۲ طرح تحقیقاتی در  دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بررسی شد

بندرعباس - ایرنا - معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: طرح « بررسی تاثیر منیزیم سولفات خوراکی در مقایسه با دارونما بر سطح نیتریت سرم و سطح لایزیل اکسیداز در بیماران دارای پلاک آرتریواسکلروز» و طرح « شیوع وابستگی به بازی‌های رایانه‌ای و اثرات آن در میان دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان» اجرا شده و نتایج آن ارائه می‌شود.

دکتر ولی علی‌پور، شامگاه روز چهار شنبه، در نشست ارائه طرح‌های پژوهشی خاتمه‌یافته دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، افزود: در دانشگاه‌ها مطالب و موضوعاتی که مورد تحقیق قرار می‌گیرند، ممکن است با کلام عموم جامعه هم‌ساختار نباشد بنابراین واحد «ترجمان دانش»، مطالبی را که در دانشگاه تولید می‌شود به زبانی کاربردی در اختیار مردم قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: در سطح معاونت دانشگاه، مدیریت اطلاع‌رسانی پزشکی، در سطح دانشگاه، مدیریت روابط عمومی و در سطوح بالاتر رسانه‌ها و در راس آن‌ها صداوسیمای استان وظیفه دارند که این پژوهش‌های ساده‌سازی شده و مطابق با ذائقه مردم را در اختیار آنان قرار دهند.

معاون تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی به این دلیل ایجاد شده است که بتواند خدمتی را ارائه کند که نتیجه آن بهتر شدن حال جامعه باشد، اضافه کرد: موضوعاتی که امروز توسط محققان ما ارائه می‌شود، می‌تواند به سلامت رفتار و جسم افراد و جامعه کمک می‌کند.

اثر درمانی منیزیم برای بهبودی بیماری قلبی عروقی اثرگذار است

دکتر «اقدس دهقانی» محقق دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در این جلسه، درمورد طرح تحقیقاتی خود گفت: این تحقیق درمورد اثر درمانی منیزیم بر بیماری قلبی عروقی در بیماران دارای مشکل عروق کرونری و پلاک آترواسکلروزیس یا همان سختی عروق است.

وی با بیان اینکه بیماری قلبی عروقی شیوع بالا و مرگ‌ومیر زیادی در ایران و جهان دارد، افزود: درمان‌های مورد نیاز برای این بیماری ضروری است که بتواند در آینده هم هزینه‌های درمان را کاهش دهد و هم مصرف داروهایی که اثرات جانبی زیادی دارند را کم کند.

این پژوهشگر گفت: این تحقیق با هدف بررسی تاثیر منیزیم به‌عنوان یک عنصر آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب در این بیماران انجام شده است.

دهقانی درمورد نتایج پژوهش عنوان کرد: متوجه شدیم که منیزیم با دوز موردآزمایش ما (۳۰۰ میلی گرم در هر روز) می‌تواند در بیماران، نقش ضدالتهابی ایفا کند و به بهبود بیماران مصرف‌کننده این دارو نسبت به گروه دارونما کمک بیشتری کند.

عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی افزود: این دوز از منیزیم می‌تواند به عنوان یک مکمل دارویی ایمن در حالی به درمان بیماران کمک کند، که عوارض جانبی نیز نداشته باشد.

شیوع وابستگی به بازی‌های رایانه‌ای و اثرات آن در بین دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

دکتر «ملیحه ثاقب‌رای» دیگر محقق دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی غرب استان نیز در ادامه این نشست، با ارائه طرح تحقیقاتی خود گفت: پژوهشی که انجام داده‌ایم درمورد شیوع وابستگی به بازی‌های رایانه‌ای و اثرات آن در بین دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان است.

وی افزود: در این پژوهش تعدادی از دانشجویان ورودی سال ۹۸-۹۹ دانشکده بهداشت و پرستاری را به صورت اتفاقی انتخاب کرده و ازطریق پرسشنامه اطلاعات مورد نیازمان را به دست آوردیم.

این پژوهشگر اظهار کرد: نتایجی که در این پژوهش به دست آمد نشان می‌‎دهد که شیوع وابستگی به بازی‌های رایانه‌ای حدود ۲۱.۵ درصد بود که ۱۷.۲ درصد از آن‌ها وابستگی زیاد و ۴.۳ درصد از آن‌ها وابستگی شدید داشتند.

ثاقب رای درمورد اثرات وابستگی به بازی‌های رایانه‌ای در بین این دانشجویان عنوان کرد: از این اثرات می‌توان به اختلالات سلامت روان، پرخاشگری، انزواطلبی، اختلال در انجام کارهای روزمره، افت تحصیلی و مشکلات جسمی در ستون فقرات و افزایش وزن اشاره کرد.

وی گفت: بین وابستگی به بازی‌های رایانه‌ای و جنسیت دانشجویان نیز رابطه وجود داشت و این وابستگی در دانشجویان پسر بیشتر بود.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی غرب استان اظهار کرد: بیشتر دانشجویان به بازی‌هایی با موضوعات جنگی، ماجراجویی و معمایی بیشتر علاقه داشتند و انگیزه اصلی آن‌ها برای این بازی‌ها سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت بود.

این پژوهشگر بیان کرد: باتوجه به اثرات وابستگی به بازی‌های رایانه‌ای لازم است که آموزش‌های پایه و مقدماتی از سنین پایین در خانه و مدارس و سپس در دانشگاه‌ها به افراد داده شود که این بازی‌ها چطور باید در اختیار کودکان، نوجوانان و جوانان قرار گیرد و بازی‌ها براساس سن تقسیم‌بندی شود و دسترسی به هرنوع بازی برای افراد در سنین مختلف وجود نداشته باشد.

ثاقب‌رای خاطرنشان کرد: مسئولان دانشگاه باید برای پرکردن اوقات فراغت دانشجویان و استفاده درست از بازی‌های رایانه‌ای برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهند و از افرادی که در زمینه بازی‌های رایانه‌ای تخصص دارند برای آموزشی‌کردن بازی‌ها کمک بگیرند چرا که به پیشرفت تحصیلی دانشجویان هم کمک می‎کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha