۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۳۰
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85590499
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نمونه‌های فضاپیماهای چینی وجود فوران آتشفشانی در ماه را تایید کرد

تهران- ایرنا- شواهد و مدارک جمع‌آوری شده توسط یک فضاپیمای چینی حاکی از آن است که آتشفشان‌ها در کره ماه تا همین ۱۲۰ میلیون سال پیش فوران می‌کرده‌اند.

به گزارش علم و آموزش ایرنا از کانزرویشن، تا چند سال پیش دانشمندان بر این گمان بودند که فعالیت آتشفشانی در کره ماه حدود ۲ میلیارد سال پیش به پایان رسیده است. یافته‌های جدید انتشار یافته در نشریه ساینس، از تحلیل خاک و سنگ کره ماه انتقال یافته به زمین توسط فضاپیمای چانگ‌ای۵ چین در سال ۲۰۲۰ به دست آمده است.

هر چند تطابق این نتایج با تاریخچه مورد قبول فعالیت آتشفشانی در کره ماه دشوار است؛ ممکن است برخی نواحی داخل کره ماه غنی‌تر از عناصر رادیواکتیو بوده‌اند یعنی همان عناصری که با تولید گرما موجب فعالیت آتشفشانی می‌شوند. ناحیه‌ای که فضاپیمای چینی در آنجا بر سطح ماه فرود آمده بود ممکن است یکی از این نواحی بوده که سنگ‌ها در آنجا غنی از عناصر تولیدکننده گرما بوده‌اند.

نمونه‌های فضاپیماهای چینی وجود فوران آتشفشانی در ماه را تایید کرد
برخی الگوهای نامنظم در مناطق تاریک ماه IMPs علامت‌های بالقوه از فعالیت آتشفشانی اخیر در ماه هستند

آتشفشان یکی از راه‌هایی است که اجرام سیاره‌ای سنگی از طریق آن گرمای خود را از دست می‌دهند. اجرام سنگی در منظومه خورشیدی ما زمین، مریخ، ونوس (زهره)، عطارد، قمر «یو» سیاره مشتری و قمر «ماه» سیاره زمین هستند. همه مدارک موجود حاکی است که سیاره ونوس الان فعالیت آتشفشانی دارد. بر روی مریخ می‌توانیم از طریق شمارش تعداد دهانه‌های آتشفشانی (craters) زمان تشکیل جریان‌های بزرگ گدازه را مشخص کنیم. در قمر «یو» هم که از لحاظ اندازه مشابه ماه است باید به همین صورت باشد.

تحلیل تکذیب و قدمت نمونه‌های بازگردانده شده به زمین از نواحی تاریک ماه توسط شش ماموریت آپولو و سه ماموریت رباتیک شوروی با این اعتقاد سازگار بود که هیچ فعالیت اخیر آتشفشانی در ماه نبوده است.

نمونه‌های فضاپیماهای چینی وجود فوران آتشفشانی در ماه را تایید کرد

فوران‌های آتشفشانی در کره ماه باید در برگیرنده فواره‌های گدازه شبیه آنچه در هاوایی دیده می‌شود بوده باشند. برخی از قطره‌ها ممکن است تا ده‌ها کیلومتر به بخش‌های دیگر سطح ماه پرتاب شده باشند. سه «قطره آتشفشانی» شناسایی شده در نمونه‌های فضاپیمای چانگ‌ای۵ چین احتمالا از منبع یکسانی با دیگر نمونه‌ها نبوده‌اند و این توضیح می‌دهد چرا این قطره‌ها بسیار جوان‌تر از جریان گذاره در مکان فرود چانگ‌ای۵ هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha