رئیس‌جمهور ارتقای روابط اقتصادی و آزادی نوری را در عراق پیگیری خواهد کرد

تهران - ایرنا - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ارتقای روابط اقتصادی و سیاسی را از جمله اهداف سفر رئیس‌جمهور به عراق عنوان کرد و گفت: آزادی محمدرضانوری رزمنده مدافع حرم هم در دستور گفت‌وگوهای طرفین است.

فداحسین مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره سفر مسعودپزشکیان، رئیس‌جمهور به عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران روابط نزدیکی با عراق دارد و همیشه مذاکرات روسای جمهور دو کشور دارای اهمیت ویژه‌ای بوده و با توجه به مسائل بین المللی و منطقه‌ای، این سفر پیش از عزیمت دکتر پزشکیان به نیویورک، در ارتقای روابط دو کشور در حوزه اقتصادی و رفع برخی از چالش‌های سیاسی بسیار اثرگذار است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با کشور عراق اشتراکات مهمی در مسائل مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارد که امضاء تفاهم نامه‌ها و قراردادها در این حوزه بسیار دارای اهمیت است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس تاکید کرد: دیدار مقامات جمهوری اسلامی ایران و عراق با توجه به همکاری‌های مهمی که بین دو کشور در ابعاد مختلف فرهنگی، مذهبی و سیاسی وجود دارد، کمک شایانی برای تثبیت اهداف دو کشور در این حوزه‌ها ایفا خواهد کرد.

مالکی با اشاره به توافقات پیشین دو کشور، اظهار کرد: در سفر رئیس‌جمهور به عراق به اجرای توافقات گذشته در حوزه اقلیم کردستان، مسائل امنیتی و مرزی تاکید خواهد شد تا نگرانی‌هایی که در این حوزه‌ها وجود دارد، رفع شود.

وی با بیان اینکه سفر دکتر پزشکیان به عراق سبب تحکیم روابط دو کشور در مسائل سیاسی و اقتصادی خواهد شد، گفت: با توجه به اشتراکات فرهنگی و اعتقادی که بین ایران و عراق وجود دارد، باید از این ظرفیت برای تحکیم روابط بهره برد. چرا که دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مترصد ایجاد اختلاف بین دو کشور هستند تا از آن برای منافع خود استفاده کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: سفر رئیس‌جمهور به عراق خط بطلانی به توطئه‌های دشمنان است و باید تهران و بغداد به سمتی حرکت کنند که مقدمات خروج نیروهای آمریکایی از منطقه فراهم شود.

مالکی با اشاره به اسارت «محمدرضا نوری»، جانباز و مدافع حرم ایرانی در عراق که در زندان آمریکایی‌ها به سر می‌برد، خاطرنشان کرد: قطعا یکی از محورهای گفت‌وگوی رئیس‌جمهور با طرف عراقی، آزادی این رزمنده کشورمان است که باید هرچه زودتر به آغوش وطن بازگردد.

به گزارش ایرنا، دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور در نخستین سفر خارجی خود قرار است چهارشنبه هفته جاری(۲۱ شهریورماه) عازم عراق شود.

دیدارهای دوجانبه با مقامات عالی عراقی و امضای اسناد همکاری و یادداشت‌های امنیتی از جمله برنامه‌های این سفر است.

پیش از این، «محمد کاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با ایرنا گفت بود: دکتر پزشکیان به دعوت رسمی «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق به زودی در صدر یک هیأت بلندپایه به بغداد سفر می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha