وزارت جهاد کشاورزی راهکار موثری برای فروش سیب زمینی اتخاذ کند

اردبیل- ایرنا-نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: دغدغه اصلی سیب زمینی کاران اردبیل فروش این محصول است و لازم است وزارت جهاد کشاورزی راهکارهای موثری برای رفع این دغدغه کشاورزان اتخاذ کند.

احد بیوته روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تولید هر محصولی نیازمند بازار فروش و رقابت است که هنوز بستر مناسبی برای بازار سیب زمینی و صادرات این محصول در استان اردبیل فراهم نشده است.

وی افزود: هر سال در زمان برداشت محصول سیب زمینی، کشاورزان با مشکل نبود بازار مناسب و به تبع آن عرضه محصول با قیمت نازل مواجه می‌شوند و ضروری است مسئولان و متولیان امر قبل از برداشت محصول در این خصوص چاره اندیشی کنند.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از یک طرف سیب زمینی کاران در اثر شیوع بیماری محصول دچار ضرر و زیان می‌شوند و از طرف دیگر با موانع صادرات و نبود بازار مناسب برای عرضه محصول دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی ایجاد و راه اندازی صنایع تبدیلی سیب زمینی در استان را ضروری دانست و گفت: محصول سیب زمینی استان با قیمت نازل و به صورت خام از استان خارج می‌شود و لازم است در این زمینه از ظرفیت‌های سرمایه گذاران بخش خصوصی استفاده شود.

بیوته با بیان اینکه در سال‌های اخیر فروش سیب‌زمینی تولیدی اردبیل یکی از دغدغه‌های کشاورزان استان بوده است، افزود: در صورتی که فروش محصولی برای یک یا دو سال با مشکل مواجه شود، امکان دارد به دلایل غیرمدیریتی مرتبط باشد اما تداوم ناتوانی در فروش یک محصول ناشی از مسائل مدیریتی است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، استان اردبیل را از تولیدکنندگان ممتاز سیب‌زمینی عنوان کرد و افزود: انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاورزی نسبت به رفع مشکلات و موانع فروش این محصول راهکارهای مؤثری پیاده کند.

وزارت جهاد کشاورزی راهکار موثری برای فروش سیب زمینی اتخاذ کند

سیب زمینی؛ رتبه اول محصول صادراتی استان اردبیل

وی همچنین گفت: سیب‌زمینی رتبه نخست محصولات صادراتی کشاورزی اردبیل را دارد و لازم است نسبت به فروش این محصول اقدام عاجل و به موقع صورت گیرد.

بیوته تأکید کرد: ارائه راهکار برای فروش مطلوب می‌تواند انگیزه تولید در کشاورزان را بهبود بخشد.

به گزارش ایرنا، بر اساس برآوردها، سه هزار کشاورز سیب زمینی‌کار در استان اردبیل وجود دارد که همانند سال زراعی گذشته، امسال نیز مشغول تولید محصول هستند و پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری نیز ۷۷۰ تا ۸۰۰ هزار تن محصول برداشت کنند.

به علت استفاده از آبیاری به روش نوار تیپ و روش کاشت متفاوت با عرف منطقه به شیوه سه ردیف با دو نوار تیپ و نیز جلوگیری از اتلاف زمین، بالاترین میزان برداشت محصول سیب زمینی با ۷۰ تن در روستای خلیفه لو اردبیل به ثبت رسیده است.

نیاز استان اردبیل به سیب زمینی حدود ۱۸۴ هزار تن است و مازاد نیاز استان به استان‌های دیگر و نیز به کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه صادر می‌شود.

استان اردبیل با تولید حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی معادل ۲۰ درصد تولید این محصول ایران، مهم‌ترین قطب تولید سیب زمینی در کشور محسوب می‌شود.

سیب زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد و سیب زمینی اردبیل جزو محصول پاک به شمار می‌رود و از نظر کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی تولیدی کشورهای اروپایی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha