«نظارت و ارزیابی آموزشگاه‌های آزاد هنری» طراحی شد/ اهدای «سرو ایرانی» در هنرستان‌ها

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ثبت نشان آموزشگاه آزاد هنری به نام این وزارتخانه در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سامانه «نظارت و ارزیابی آموزشگاه‌های آزاد هنری» طراحی شده است.

محمدحسین اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهارداشت: ساماندهی آموزشگاه‌های آزاد هنری یکی از برنامه‌های دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری است و در این راستا، سامانه‌ای با نام سامانه «نظارت و ارزیابی آموزشگاه های آزاد هنری» طراحی شده که به زودی رونمایی خواهد شد و نظارت، ارزیابی و رتبه‌بندی آموزشگاه‌های آزاد هنری به صورت سیستماتیک، در بستر وب انجام خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت حدود ۶ هزار آموزشگاه آزاد هنری در کشور گفت: دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توانست برای نخستین بار عنوان و نشان آموزشگاه آزاد هنری را به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت کند که اتفاق مهمی در حوزه آموزشگاه‌های آزاد هنری بود.

اسماعیلی افزود: سال گذشته رویداد جایزه ملی «سرو ایرانی» ویژه تجلیل از مدیران و معلمان برگزیده هنرستان‌ها برگزار شد و قرار است این رویداد نیمه دوم امسال در سطح آموزشگاه‌های آزاد هنری برگزار شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ۶۵ هنرستان‌ هنرهای زیبا زیرمجموعه این نهاد فعالیت می‌کنند، اظهارداشت: سامانه جامع هنرستان‌های هنرهای زیبا مهرماه امسال رونمایی خواهد شد، این سامانه در ساماندهی وضعیت هنرستان‌ها برای جذب هنرجو، اساتید، مدیران، بررسی و آمایش جغرافیایی هنرستان‌ها، نیازسنجی و امکان‌سنجی آنها بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: ساختار سازمانی هنرستان‌های هنرهای زیبا تدوین شده و پیگیری‌های لازم برای ثبت این ساختار در سازمان اداری و استخدامی کشور در حال انجام است و در تلاش هستیم تا پست‌های سازمانی را برای هنرستان‌ها عملیاتی و اجرایی کنیم.

استانداردسازی آموزش‌های فرهنگی و هنری

اسماعیلی بیان کرد: همچنین به‌روزرسانی و استانداردسازی آموزش‌های فرهنگی و هنری در دستور کار دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است و جلسات آن به صورت هفتگی برگزار می‌شود تا سرفصل‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف همچون موسیقی، هنرهای تجسمی، نمایشی و... تدوین شود و بتوانیم این آموزش‌ها را به‌روز بکنیم، براساس آن گواهی‌های معتبر و بین‌المللی صادر کنیم و آزمون‌هایی که در این حوزه برگزار می‌کنیم، ساماندهی خواهند شد.

«نظارت و ارزیابی آموزشگاه‌های آزاد هنری» طراحی شد/ اهدای «سرو ایرانی» در هنرستان‌ها
محمدحسین اسماعیلی؛ مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فعالیت کمیته‌های تجزیه و تحلیل حرفه‌ها و مشاغل رشته‌های هنری اظهارداشت: در حال حاضر، نظام جامع، تربیت و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی به عنوان مبنای حوزه‌های مختلف آموزشی قرار گرفته است و براساس این نظام جامع باید سرفصل‌ها و منابع آموزشی را در رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری تدوین و به‌روز رسانی کنیم و در این راستا، کمیته‌های تجزیه و تحلیل حرف و مشاغل فرهنگی و هنری و کمیته تدوین استانداردهای آموزشی فرهنگی و هنری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با محوریت دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری تشکیل شده است.

وی گفت: جلسات این کمیته‌ها به صورت مستمر برگزار می‌شود. هدف این است که یک نظام جامع آموزش‌های فرهنگی و هنری را در رشته‌های مختلف تدوین کنیم که مورد تصویب شورای عالی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور قرار گرفته و سپس به عنوان مبنای آموزش‌های فرهنگی و هنری در کشور مورد توجه قرار بگیرد.

اسماعیلی افزود: در حال حاضر جلسات کمیته موسیقی تشکیل شده و تجزیه و تحلیل حرف و مشاغل آن انجام شده است و در مرحله تدوین استانداردهای حوزه موسیقی هستیم که در مسیر خوبی پیش رفته است و در حوزه هنرهای تجسمی، تجزیه و تحلیل حرف و مشاغل رشته گرافیک انجام شده و منتظر تاییده شورای عالی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور هستیم تا تدوین استانداردهای آن را انجام دهیم، تجزیه و تحلیل رشته‌های حوزه نقاشی نیز در حال انجام است و به تدریج تجزیه و تحلیل حرفه‌ها و مشاغل سایر رشته‌های هنری را در دستور کار داریم.

شرکت بیش از ۳۹ هزار نفر در چهل‌وچهارمین آزمون‌ ادواری

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: سومین آزمون جامع فرهنگ و هنر در سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ و چهل و چهارمین آزمون ادواری مهارتی بخش فرهنگ و هنر با حضور ۳۹ هزار و ۳۷ نفر به صورت آنلاین - حضوری از ۱۷ تا ۲۶ شهریورماه در ۳۲ استان کشور برگزار می‌شود.

وی گفت: با توجه به آمار ثبت‌نامی در سامانه آزمون هنر، در سومین آزمون جامع فرهنگ و هنر، ۲۸ هزار و ۴۹۰ نفر و در چهل و چهارمین آزمون ادواری مهارتی، ۱۰ هزار و ۵۴۷ شرکت می‌کنند.

اسماعیلی افزود: آزمون‌های مهارتی بخش فرهنگ و هنر شامل آزمون‌های نظری و عملی است که به صورت سراسری و همزمان، با هدف فراگیری و ارتقای سطح آموزش‌های مهارتی و هنری، ساماندهی و ایجاد بسترهای لازم برای جذب فارغ‌التحصیلان به بازار کار و اشتغال مولد در حوزه فرهنگ و هنر و پرورش روحیه کارآفرینی در فارغ‌التحصیلان آموزش‌های مهارتی به صورت جامع و هماهنگ توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: برای آزمون‌های جامع و ادواری یک اپلیکیشن جامع طراحی شده است و امسال برای نخستین بار این اپلیکیشن برای آزمون‌ها به صورت حضوری و آنلاین مورد استفاده قرار گرفت، برای افرادی که در این آزمون‌ها امتیازهای لازم و نمره قبلولی را کسب کنند، گواهی نامه‌های معتبر بین‌المللی صادر خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha