۱۹ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۳۱
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85591419
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

آمریکا سوخت نیروگاه‌های هسته ای را از کلاهک‌های اتمی تامین می کند

تهران – ایرنا – شبکه سی ان ان خبر داد که آمریکا پس از تحریم واردات اورانیوم غنی شده از روسیه ناچار شده که سوخت نیروگاه های هسته ای نوین را از زرادخانه هسته ای خود تامین کند.

به گزارش ایرنا، تارنمای سی ان ان امروز گزارش داد که آمریکا تا سال گذشته میلادی بیشتر سوخت مورد نیاز نیروگاه های هسته ای خود را از روسیه دریافت می کرد. پس از تهاجم روسیه به اوکراین و تصویب یک قانون دو حزبی در کنگره، چنین وارداتی متوقف شد.

اکنون و برای تامین دستکم بخشی از اورانیوم غنی شده مورد نیاز نیروگاه های نوین که به سوختی با غنای بین ۵ تا ۲۰ درصد نیاز دارند، کلاهک‌ های هسته ای قدیمی و سالم به سوخت مذکور تبدیل می‌ شوند.

برای تولید سوخت نیروگاه های پیشرفته، اورانیوم با غنای نظامی و بالا به همراه اورانیوم با غنای پایین در یک دیگ و با حرارت ۲ هزار و ۵۰۰ درجه فارنهایت (۱۳۷۱ درجه سانتی گراد) ذوب می شوند.

پس از خروج از کوره، اورانیوم مذاب وارد یک محفظه شده و خنک می شود. محصول جامد نهایی که ظاهری شبیه زغال دارد بی خطر بوده و می توان آن را بی دغدغه جابجا کرد.

این سوخت قرار است انرژی نسل بعدی راکتورهای هسته ای آمریکا را تامین کند. ساخت این نیروگاه های کوچک و ماژولار آسان تر و ارزان تر بوده و به تعمیر و نگهداری و فضای بسیار کمتری نسبت به نیروگاه های هسته ای بزرگ و قدیمی نیاز دارند.

نقطه ضعف این نیروگاه ها، نیاز آنها به اورانیوم غنی شده با درجه خلوص بالاتر است. غنای اورانیوم لازم برای راکتورهای معمولی تا ۵ درصد وغنای اورانیوم نیروگاه های نوین بین ۵ تا ۲۰ درصد است.

به نوشته سی ان ان، مقدار سوختی که آمریکا می تواند از ذخایر تسلیحات هسته ای خود تامین کند، نسبتاً کم است.

وزارت انرژی این کشور تخمین می زند که صنایع هسته ای پیشرفته تا سال ۲۰۳۰ به ۴۰ تن اورانیوم با غنای بالا نیاز دارد و تا سال ۲۰۲۷ زرادخانه هسته ای قادر به تامین ۶ تن سوخت مذکور خواهد بود.

آمریکا در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از برق خود را از طریق نیروگاه های هسته ای تامین می کند. وزارت انرژی این کشور علاقه زیادی برای افزایش این سهم در سال های آینده دارد، چرا که انرژی هسته ای قابل اعتماد بوده و آب و هوا را آلوده نمی کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha