۲۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۴۴
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85593216
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

برداشت ۲۷ هزار تن وش پنبه در خراسان‌شمالی پیش بینی شد

بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت ۲۷ هزار تن وش پنبه از سطح هشت هزار و ۵۵۰ هکتار در سالجاری از کشتزارهای این استان پیش بینی شد.

وحید صباغ روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه خراسان‌شمالی در کشت پنبه رتبه پنجم کشوری را دارد، اظهار کرد: برداشت این محصول مهم و استراتژیک از مهرماه آغاز می شود.

وی افزود: ۲۶ هزار تن وش پنبه در سال زراعی گذشته از ۹ هزار و ۱۵۰ هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی برداشت شد.

صباغ گفت: بیشتر زمین های کشاورزی استان زیر کشت ارقامی از قبیل خرداد، ساجدی، کاشمر، ارمغان، لیدر، مای و گلستان و رقم ورامین می رود.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت پنبه مربوط به کشتزارهای مانه و سملقان است، گفت: متوسط برداشت وش پنبه در خراسان شمالی سه تن در هر هکتار است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: وش تولیدی پنبه‌زارهای خراسان شمالی در چند سال اخیر به شکل قراردادی به فروش می‌رود.

صباغ افزود: کشاورز در این روش با صاحبان صنایع و کارخانه‌ها برای خرید محصول، قرارداد منعقد می‌کند تا محصول را براساس برنامه تولید و به فروش برساند.

وی تاکید کرد: کشاورزی قراردادی نتایج مثبتی در گسترش صنایع تکمیلی و تبدیلی، حل معضل تامین مالی و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی دارد.

تاکید بر استفاده از بذرهای اصلاح شده

صباغ با بیان اینکه کشاورزان استان اکنون با آفات پنبه در سطح کشتزارها مبارزه می کنند، تصریح کرد: آفت کرم قوزه پنبه، کرم خوار دار پنبه، عسلک و سنگ قوزه پنبه و شته ها از آفات پنبه است.

وی از کشاورزان خواست تا برای سال زراعی آینده از بذرهای اصلاح شده و ارقام مناسب برای کشت و کار استفاده کنند زیرا که موجب افزایش راندمان تولید و کاهش هزینه ها می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: مراحل بذر پاشی را در راستای کاهش هزینه ها و بالا بردن راندمان تولید با دستگاه ها انجام دهند و با این اقدام در مصرف بذر نیز صرفه جویی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، پنبه از محصولات مهم و راهبردی خراسان شمالی است که به لحاظ طول الیاف و رنگ از مرغوبیت بالایی برخوردار است و بیشتر مزارع این استان زیر کشت ارقامی از قبیل خرداد، ساجدی، کاشمر، ارمغان، لیدر، مای و گلستان، رقم ورامین است.

شهرستان های مانه، سملقان، اسفراین، جاجرم، بجنورد و راز و جرگلان از مناطق پنبه‌کاری استان است که مانه و سملقان با سطح بیش از پنج هزار هکتار معادل ۷۵ درصد تولید این محصول را در استان دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha