مدیرکل آژانس اتمی: برای حل‌وفصل مسائل با ایران تلاش می‌کنم

لندن – ایرنا – مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حاشیه نشست فصلی شورای حکام، بار دیگر تمایل خود را برای سفر و ملاقات با دولت جدید ایران اعلام و ادعا کرد که برای حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده تلاش خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، رافائل گروسی این مطلب را ظهر دوشنبه (به وقت اروپای مرکزی) در نشست با خبرنگاران در وین مطرح کرد و گفت: ایده من این است که تلاش کنم تا همکاری (با ایران) را به نتیجه برسانم.

وی همچنین عنوان کرد که برنامه‌ای برای ارائه گزارش جامع درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، موضوعی که در قطعنامه خرداد ماه شورای حکام، مورد اشاره قرار گرفته است، ندارد.

گفتنی است که اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست دور قبل، قطعنامه‌ای را تصویب کردند که در آن ادعا شده است، در صورت عدم «همکاری لازم، کامل و بدون ابهام ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقیمانده» ممکن است از مدیرکل آژانس خواسته شود که یک «ارزیابی جامع و به روز شده در مورد احتمال حضور یا استفاده از مواد هسته ای اعلام نشده در ارتباط با مسائل باقی مانده گذشته و حال، در مورد برنامه هسته ای ایران، بر اساس اطلاعات موجود ارائه کند.»

گروسی در پاسخ به این سووال که لازمه ارائه چنین گزارشی چیست بیان کرد: «من برنامه‌ای در این زمینه ندارم. ما در شرایط واقعی این گزارش را ارائه می‌کنیم و در یکی از گزارش‌های گذشته من، ارزیابی جامعی در مورد مکان‌های مختلف ارائه شد.»

وی ادامه داد: «رویکرد من این است که سعی کنم مسائل را حل کنم و چشم اندازی از یک اقدام تنبیهی در مقطعی در آینده نداشته باشیم. ایده من این است که تلاش کنم تا همکاری (با ایران) را به نتیجه برسانم.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سووال دیگری درباره دورنمای سفر وی به ایران هم ابراز امیدواری کرد که این برنامه پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر انجام شود. وی اضافه کرد که قراری برای ملاقات او با رئیس جمهوری ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برنامه‌ریزی نشده است.

گروسی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گفت که طی سه ماه گذشته تغییر چشم‌گیری در فرآیند غنی‌سازی رخ نداده است. او گفت: تعدادی سانتریفیوژ اضافه شده و کارها (در ایران) ادامه دارد اما روندی را مشاهده نمی‌کنیم که خیلی سریع در حال حرکت باشد.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح امروز با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا در وین آغاز به‌کار کرد. در این نشست که تا روز جمعه ادامه دارد مسائل مختلف درباره ایمنی هسته‌ای، اجرای توافقنامه پادمان و تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی آژانس در دستور کار قرار دارد.

موضوع ایران نیز یکی از سرفصل‌هایی است که طبق جلسات ادوار قبل، در دستور کار شورا عنوان شده و قرار است راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان بررسی شود.

گروسی صبح امروز با ایراد سخنانی در افتتاحیه نشست امروز این موضوع را تکرار کرد که برای ملاقات با دولت جدید ایران و ازسرگیری گفت‌وگوها برای رسیدن به نتایج واقعی درباره مسائل باقی‌مانده پادمانی آمادگی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha