۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۱۶
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85592473
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

"لالجین" شهر بدون بیکار استان همدان

۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۱۶
کد خبر: 85592473
"لالجین" شهر بدون بیکار استان همدان

همدان-ایرنا- شهردار لالجین گفت: لالجین شهر بدون بیکار استان همدان است و پنج هزار نفر نیروی کار، روزانه از اقصی نقاط استان برای اشتغال در کارگاه‌های لالجین حضور پیدا می‌کنند. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدرضا موسوی روز سه شنبه در نشست خبری در آستانه برپایی جشنواره پاسداشت هشتمین سالروز جهانی شدن لالجین افزود: هم اکنون هزار و ۲۰۰ کارگاه سفال خانگی و کارگاهی و ۳۰۰ فروشگاه تخصصی عرضه محصولات سفال در شهر لالجین فعال است.

وی یادآور شد: اتفاقات قابل قبولی در حوزه توسعه شهری مانند احداث سه باب رستوران مجهز بعد از جهانی شدن انجام شده است.

شهردار لالجین ادامه داد: در زمینه احداث هتل به دلیل آنکه ۲ دانگ از مالکیت اراضی این شهر اوقافی است سرمایه گذاران خصوصی تمایلی برای سرمایه گذاری، احداث هتل و مراکز تفریحی ندارند و امنیت سرمایه گذاری کم است.

"لالجین" شهر بدون بیکار استان همدان

موسوی افزود: احداث مجتمع اقامتی، گردشگری و فرهنگی با تصمیم شهرداری و شورای شهر در ابتدای شهر پیش بینی شده است و نیز یک اقامتگاه بوم‌گردی در این شهر در حال افتتاح است.

وی یکی از معضلات توسعه تولیدات سفال در شهر لالجین را کمبود و عدم تامین خاک سفال برشمرد و افزود: تامین خاک سفال با هماهنگی بین ارگانها و مجوز برداشت خاک از اراضی پیرامون شهر نیاز دارد که با پیگیری مسوولان استانی این روند کاهش می یابد زیرا تامین دیر هنگام خاک معضل بزرگی در زمینه اشتغال است.

شهردار لالجین، مشکل عمده و محدودیت صادرات سفال و سرامیک لالجین در سه سال گذشته را عواملی از قبیل تعرفه گمرگی و پیمان سپاری ارزی اعلام کرد و افزود: این عوامل آسیب جدی به صادرات سفال زده است و عمده سفال به کشور عراق صادر می شود.

"لالجین" شهر بدون بیکار استان همدان

برگزاری جشنواره شهر لالجین با حضور وزیر میراث‌فرهنگی

موسوی ادامه داد: برگزاری هشتمین سالروز جهانی شدن لالجین روز ۲۹ شهریور در این شهر با حضور وزیر میراث‌فرهنگی همراه با برپایی برنامه های متنوع پیش بینی شده و در این راستا کمیته های مختلف تشکیل شده است.

وی اظهار کرد: اجرای مسابقات عکاسی سفال لالجین با ثبت نام ۸۰ نفر عکاس حرفه ای، همایش پیاده روی شهروندان و مسابقات سفالگری جشنواره لالجین در دستور کار قرار دارد و با جمع آوری مجموعه آثار فاخر سفالگری شناسنامه ای مستند برای لالجین شکل می‌گیرد.

شهردار لالجین گفت: برپایی جشنواره ها و آیین ها موجب ارتقا جایگاه شناسایی لالجین می‌شود تا میزبان گردشگران بیشتری باشیم و موقعیت جغرافیایی این شهر در مسیر غار و نزدیک هگمتانه کمک کرده که گردشگران به صورت مستمر در این شهر حضور داشته باشند.

موسوی یادآور شد: سفالگران لالجین از ۸۰۰ سال قبل در این حوزه مشغول به فعالیت بودند و کیفیت تولیدات آنها روز به روز به طور مستمر در حال ارتقا است و این ظرفیت موجب شده که به عنوان شهر جهانی انتخاب شود.

وی ادامه داد: همه ما مسوولان و رسانه ها وظیفه محافظت از این هنر صنعت را داریم و با توجه به پیشرفت تکنولوژی های جهان این هنر صنعت باید ارتقا یابد و برهمین اساس هر ساله همه سفالگران در جشنی به پاسداشت جهانی شدن لالجین این هنر به عرصه کشوری و جهانی بیش از پیش معرفی می شود.

"لالجین" شهر بدون بیکار استان همدان

شهردار لالجین گفت: ایجاد بازارچه سنتی صنایع‌دستی غرب کشور در مرکز شهر لالجین برگرفته از معماری کاروانسراهای سنتی و میدان نقش جهان پیش بینی شده و در کمیسیون ماده پنج بررسی شده و تصویب نهایی صورت نگرفته است که ساخت این بازارچه سنتی طی چهار سال آینده اتفاق ارزشمندی در حوزه گردشگری است.

موسوی یادآور شد: کارگاه‌های سفال استان هم اکنون با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند و امیدواریم با گرایش مردم به خرید ظروف سفالی حجم تولید افزایش یابد.

وی با بیان اینکه تکمیل موزه سفال لالجین با ۱۰ سال بلاتکلیفی به ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد یادآور شد: ساخت موزه سفال لالجین در چهار هزار متر مربع زمین پیش بینی شده است و تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در سال گذشته هفت میلیارد ریال از اعتبارات شهرداری اختصاص داده شد.

مهدی کشوری دلاور، رییس اتحادیه سفال و سرامیک نیز در این نشست اظهار کرد: اجناسی از کشور چین در بازار لالجین وجود ندارد و ۹۵ درصد اجناس فروشگاه‌های لالجین مربوط به تولیدات خود این شهر است.

در پایان این آیین از پوستر هشتمین سالروز جهانی شدن لالجین رونمایی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha