سرانه مصرف آب در مازندران از میانگین ایران و جهان بیشتر است

ساری- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران گفت: میانگین سرانه مصرف آب آشامیدنی شهروندان مازندران ۲۰۰ لیتر در یک شبانه‌روز است که بالاتر از میانگین سرانه جهان و ایران است.

بهزاد برارزاده روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این‌که بررسی آمار شاخص‌های آب و فاضلاب شهری نشان‌می دهد که سرانه مصرف آب در ایران بیش از میانگین جهانی است، اظهار کرد: میانگین سرانه مصرف آب آشامیدنی در جهان ۱۵۰ لیتر و در ایران حدود ۱۸۰ لیتر است. اما این رقم برای مازندران ۲۰۰ لیتر است که در برخی از مناطق بالادست استان به ۴۰۰ لیتر در هر شبانه‌روز هم می‌رسد.

وی نیاز آبی این استان را بیش از ۱۵ هزار لیتر در ثانیه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر حدود ۱۳ هزار لیتر در ثانیه آب آشامیدنی در مازندران تولید و استحصال می‌شود که برای تامین آب مورد نیاز و رفع کمبود در این بخش، مهار آب‌های سطحی باید با جدیت بیشتر در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران با بیان این‌که حدود ۱۲ درصد از آب آشامیدنی استان از آب‌های سطحی تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: ۸۸ درصد آب آشامیدنی مصرفی شهروندان مازندران به واسطه ۷۴۰ حلقه چاه و ۳۷۳ چشمه از منابع زیرزمینی تامین می‌شود.

برارزاده با اشاره به سهم بالای تأمین آب آشامیدنی استان از منابع زیرزمینی تصریح کرد: برداشت آب از منابع زیرزمینی علاوه بر پیامدهای محیط زیستی از نظر پایداری تامین آب نیز می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. معمولا در زمان بارندگی با کدورت آب و هنگام قطع برق نیز با خرابی پمپ‌ها مواجه می‌شویم که تامین آب از منابع زیرزمینی را با مشکل مواجه می‌کند. بر همین اساس مدیریت و مهار آب‌های سطحی ضروری است.

وی از شناسایی ۷۵۳ فقره انشعاب غیرمجاز آب در چهار ماه نخست امسال خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تا پایان تیر، بیش از هشت هزار فقره انشعاب جدید آب به مردم این استان واگذار شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران بر لزوم توجه به مصرف بهینه و صرفه‌جویی در مصرف آب آشامیدنی تاکید کرد و افزود: استفاده درست و بهینه از آب آشامیدنی در بستر قانون با اخذ مجوزهای لازم از شرکت آب و فاضلاب برای صیانت از حقوق همه مشترکان درخواست و نکته مورد تاکیدی است که انتظار داریم همه شهروندان به آن توجه داشته باشند.

به گفته برارزاده بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر شهر گزنک آمل کم‌مصرف‌ترین شهر استان در مصرف آب آشامیدنی است.

به گزارش ایرنا، مازندران افزون بر سه هزار روستای بالای ۲۰ خانوار دارد. شرکت آب و فاضلاب مازندران یک میلیون و ۱۰۲ هزار مشترک را در ۵۸ شهر و یک‌هزار و ۶۷۸ روستا زیر پوشش دارد.

برای تامین آب آشامیدنی ساکنان مازندران از آب‌های سطحی طرح جامعی شامل ۹ مجتمع آبرسانی توسط شرکت ب منطقه‌ای مازندران تدوین شده که سال ۱۳۹۴ به تصویب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور رسید و بر اساس آن قرار است حدود ۱۶ متر مکعب در ثانیه آب تصفیه و ۵۵۰ هزار متر مکعب مخزن و یک‌هزار کیلومتر خط انتقال نیز ایجاد شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha