تولید چغندر قند در تربت‌حیدریه افزایش می‌یابد

تربت‌حیدریه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت‌حیدریه گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال میزان تولید چغندر قند در مزارع این شهرستان با ۱۵ درصد افزایش به ۱۹۲ هزار تن برسد.

به گزارش ایرنا، علیرضا قادری روز سه‌شنبه در آیین تجلیل از قهرمانان تولید این شهرستان افزود: سطح زیرکشت محصول چغندر قند تربت‌حیدریه در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ سه هزار و ۲۰۰ هکتار و میانگین تولید نیز ۶۰ تن در هکتار است.

وی از بخش رُخ تربت‌حیدریه به لحاظ شرایط اقلیمی و حاصلخیزی خاک به عنوان یکی از مناطق مستعد کشاورزی استان به ویژه در تولید چغندر یاد و اضافه کرد: کشت چغندر قند در این شهرستان به ۲ صورت نشایی و بذری انجام می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت‌حیدریه گفت: آبیاری این محصول بیشتر به صورت نوار تیپ صورت می‌گیرد یعنی آب در نزدیکی منطقه توسعه ریشه گیاه به زمین داده می‌شود تا مساحت و عمق کوچکی از سطح خاک خیس شود همچنین عیار چغندر قند این منطقه به طور متوسط ۱۹ است که بالاترین عیار چغند رقند در سطح کشور است.

قادری ارجحیت کشت نشایی در این خطه را مورد تاکید قرار داد و افزود: مزیت کشت نشایی در این منطقه صرفه‌جویی در میزان مصرف آب و مقدار بذر و کود و کاهش درصد خطا در سبزینگی و از طرفی افزایش عملکرد در واحد سطح و تولید محصول بین ۱۶۵ تا ۱۹۵ تن در هکتار است.

وی به تبیین سند الگوی کشت در این منطقه پرداخت و اظهار کرد: در قالب این دستورالعمل سازمانی پنج محصول گندم، جو، چغندر قند، زعفران و پسته برای شهرستان در نظر گرفته شده‌ است.

قادری افزود: بر این اساس می‌بایست با حضور مستمر کارشناسان مدیریت این نهاد خدماتی و در اختیار قرار دادن نهاده‌ها و توصیه‌های فنی و کارشناسی، برگزاری جلسه انتقال آخرین یافته‌های تحقیقاتی، میزان عملکرد در واحد سطح در محصولات یادشده در سال زراعی جاری به نسبت سال قبل افزایش یابد.

تعداد بهره‌برداران کشاورزی در تربت حیدریه ۱۹ هزار و ۴۱۵ نفر است که معادل ۷۹ درصد نیروی کار این شهرستان است که در گستره ۹۱ هزار هکتاری زمین‌های کشاورزی و باغی این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha