بی سابقه بوده است و تا زمان شروع به کار دولت چهاردهم و اجرایی شدن مفاد آن در خوشبینانه ترین حالت بیش از دو سال نیم زمان می برد.

رئیس انجمن مددکاران ایران در ادامه به برخی از مفاد برنامه هفتم پیشرفت در فصل سلامت اجتماعی اشاره کرد و گفت: در ماده ۸۵ تصریح شده است که «در راستای ارتقای سلامت اجتماعی و پیشگیری، پایش و کاهش مسائل و آسیبهای اجتماعی و رعایت انضباط اجتماعی، اقدامات زیر توسط دستگاههای اجرایی ‌ذی‌ربط در چهارچوب مصوبات شورای اجتماعی کشور و با رعایت مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی انجام می شود. وزارت کشور از طریق سازمان تابعه ذیربط و دبیرخانه شورای اجتماعی کشور متولی تدوین و رصد شاخص های وضعیت اجتماعی کشور، هماهنگی و انسجام‌بخشی به دستگاههای ‌ذی‌ربط و پیگیری و نظارت بر برنامه‌ها و اقدامات آنها است.

وی ادامه داد: دبیر شورای اجتماعی کشور توسط وزیر کشور تعیین می‌شود. دستگاههای اجرایی ‌ذیربط مکلفند برنامه‌های فوقالعاده خود در زمینه پایش و کاهش آسیب های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد، حاشیه‌نشینی و فساد و ‌عدم رعایت انضباط اجتماعی را با همکاری سازمان تابعه ذیربط مذکور تدوین کرده و تا پایان تیرماه هرسال با تائید سازمان، به‌تصویب شورای اجتماعی کشور برسانند. سازمان مکلف است اعتبار لازم جهت اجرای برنامه های فوقالعاده پایش و کاهش آسیبهای اجتماعی بر اساس شاخصهای معتبر و زمانبندی متناسب را در لوایح بودجه سنواتی کشور پیش بینی کند.

موسوی چلک افزود: همچنین در ادامه همین ماده در بند «ب» بر پیشگیری اولیه از بروز آسیبهای اجتماعی از طریق ارتقای سطح دانش و مهارت‌های زندگی، کاهش عوامل خطر و تقویت عوامل محافظت کننده با تأکید بر نظام یکپارچه پیشگیری با اولویت حوزه‌های دانش‌آموزی، دانشگاهی و کارگری تصریح شده است و در بند «پ» آمده است که «در راستای سیاست‌گذاری و اقدام بهموقع در زمینه پیشگیری از مسائل و آسیبهای اجتماعی، وزارت کشور از طریق سازمان تابعه ذی‌ربط مکلف است گزارش ملی وضعیت اجتماعی کشور را به صورت سالانه تدوین کرده و در اختیار دستگاهها و نهادهای ‌ذی‌ربط قرار دهد و یک‌نسخه از گزارش به مجلس ارسال کند.»

مراکز اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر باید تجهیز شود

حاشیه نشینی در برنامه هفتم پیشرفت

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به برنامه هفتم و حاشیه نشینی گفت: در همین ماده مصوب شد که « در راستای شناسایی و ساماندهی نقاط آسیب‌خیز و بحران‌زای اجتماعی در بافتهای شهری، حاشیه شهرها و سکونتگاه های غیررسمی اقدامات ذیل با محوریت وزارت کشور از طریق سازمان تابعه ذیربط و استفاده حداکثری از ظرفیت گروههای جهادی، حلقه های میانی و ساکنان از طریق نهادهای پیشرفت و توسعه محلی مردمی قانونی، با هماهنگی سازمان بسیج مستضعفین و با رعایت قوانین در این مناطق صورت می گیرد که این اقددامات شامل شناسایی مؤلفه های کالبدی، جمعیت شناختی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ساکنان این مناطق و ثبت اطلاعات مربوط در سامانه مدیریت آسیب های اجتماعی با رعایت قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی تا پایان سال دوم برنامه و کاهش عوامل طرد و محرومیت اجتماعی، توانمندسازی اقشار و گروههای آسیب‌دیده اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی ساکنان در این مناطق با رعایت موازین شرعی است.

موسوی چلک، تقویت همبستگی، مشارکت و احساس تعلق ساکنان از طریق تعیین و اجرای برنامه‌های فرهنگی- اجتماعی جمعی را از دیگر اقدامات جهت ساماندهی مناطق حاشیه نشین عنوان کرد و گفت: در تبصره ذیل همین جزء هم تاکید شده است که «در راستای مردمی سازی و استفاده بهینه از امکانات دولت و نقش¬آفرینی مردم در حل بحران ها، آسیبها و چالشهای محلات بحرانی و در معرض آسیب، آیین‌نامه نحوه مداخله یکپارچه دستگاههای اجرائی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، سازمان بهزیستی کشور در محلات و حاشیه شهرها با استفاده از ظرفیت حلقه‌های میانی توسط وزارت کشور و با همکاری قرارگاه قرب بقیه‌الله تهیه می‌شود و به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد».

وی ادامه داد:جلوگیری از توسعه حاشیه‌نشینی با رویکرد تقویت کیفیت زندگی ساکنین کانون‌های مهاجرفرست (مهاجرت معکوس) از طریق توزیع یکپارچه و مناسب منابع و امکانات متناسب با شاخص محرومیت توسط سازمان و با همکاری وزارت کشور، شهرداریها، قوه قضائیه، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) و سازمان بسیج سازندگی در چهارچوب اسناد و مقررات مربوط و مصوبات شورای‌عالی آمایش سرزمین» هم بخش دیگری از برنامه هفتم در فصل سلامت اجتماعی است.

مراکز اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر باید تجهیز شود

مواد مخدر در برنامه هفتم پیشرفت

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه به مساله مواد مخدر در برنامه هفتم اشاره کرد و گفت: در این برنامه مصوب شده است که «در راستای ارتقای سلامت اجتماعی و امنیت کشور در مقابل تهدید مواد مخدر، روانگردان ها و اعتیاد اقدامات ذیل در چهارچوب سیاستهای کلی مبارزه با مواد مخدر و قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب سال ۱۳۶۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی انجام پذیرد.

وی ادامه داد: از جمله این اقدامات این است که ستاد مبارزه با مواد مخدر مکلف است با همکاری وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مؤسسات و مراکز آموزشی غیردولتی نسبت به اجرای برنامه ها و فعالیت‌های پیشگیری از اعتیاد با بهره گیری از شیوه های علمی و فناوری‌های نوین در محیط های آموزشی، کاری، خانواده و محلات شهری و روستایی با اولویت جمعیت دانش‌آموزی و دانشجویی کشور با هدف کاهش ده درصدی نرخ شیوع اعتیاد در پایان برنامه نسبت به سال اول برنامه اقدام و گزارش اقدامات به‌عمل آمده را به تفکیک دستگاه های مجری به کمیسیون های اجتماعی و امور داخلی کشور و شوراهای مجلس هر ۶ ماه یک‌بار ارسال کند.

موسوی چلک افزود: همچنین ستاد مبارزه با مواد مخدر مکلف است با همکاری دستگاههای ذی صلاح قانونی از جمله سازمان بهزیستی کشور، سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با رعایت قوانین، با بهره گیری از ظرفیت سازمانهای مردم‌نهاد و بخش خصوصی و با اجرای برنامه های علمی و فعالیتهای استاندارد و اثربخش در حوزه درمان، بازتوانی و کاهش آسیب معتادان نسبت به گسترش کمّی و کیفی مراکز درمان و کاهش آسیب و ارتقای خدمات به گونه ای اقدام کند که میزان معتادان بهبودیافته نسبت به سال شروع برنامه سالانه یک درصد افزایش یابد. ستاد مزبور مکلف است گزارش اقدامات به‌عمل آمده را به تفکیک دستگاه های مجری به کمیسیون های اجتماعی، امور داخلی کشور و شوراها و بهداشت و درمان مجلس هر شش ماه یک‌بار ارسال کند. همچنین پیشگیری، درمان و بازتوانی معتادان، مطالعات شیوع شناسی اعتیاد را سالانه به شکل منظم اجرا کند.

وی یادآور شد: در فصل هجدهم به موضوعات دیگر از جمله کاهش پنجاه درصدی جرایم در طول برنامه هفتم، وضعیت اتباع خارجه، هم توجه شده است. امید است با اجرای این برنامه شاهد تحقق جامعه ای باشیم که نتیجه آن «به زیستن اجتماعی» بیشتر برای همه مردم ایران زمین باشد.

مراکز اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر باید تجهیز شود

کتاب احکام اجتماعی برنامه هفتم پیشرفت منتشر شد

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به انتشار کتاب احکام اجتماعی برنامه هفتم پیشرفت و ضرورت انتشار چنین کتابی خاطرنشان کرد: آشنایی و تسلط مدیران وکارشناسان بر مفاد این برنامه که از سال ۱۴۰۳ لغایت ۱۴۰۷ مبنای برنامه ریزی و بودجه بندی قرار می گیرد ضرورتی انکار ناپذیر است. بنابراین این کتاب برای همه مدیران، کارشنایسان وبرنامه ریزان کاربرد دارد. مطالب این کتاب در دو بخش است که بخش اول آن مربوط به اسناد بالادستی مرتبط با مفاد برنامه هفتم و بخش دوم آن مربوط به احکام مرتبط با حوزه سلامت اجتماعی، مددکاری اجتماعی و دستگاه های اجتماعی و ظرفیت هایی که برای پیشرفت کشور در این حوزه در فصل های مختلف و مرتبط به تصویب رسیده است. امید است با اجرای این برنامه شاهد تحقق جامعه ای باشیم که نتیجه آن «به زیستن اجتماعی» بیشتر برای همه مردم ایران زمین باشد.

موسوی چلک خاطرنشان کرد: در این کتاب علاوه بر اسناد مرتبط با قانون برنامه هفتم به احکام اجتماعی در فصول رشد اقتصادی، اصلاح نظام بانکی و مهار تورم، اصلاح ساختار بودجه، اصلاح صندوق‌های بازنشستگی، تامین اجتماعی، سیاست‌های حمایتی و توزیع عادلانه درآمد، توسعه مسکن، ارتقای نظام سلامت، ارتقای فرهنگ عمومی و رسانه، زن خانواده و جمعیت، ارتقای نظام آموزشی ارتقای نظام علمی فناوری و پژوهشی دفاعی و امنیتی امنیت داخلی و سلامت اجتماعی تحول قضایی و حقوقی و سیاست خارجی نوشته شده است.

به گزارش ایرنا، کتاب احکام اجتماعی برنامه هفتم پیشرفت با تیراژگان یکهزار جلد از سوی انتشارات شلاک در قطع جیبی منتشر شد. نویسنده اول این کتاب سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران و نویسنده دوم فاطمه سلطانی است. این کتاب با هدف آشنایی و تسلط مدیران وکارشناسان بر مفاد این برنامه به رشته تحریر درآمده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha