روایت کارگردان «بی‌بدن» از ظهور نسلی تازه در سینمای ایران/ قدم‌های لرزان، استوار می‌شوند

تهران- ایرنا- کارگردان فیلم سینمایی «بی‌بدن» گفت: امروز شاهد تلاش‌های نسل جوان فیلم‌سازان کوتاه هستیم که شاید در گام‌های اول کمی نامتعادل باشد، اما این قدم‌ها در ‌آینده استوارتر خواهد شد، شاید تا دو سال دیگر شاهد گام‌های قوی‌تر این نسل در مسیر خود باشیم.

مرتضی علیزاده کارگردان سینما و عضو هیات انتخاب و داوری بخش فیلم شصت‌ونهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان مشهد- مهروشید، در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره نسبت خود با سینمای کوتاه گفت: معتقدم هر کسی که به‌طور خاص می‌خواهد در زمینه فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی در سینما مشغول به کار شود، فعالیت در سینمای کوتاه، یکی از مهمترین و پایه‌ای‌ترین فعالیت‌هایی است که باید در دستور کار داشته باشد؛ آن هم نه صرفا برای یادگیری مهارت، بلکه یک فیلم‌ساز در دوره‌ای که فیلم‌کوتاه می‌سازد، به بینشی نسبت به سینما می‌رسد که به او کمک می‌کند در ادامه مسیر حرفه‌ای خود، قدم‌های استوارتری بردارد. آنچه فیلم‌ساز را در مسیر حرفه‌ای مستحکم نگه می‌دارد، تجربه‌هایی است که در سینمای کوتاه به دست می‌آورد

وی افزود: یک فیلم‌ساز در فرآیند ساخت فیلم‌کوتاه علاوه‌ بر اشراف بر متر و معیارهای فنی فیلم‌سازی، تجربه‌های ارزشمندی را در زمینه بازخورد مخاطبان به دست می‌آورد و به نظرم کسی که حضور در فضای فیلم‌کوتاه را تجربه نکرده باشد، اگر بخواهد به‌صورت مستقیم وارد فضای ساخت فیلم بلند و یا سریال شود، احتمال اینکه قدم‌های بعدی‌اش سست و متزلزل باشد، زیاد است. آنچه فیلمساز را در مسیر حرفه‌ای مستحکم نگه می‌دارد، تجربه‌هایی است که در سینمای کوتاه به دست می‌آورد.

کارگردان فیلم سینمایی بی‌بدن درباره تجربه داوری در جشنواره منطقه‌ای مشهد هم توضیح داد: حضور در ترکیب داوران، اتفاق جالب و درستی برای شخص خودم بود. فارغ از اینکه فیلم‌ها خوب یا بد باشند، حضور در چنین موقعیتی، نگاهی از بالا به عرصه ساخت فیلم‌ کوتاه به آدم می‌دهد. این یک فرصت بود که توانستم حجم بالایی از آثار تولیدشده روز را تماشا کنم.

روایت کارگردان «بی‌بدن» از ظهور نسلی تازه در سینمای ایران/ قدم‌های لرزان، استوار می‌شوند
مرتضی علیزاده؛ کارگردان فیلم «بی‌بدن»

فیلم‌سازان کوتاه را آینده‌سازان فردای سینمای ایران

علیزاده نسل امروز فیلم‌سازان کوتاه را آینده‌سازان فردای سینمای ایران دانست و تاکید کرد: یکی از مهمترین مسائل این است که امروز انجمن سینمای جوانان با قشر وسیعی از نسل تازه سینماگران در حال تبادل اطلاعات و تبادل تجربه است. وقتی این فیلم‌ها را تماشا می‌کنیم، به‌خوبی می‌توان به این تحلیل رسید که طیف فیلم‌سازان جوان، به کدام سمت‌وسو می‌روند. این نکته فارغ از قوت و ضعف فیلم‌ها حائز اهمیت است. به عقیده من این فیلم‌ها، آینده سینمای ایران طی ۵ تا ۱۰ سال آینده را شکل می‌دهند. از این بابت حضور در ترکیب داوران، گویی یک قدرت پیش‌بینی به من داده است. پس از تماشای فیلم‌ها، به‌خوبی می‌توان فهمید که طیف فیلم‌سازان جوان، به کدام سمت‌وسو می‌روند. به عقیده من این فیلم‌ها، آینده سینمای ایران طی ۵ تا ۱۰ سال آینده را شکل می‌دهند

وی افزود: امروز شاهد تلاش‌هایی در سینما از سوی نسلی هستیم که شاید در گام‌های اول، کمی نامتعادل باشد، اما به‌وضوح می‌توان تشخیص داد که این قدم‌ها در ‌آینده استوارتر خواهد شد و شاید تا دو سال دیگر شاهد گام‌های قوی‌تر و حتی دویدن این نسل در مسیر خود باشیم.

این فیلم‌ساز با اشاره به تنوع ژانر در میان آثار رسیده به جشنواره گفت: در فیلم‌های جشنواره منطقه ای مشهد شاهد تنوع گونه در فیلم‌ها بودم که پیش‌تر خبری از آن نبود. شاید در همین تنوع ژانری هم آن قدم‌های نامتعادل را می‌دیدیم اما مهم این است که این جریان اگر ممارست داشته باشد، به گام‌های استوار هم خواهد رسید. گام‌هایی که می‌تواند سینمای ایران را متحول کند.

شصت‌ونهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان مشهد- مهروشید از ۱۷ تا ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۳ به میزبانی انجمن سینمای جوانان ایران و دفتر مشهد در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha