جشنواره تئاتر دانشجویی فرصت هم افزایی محیط آکادمیک و خلاقیت هنری است

مشهد-ایرنا- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری جشنواره تئاتر دانشجویی "نخست" را مجال و فرصتی برجسته برای همراهی محیط دانشگاهی و ذهنیت آکادمیک با دستاوردهای خلاقانه تجربی حوزه نمایش و تئاتر توصیف کرد.

آببن رونمایی از پوستر نخستین جشنواره استانی تئاتر دانشجویی "نخست"روز یکشنبه در محل سالن اجتماعات موسسه آموزش عالی "فردوس" مشهد با حضور سرپرست موسسه آموزش عالی فردوس و اساتید هنری این موسسه برگزار شد.

محمد حسین زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این مراسم افزود: تنفس در فضای جشنواره نفس کشیدن در اتمسفر تجربه با کنشی بر پایه آزمون‌ها و خطاهاست جشنواره تئاتر دانشجویی مکانی برای تعامل منسجم میان محیط آکادمیک و خلاقیت هنری است.

وی خاطر نشان کرد: جشنواره تئاتر آن هم از نوع دانشجویی آن، بستر تکاپو و تلاش دانشجویان هنرمندی را فراهم می‌آورد که با گذر از دانش و علم آکادمیک هنر تئاتر، قرار است؛ میزان توانمندی و خلاقیت خود را با پشتوانه علمی آن در برابر اساتید فن محک بزنند.

وی هدف از برگزاری جشنواره‌ای با عنوان تئاتر دانشجویی را تبادل ایده، خلاقیت و تجربه دانست و گفت: در جشنواره‌های تئاتر به سختی فرصتی برای تجربه کردن در اختیار هنرمند جوان گذاشته می‌شود؛ اما در حیطه تئاتر دانشجویی، می‌توان به دور از دغدغه‌های اقتصاد و گیشه، رقابتی عادلانه با دستاورد و اندوخته‌ای از تجارب و آزمون و خطاها داشت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برپایی نشست‌های علمی تجربی هدفمند در محضر اساتید این حوزه را در جریان برگزاری جشنواره دانشجویی نخست ضروری دانست و اظهار کرد: انتقال تجربه و گفتمان هنری لازمه هر جشنواره فرهنگی و هنری است تئاتر به عنوان هنر پایه که جمیع هنرها را در کالبد خود حیات بخشیده است نیازمند هدف گذاری و برنامه‌ریزی مدونی ست تا بتوانیم از این منظر، شاهد بالندگی و رشد هنر تئاتر در این استان باشیم.

حسین زاده استفاده از داشته های فرهنگی، ادبی و هنری هر اقلیمی را اندوخته ای ارزشمند دانست و افزود: ذات هنر، خواهنده اندیشه و جذب کننده سرمایه های فرهنگی و هنری است از آنجا که ادبیاتی غنی و فرهنگی بی بدیل و بالنده در اختیار ماست؛ سزد که ما نیز از آن بهره بریم.

وی گفت: قرار است این جشنواره در سه بخش رقابتی برگزار شود و شرکت کنندگان تنها در یکی از بخش‌ها مجاز به حضور هستند که شامل مسابقه تئاتر صحنه‌ای (در این بخش نمایشنامه‌هایی که برای اولین بار تولید شده باشند شرکت خواهند کرد)، مسابقه تئاتر محیطی (نمایش‌هایی که در محیط باز قابلیت اجرا دارند) و مسابقه نمایشنامه خوانی می‌شود.

وی بیان کرد: اولویت پذیرش آثار در جشنواره تئاتر دانشجویی نخست با موضوعات اقتباس نمایشی از ادبیات حماسی، زندگی دانشجویی و چالش‌های آن، دانشجو در جامعه، امید و امید آفرینی است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: آخرین مهلت ثبت نام و ارسال آثار در این جشنواره ۳۱ شهریور ماه است که آثار منتخب در پنجم مهرماه اعلام و مراسم پایانی جشنواره در آبانماه برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha